• Anonym (ska man oroa sig)

Lös i magen länge

Min son har i flera veckors tid varit lös i magen, inte som vattninga diarréer utan mer som en smet, gärna med osmälta matbitar i. Känns som maten passerar magen väldigt fort, lunchen kommer ut på eftermiddagen/kvällen. Färgen är också väldigt ljus, som en blandning mellan ljust brun och beige. Kommer inte ihåg när han gjorde en vanlig brun bajskorv senast men det är mellan en och två månader sen. Han bajsar också mycket oftare än vanligt (byter 4-8 bajsblöjot/dygn) och även på natten mot tidigare en gång per dag. Ska jag vara orolig? Han verkar må bra och lider inte av det förutom att det svider i rumpan när man byter. Han är 15 månader gammal.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Lös i magen länge
  • BVC Sköterskan

Hej!

Är han symtomfri i övrigt kan du kanske prova att ebjuda honom bifidusprodukter (yoghurt/fil) eller Sempers magdroppar, som hjälper till att upprätthålla en bra balans i tarmen. Min gissning är att han haft en del upprepade infektioner, kanske både snuva och magsjuka under de senaste månaderna, det i sin tur kan påverka mag-tarm floran.

Har han ytterligare sytmom eller inte blir bättre av bifidus/magdroppar tycker jag att du kontaktar VC för kontroll.

Under tiden kan det vara bra att smörja hans rumpa och försöka lufta om det går. Zinksalva är bra för att hålla borta fukt och väta. Byta blöja ofta gör du antagligen redan, annars är det också att rekommendera.
    Har han bara kissat räcker det med att du tvättar med ljummet vatten. Har han däremot bajsat är det bra att använda en mild tvål och ljummet vatten, när du rengör.

MVH Christine

• Anonym (ska man oroa sig)

Hej.

Grejen är att han varit friskare än vanligt på länge, det här har börjat ändå. Visst var han lite snuvig för nån vecka sen och det har väl inte riktigt gått över heller men det här började långt innan. Och magsjuka har han inte haft... Han får fil till mellis på dagis, men han kanske borde få det oftare? Ska absolut prova magdropparna iaf.

Vi brukar smörja honom med inotyolsalva som verkar funka bra men zinksalva kanske är bättre? Vi brukar använda bara olja till rengöring, aldrig tvål...

Tack för svaret!

• BVC Sköterskan

Hej!

Prova fil och/eller yoghurt med bifidusbakterier och/eller magdropparna, men som sagt blir det inte bättre så hör av dig till VC.

Tvål rengör bättre än olja, men kolla att den är mild och gärna återfuktande.

Inotyolsalvan innehåller zink till viss del, så det borde givit effekt. Det finns dock de slavor som är mer zinkbaserade och kanske ger bättre effekt. Hör efter på apoteket vad de rekommenderar.

MVH Christine

Svar på tråden Lös i magen länge