• Hannah76

Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?

När vår minsta har blivit kräksju de senaste åren (hon är 4 år nu) så har ingen av oss övriga (2 vuxna och en tjej som är 6 år äldre)blivit smittade (nu måste jag ta i trä... ).

Jag tvättar av allt noga med Klorin, försöker så gott det går att isorlera mig med den lilla (jag hatar kräks och tanken på att kräkas ger mig ångest, men mitt sätt att hantera det är att ta hand om det och att städa städa och städa...).

• Hannah76
    suzy skrev 2011-02-09 19:24:31 följande:
    Tvättar också med klorin och lägger all tvätt i plastpåsar(om inte direkt i maskin) . Duschar oss efter vi hanterat kräk och använder Desisoft som handesinficering. Den ska ta även kräkvirus säger de på apoteket. Tvättar händerna noga och ofta.

Känns som att vänta på domedagen det här!!! Nu har det gått 24 timmar nästan. Vågar inte sova och sov inte i natt heller mer än två timmar. Har inte vågat äta heller tänker bara på att det ska komma upp snart igen... Jag VET att det är knäppt. Jag blir verkligen ett nervvrak...

Vad ska man göra??? Byta hjärna kanske???Obestämd 
    Känner igen mig i allt... =)
    Men försök att sova, man behöver det.
  • Hannah76
    suzy skrev 2011-02-09 21:07:54 följande:
    Tack snälla för tummarna!Glad

Jobbigt att det verkar vara kring två dygns sträcket det ligger. Känner mig bara MER orolig nu. 

Google och FL är djävulens verktyg!Skrattande  Varför kolla upp och fråga om saker när man med största säkerhet inte kommer gilla svaren man får... Jag är inte bra för mig själv uppenbarligen...  
    Självplågande... =) Man kan inte låta bli.
  • Hannah76
    pigglet skrev 2011-02-09 20:59:02 följande:
    Ja, man kan ha magsjuka utan att ha diarré. Vår äldsta har säkert haft magsjuka 20-30 gånger, men aldrig provat ha diarré. Småsyskonen kan få BARA diarré i stället... Själv får jag alltid både och, och samtidigt!
    Annars är det vanligaste att diarrén kommer efter ett / ett par dygn tror jag.

Hur lång tid det tar innan de andra får är superolika! Vanligast tycker jag är 2 dygn. Men vi har också haft magsjukor där det gått upp till 1 vecka från det den första börjat kräkas tills nästa får det. Och så exakt 1 vecka till innan nästa!

I julas blev det lite tokigt. Den sista av barnen började kräkas natten till måndag, kräktes sista gången onsdag morgon. På fredag, julafton alltså, hade det gått ca 50 timmar, och det var ok att fira jul med min familj. Lyckades smitta ALLA (utom en 6-åring)! Så man har visst aldrig några garnatier...    :(

Våra barn har magsjuka ofta. Men vi vuxna klarar oss oftast. Kanske någon av oss blir smittade var 3:e gång? Och det har aldrig hänt att båda har fått det! Så egentligen blir jag bara smittad ca var 6:e gång! Och det är ju ganska bra odds ändå - vi kör aldrig med klorin eller handsprit osv.
    Så du klarar dig säkert! Håller tummarna!
    Fast det gäller ju att torka av alla ytor (med typ Klorin), tvätta alla sängkläder, handdukar mm varmt osv. Viruset kan ju ligga kvar på ytor i flera veckor. I kylskåp ännu längre.
  • Hannah76
    pigglet skrev 2011-02-09 21:47:52 följande:
    Tja, då är det väl därför vi har så mycket magsjuka   ;)

Har frågat sjukvården, de hävdar att det räcker med en vanlig städning hemma. Dvs tvätta handdukar, dammsuga och torka golv, skura upp toaletten.
    Tänkte eftersom det låter som om ni blir omsmittade så långt som en vecka efteråt.

Nej det räcker inte med att moppa.
  • Hannah76
    Ellikapellika skrev 2011-02-10 13:04:09 följande:
    Här blir sällan de vuxna sjuka, men barnen drabbas oftast med 2-3 dygns mellanrum.
    Vi har dock två toaletter och städar både toaletter, kök och golv med klorin när nån är sjuk.

Tvättar händerna frenetiskt gör nog bara jag trots att sambon tar det mesta kräket.
    Desisoft används dock flitigt av både stora och små, inga handdukar, bara papper.

Jag sköter städ och tvätt samt fixar mat till de friska.
    ALLT tvättas på 75-80 grader, nerkräkta saker på 95 grader.
    Alla ytor torkas med klorin, även fjärrkontroller, lysknappar, tangentbord, telefoner, handtag m.m
    Mattor som t.ex inte tål mer än 40 grader tvättas på det och läggs undan i 2-3 månader.
    Gardiner tvättas inte, inte heller dukar som klarat sig från att bli kräkta på.

Sjuklingen sover på soffan & golvet vid soffan täcks med tidningar.
    Engångskiss-skydd i soffan.
    När kräkstadiet är över tvättas kudde,täcke & lakan.

F.ö var jag magsjuk själv i helgen, första gången på flera år.
    Rätt lindrigt med bara diarrè dock.
    Egen toalett & god handhygien. Flitigt klorinande.
    Hittills ingen mer sjuk.
    Låter exakt så som vi gör här hemma. =)
Svar på tråden Kräksjuka - hur lång tid innan ni blev smittade?