• jenita

Bakfull=sjukskrivning?

Såg på tv igår kväll att de gjort en undersökning om alkoholvanor i Sverige, där kom det fram att många tycker att det är okej att sjukanmäla sig för att man är bakfull!

Men hallå! Om man vet att man skall arbeta dagen efter så kan man väl ta det lugnt med alkoholen, eller varför inte avstå helt, kan man inte vänta med att dricka tills man är ledig? Har alkoholen blivit så accepterad att vi nu kallar baksmällan för en sjukdom?

Jag tycker att det är oansvarigt att dricka så pass mycket alkohol att man inte klarar av sitt arbete alt skola dagen efter!

Kanske är jag bara präktig som tycker så här men det är MIN åsikt i det hela!

• Svar på tråden Bakfull=sjukskrivning?
  • brokig

Men hallå!
    Jag avskyr när folk resonerar som så att det inte gör något om de sjukskriver sig efetrsom de ändå inte får lön den dagen.

Jag antar då att du som säger så inte har någon funktion på din arbetsplats, dvs du har inget arbete som inte blir utfört när du inte är där.

Jag antar också att eftersom du inte har någon funktion så behöver inte dina kollegor ta smällen och jobba häcken av sig den här dagen

Jag antar också att det inte finns någon annan (mer skötsam) som hade velat ha det jobb du har.

Jag antar också att du inte tjänar något i vanliga fall, för hade du gjort det så hade ju staten förlorat förväntade skatteintäkter.

Vet man med sig att man ska jobba dagen efter så får man antingen hålla sig nykter, eller i förväg planera in en semesterdag på bakfylledagen. Sjukskrivning är till för de som är sjuka på riktigt!

• Thursday

Men Jenita...

"Men en hjärnkirurg har en så pass hög utbildning att h*n borde förstå att man inte super sig så full att man blir "sjuk" dagen efter."

Vanligt folkvett har väl ingenting med utbildning att göra?!

• jomma

1) Första dagen i en sjukskrivning kostar ju egentligen inte arbetsgivaren så otroligt mycket eftersom det är en karensdag och man får ju inget betalt då. MEN det blir ett problem på arbetsplatsen där man räknat med den personens arbetsinsats.

2) Om detta händer flera gånger är det troligt att personen är alkoholist och inte kan kontrollera sitt alkoholintag.

• Pärlan81

Apropå hjärnkirurger så går det ett rykte att en av Ryhovs bästa kirurger snortar kokain. Läskigt!

Förr kunde jag sjukanmäla mig på jobbet nån enstaka gång sådär pga att man hängt med ut och inte fokuserat på dagen efter. Helt fel!!! Ung och oansvarig kallas det, det var längesen nu.
    Har jobbat med bakfulla och det stöööör mig mer att dom är där faktiskt. De får inget gjort och man klarar jobbet bättre själv. Så bättre att sjukanmäla sig än komma helt odräglig faktiskt. För min egna skull. Det beror lite på vad man jobbar med.

• fipa2

jenita, präktig är du inte!

även om det i sverige finns karensdagar så att det innebär att det inte kostar arbetsgivaren nåt, så kan man ändå sätta alla sina kollegor i pisset om man stannar hemma. det är så egoistiskt så jag spyr.

det är värre där jag bor, här har vi inga karensdagar utan man får lön fast man är borta bara en dag, så då måste arbetsgivaren betala åt bakfylleasen för att de ligger hemma och spyr och har diarré. så orättvist.

• brokig

mer än en månad sedan jag skrev mitt svar, men jag tycker fortfarande att jag fick till det

Här sitter jag och beundrar mitt mästerverk och ler...

• Blixa

Vill bara inflika att det är jättedyrt för arbetsgivaren i regel om någon sjukskriver sig. Ofta måste någon annan tas in för att göra den sjukes jobb och då är det ofta tal om övertid. Det är inte ovanligt att en sjukdag kostar motsvarande två dagslöner för en arbetsgivare.

• moniq1

drick inte dan innan jobb e väl en bra filosofi

• Blixa

Om jag var arbetsgivare och märkte att någon sjukanmälde sig för bakfylla skulle jag kolla möjligheterna att få läkarintyg från första sjukdagen och sedan ta ett samtal om eventuella alkoholproblem. Man har ju ett ömsesidigt avtal med arbetsgivaren. Den ena utför arbetsuppgiften och får lön för det. Om den personen inte utför arbetsuppgiften på eget bevåg (super ner sig dagen innan h*n ska jobba) uppfyller h*n inte sin del av avtalet och riskerar i förlängningen uppsägning.

Mitt ordningsjag kom fram här märker jag men jag tycket det är skit att inte jobba för att man är bakis. Och nej, man ska inte jobba bakis, man ska inte vara bakis alls när man har arbetsdag.

Brokig: du skrev så fint att jag klappar dig på huvudet också *klappar fint och snällt*

• Catha82

Självklart ska inte bakfylla vara en godkänd aledning att sjukskriva sig, låter helt befängt.
    Ska man promt dricka alkohol innan en arbetsdag ska man dricka med måtta.

• therre

det är helt fel att sjukanmäla sig pga baksmälla! för det första är inte baksmälla en sjukdom så varje ens sjukanmäla sig för det och vet man att man ska upp o jobba nästa dag ska man inte dricka.

• Princess Sparkle

Nä fy för dem som sjukskriver sig för att de är bakfulla. Men visst, händer det en gång och sen aldrig mer är det väl förlåtligt. Bara man lär av sina misstag så.

• jenita

Jasså! Denna tråd lever fortfarande

Svar på tråden Bakfull=sjukskrivning?