• dio

Elever i 8:e klass fick skriva en uppsats i skolan om sina sexuella uppevelser

Följande gick att läsa i Svenska Dagbladet i veckan som gick:

www.svd.se/nyheter/inrikes/sexuppsats-i-skolan-uppror-foralder_5925477.svd

Kopierar inledningen i artikeln:

Åttondeklassarna på en skola i Tomelilla skulle skriva om sina sexupplevelser i en skoluppgift. För att få VG i betyg skulle berättelsen skrivas med inlevelse. De kunde antingen utgå från en berättelse eller från sina egna erfarenheter. De kunde också hitta på en berättelse eller skriva om sina förväntningar på sex.

Vad har ni för reaktioner?

I was an atheist until I realized that I am God
  • Svar på tråden Elever i 8:e klass fick skriva en uppsats i skolan om sina sexuella uppevelser
  • nian74

Min son går i åttan och jag tror att varken han eller jag hade uppskattat en sån skoluppgift. Det blir så mycket sex och samlevnadssnack ändå och jag tror inte att man behöver blanda in svenskan i det också.
    Jag tycker det är jättebra med sexualkunskap i skolan men man behöver inte ha det i alla ämnen.

• Hallonmumsan

jag tyckte det var att gå för långt. det är aldeles för personligt och känsligt i den ålder. sen har dom flesta i den åldern inte heller haft så mycket sexuella upplevelser. jag själv som blev av med min oskuld ganska ung och vågade prata om det mesta hade aldrig skrivit en sådan uppsatts.

skulle nu ämnet handlat om sex och samlevnad så kunde det istället handlat om olika ämnen så som p- medel, kvinnas kropp, mannens kropp, graviditet osv så eleverna själva kunde göra det som dom var bekväma med

• April barn

Ja, jag ser det som vilken uppsats som hellst.... Sex är ju inte direkt något "konstigt"..

• Hallonmumsan

– Man behövde inte skriva om en egen upplevelse, utan kunde välja ett alternativ där man låtsas vara en annan och alltså hitta på en historia, säger läraren till Ystads Allehanda

hur menade dom där? att man om man har noll erfarenhet av sex överhuvudtaget kan hitta på?

• Jenni73

Min första tanke var nej nu katten!!!

Men efter att ha läst artiklen så tycker jag inte det är lika illa. Det finns ju faktiskt ganska många i den åldern som faktiskt har sex, och att utbilda i sex och samlevnad är ju inte fel, likväl som att kanske få dom att reflektera över sig själv och vad dom gör när dom hamnar i situationer som kanske leder till sex.

Det står ju inte någonstans att dom ska skriva en porrnovell och skriver man uppsatser så ska man ju faktiskt skriva dom med inlevelse.

• dio

Integritetskränkande är min första tanke. Min andra tanke är; vad är syftetegentligen? Min tredje tanke: Ska läraren sitta och läsa om sina elevers sexuella erfarenheter och fantasier, och sitta och betygssätta? Totalt bisarrt!

I was an atheist until I realized that I am God
  • Toboas

aftonbladet.se så postar de faktiskt hela uppgiften som bestod av tre alternativ man kunde välja mellan:

"Här är alternativen eleverna fick

1. Läs en av åtta valbara sexberättelser där en huvudperson beskriver sin upplevelse av sex. Skriv sedan en egen berättelse som utgår från originalhistorian men beskriver hur du tror att motparten upplevde sexet vid samma tillfälle.

2. Berätta om din egen sexdebut.

3. Hitta på en helt egen sexberättelse utifrån din egen fantasi."

Det finns alltså alla möjligheter att skriva på ett sätt som varken avslöjar något personligt eller som kräver att man har haft sex.

Tycker att det luktar moralpanik eller i alla fall en överreaktion på de första rubrikerna som var kraftigt överdrivna.

• Hallonmumsan

sex är en privat sak och det ska man inte behöva dela med sig av till andra. man ska självklart inte känna skam över sex men man ska heller inte behöva dela med sig av en sådan privat sak till andra. hade jag varit lärare så hade jag inte ens velat läsa detta från mina elever.

• Hallonmumsan
    Toboas skrev 2011-02-09 18:10:30 följande:
    aftonbladet.se så postar de faktiskt hela uppgiften som bestod av tre alternativ man kunde välja mellan:

"Här är alternativen eleverna fick

1. Läs en av åtta valbara sexberättelser där en huvudperson beskriver sin upplevelse av sex. Skriv sedan en egen berättelse som utgår från originalhistorian men beskriver hur du tror att motparten upplevde sexet vid samma tillfälle.

2. Berätta om din egen sexdebut.

3. Hitta på en helt egen sexberättelse utifrån din egen fantasi."

Det finns alltså alla möjligheter att skriva på ett sätt som varken avslöjar något personligt eller som kräver att man har haft sex.

Tycker att det luktar moralpanik eller i alla fall en överreaktion på de första rubrikerna som var kraftigt överdrivna.

men alla är långtifrån såpass mogna att dom ens kan eller vill skriva om sex och en sådan individuell sak ska inte behöva påverka ett betyg.

sen finns det väl många fler sätt att lära sig om sex än att skriva en uppsatts. information och att kanske prata om det i mindre kompisgrupper.
  • Matillin
    Zeplien skrev 2011-02-09 18:06:33 följande:
    Ja, jag ser det som vilken uppsats som hellst.... Sex är ju inte direkt något "konstigt"..
    Du tycker inte det är konstigt att en elev i 8-klass för en betygsatt uppgift att redogöra för sin lärare om sin "första gång"
    Att denna ska skrivas med inlevelse också?

Själv undrar jag ju om lärararen har en eller flera skruvar löst som ger en sådan uppgift till en elev?
    Det skulle vara helt rubbat även att ge på gymnasienivå eller universitet med vuxna människor.
    Det är ett känslig ämne, många har ju inte ens några uppleveser av sex i den åldern, och varför skulle en normal lärare vilja läsa om sina elever på 14 års sexupplevelser?
Svar på tråden Elever i 8:e klass fick skriva en uppsats i skolan om sina sexuella uppevelser