• jenita

Bakfull=sjukskrivning?

Såg på tv igår kväll att de gjort en undersökning om alkoholvanor i Sverige, där kom det fram att många tycker att det är okej att sjukanmäla sig för att man är bakfull!

Men hallå! Om man vet att man skall arbeta dagen efter så kan man väl ta det lugnt med alkoholen, eller varför inte avstå helt, kan man inte vänta med att dricka tills man är ledig? Har alkoholen blivit så accepterad att vi nu kallar baksmällan för en sjukdom?

Jag tycker att det är oansvarigt att dricka så pass mycket alkohol att man inte klarar av sitt arbete alt skola dagen efter!

Kanske är jag bara präktig som tycker så här men det är MIN åsikt i det hela!

• Svar på tråden Bakfull=sjukskrivning?
  • Krulltott

Jenita

Håller med dig!
    Vet man att man ska upp o jobba dan efter så ska man ta det lugnt.
    Man får skylla sig själv. Det är bara upp o hoppa hur jävla illa man mår!
    Men att vara sjuk(med feber o allt)...det är inget man kan styra över.
    Nää..tycker det är helt fel!

//Krullis

• jenita

Precis detta jag menar, skulle aldrig komma på tanken att sjukanmäla mig för att jag är bakfull, men å andra sidan så skulle jag inte dricka mig så bakfull en dag då jag vet att jag skall arbeta dagen efter!

• Tuss 1981

Bakfull är ingen sjukdom utan en självisk medveten handling som tyvärr påverkar en sälv och ens arbetskamrater

• Greenmonster

fast egentligen om man tänker efter så är det inte någta pengar man får. tack och lov så finns det karensdag! Inte kul som arbetsgivare kanske men förhoppningsvis så händer det inte allförofta!

• Miss Cee

Ja, för det första så är det självklart helfel att dricka dagen innan man ska jobba.

MEN OM man druckit dagen innan man ska jobba och är bakfull när man ska gå till jobbet så föredrar jag att man sjukskriver sig.
    Speciellt om man tex. är busschaufför/taxichaufför och kanske kör barn till skolan. Kanske är läkare/sköterska och ska behandla personer. Eller ska göra sin vanliga arbetsdag på kärnkraftverket. Eller alla andra yrken där en bakfull arbetare kan få hemska konsekvenser.

• Henax

Först tänkte jag skriva "Självklart så ska man INTE sjukskriva sig om man är bakis!" men efter att ha läst Miss Cees inlägg så ändrade jag mig! Tänk en bakis och skakis-hjärnkirurg?! Eller en skolbusschaufför!

Men om man jobbar på kontor, i butik eller liknande då får man allt pallra sig iväg!

• Miss Cee

=)

Ja alltså, jag tycker självklart att det är oerhört fel att dricka dagen innan så att man ens behöver överväga sjukskrivning. Men när skadan redan är skedd så är det faktiskt det bättre alternativet ibland. Det finns ju en hel del människor som uppenbarligen har svårt att säga nej till alkohol, och i det läget vill jag inte tvinga skolbusschauffören till jobbet bara för att det är moraliskt riktigt.

Men att regelbundet planera för, och tycka att det är okej att supa och sedan stanna hemma tycker jag självklart är fel.

• jenita

Ja jag håller absolut med dig Miss Cee!

Men en hjärnkirurg har en så pass hög utbildning att h*n borde förstå att man inte super sig så full att man blir "sjuk" dagen efter.

• Knosan

För att inte tala om en bakfull pilot... Hu...

• Phantera

Jenita > Jag håller med dig.
    Fast faktiskt har det hänt att jag sjukskrivit mig en dag för att jag var just bakis!
    Vi skulle bara dricka lite grann, till maten. Det var sommar...och de andra var lediga så de kunde dricka lite mer...
    Jag skulle inte börja jobba förräns halv 2 dagen efter så jag tänkte att "en till"...
    Sen fortsatte vi hemmåt och drack där också...jag rycktes med av de andra och tänkte äh...det är lungt...
    Men vid kl 5 så hade jag fortf. inte kommit i säng och när det var dags för jobb så var jag bara SÅÅÅÅ bakis så det gick bara inte att jobba!!
    Det var lite pinsamt tycker jag...för min egen del.
    När jag väl blivit lite påverkad hade jag inte vett att sluta.
    Men det är oerhört dumt att folk gör så!! Och det kostar ju för samhället/staten.
    Visst om det händer ngn enstaka gång...men vissa gör det till en vana!!
    Jag ska inte göra om det iaf. (Är några år sen nu). Utan ska jag festa/dricka alkohol ska jag se till att vara ledig, ha komp eller semester eller ngt att ta ut!

Svar på tråden Bakfull=sjukskrivning?