• lillplutt

Vad äter en icke-ätstörd person?

Vad äter ni på en dag? Ni som inte går på diet/livsstil (VV, LCHF, GI m.m), utan bara äter "vanlig mat" och mår bra. Finns ni öht? :-P

Jag själv har en ätstörning och jag har inget grepp om maten längre. Väntar på hjälp men ställer denna fråga sålänge. Vill helst inte ha "råd" om hur man ska äta utan jag vill bara veta hur en normal (icke-ätstörd) person äter under en dag eller mer.
    Vore väldigt tacksam för svar

• Svar på tråden Vad äter en icke-ätstörd person?
  • Gina01

Tror inte jag är ätstörd...

Frukost om jag hinner hemma nån macka eller två och en kopp kaffe om jag inte hinner hemma så kör förbi mcdonalds en egg mcmuffin och en juice och en kopp kaffe

lunch på jobbet eller om jag inte har tid eller lust så hoppa över och ta en frukt eller två

middag det jag lagar hemma kan bli allt från köttbullar och potatismos till lövbiff med pommes.... oftast nån kött eller fisk med potatis eller ris ibland pasta

på kvällen ibland vid hunger nån macka eller två och ett glas oboy

• Tow2Mater

Tror inte jag är ätstörd heller :) och har inslag av både nyttigare och onyttigare saker i min normala vardag.

Frukost blir oftast 2-3 hårdbrödmackor med ost som jag tar med till jobbet, en kopp te till.

Sen nån frukt vid 9-10 tiden, och lunch blir oftast en microbar färrdigrätt (inte det allra nyttigaste kanske, men enkelt), med ytterligare en frukt till. Ibland blir det en chokladbit eller annat onyttigt till efterrätt.

Middag lagar vi oftast hemma; med både kött/eller fisk, stärkelse och nån grönsak på tallriken. Oftast äter vi en ordentlig middag, och blir det nåt senare på kvällen är det typ en yoghurt, eller en skål glass, etc men oftast inget mera, förutom kanske nåt att dricka, som ett glas vin eller en kopp te....

• MattiasFru

min frukost just nu ser ut som så: en kopp té och två tre knäckemackor med ost.
    Lunch om jag jobbar så äter jag matlåda, rester från middagen, hemlagad husmanskost.
    om jag inte jobbar så äter jag rester eller typ frukt, ägg och té.
    Sen brukar jag försöka att äta åtminstonde en frukt om dagen.
    Middag äter jag och mannen tillsammans när han kommer hem, om jag inte jobbar kväll.
    och då blir det hemlagat, ofta kött och pasta eller ris eller potatis
    sen på kvällen brukar jag fika med lite fil och skivad banan, ett par ägg och en kopp té eller liknande.

• Mandel

Frukost:
    Yoghurt m all-bran plus, solrosfrön, pumpakärnor och krossat linfrö.
    Ibland skivar jag i en banan.

Till förmiddagsfika:
    En frukt

Lunch:
    Matlåda med gårdagens middagsrester

Eftermiddagsfika:
    Frukt

Middag:
    Lagad mat efter en veckomatsedel som jag gör.
    Ex potatismos och köttbullar, ris och korvstroganoff, klyftpotatis m kycklingfilé, lax och pessad potatis m.m.
    Självklart serverar vi grönsaker till detta.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • semlorna

Frukost: 2 mackor med skinka eller mjukost, en kopp kaffe med mjölk i och ett glas juice

Lunch: matlåda från föregående dags middag.

Eftermiddagen nångång: en kopp kaffe med mjölk

Middag: hemlagat. Spagetti och köttfärssås, kött, potatis och sås eller vad det nu kan vara med lite sallad till.

Kväll: en knäckemacka med te eller ingenting beroende på hur dagen varit.

Sen tar jag en frukt emellanåt på dagarna om jag känner att jag behöver något mellan målen.

• lövet2

En vanlig vardag:

Frukost - en tallrik filmjölk med flingor, 2 smörgåsar och 1 glas Proviva.
    Lunch - rester av gårdagens middag; kanske en djuptallrik fylld med makaroner och köttfärssås. Mjölk till och en banan till efterrätt.
    Middag - T ex 4-5 potatisar, 1/3 burk ärter och morötter, en skiva kött och sås. Mjölk till.
    Kvällsfika - 1-2 smörgåsar och saft (bara för att det är så gott att doppa i saft).

Kaffe ca 8 ggr/dag, men bara ½ kopp åt gången. Till kaffet kan det bli en kaka eller en chokladbit, men inte varje gång.

• hanna elise

Jag är frisk men har haft ätstörningar i flera år.
    För mej är skillnaden inte bara i vad jag äter, utan framförallt hur jag äter och varför.

Hoppas du får den hjälp du behöver. 

• 84 Anna

Dagens mat:
    Frukost - filmjölk med hemmagjord müsli, en skinkmacka och ett glas proviva.
    Innan träning - en banan och en mandarin.
    Lunch - Hemmagjorda köttbullar med makaroner och ketchup.
    Middag - Kornris med baconröra (tomat, grädde, crème fraich, champinjoner, paprika, vitlök)
    Sen blir det ofta en frukt efter maten men hade ingen hemma idag.

• Louwa

Har tidigare haft ätstörningar men "frisk" sen ca. 2 år tillbaka. Idag äter jag som vem som helst tror jag.

Frukost:
    2 mjuka mackor med pålägg
    1 glas juice

Lunch:
    Tallriksmodellen typ.
    1/3 grönsaker
    1/3 protein (kött, fisk, fågel, ägg, quorn, linser, bönor)
    1/3 kolhydrater (pasta, ris, potatis)
    1 glas vatten/mjölk/juice (beroende på vad jag är sugen på)

Eftermiddagsfika:
    Frukt/macka/bulle/yoghurt
    Beror väldigt mycket på hur långt det var sedan jag åt lunch och hur långt det är kvar till middag

Middag:
    Samma som till lunch.

Kvällsmål:
    Havregrynsgröt med någon frukt
    1 kopp té

Sådär ser de typiska dagarna ut i alla fall. Till helgerna äter jag ofta godis/chips/glass istället för kvällsmål ;P

Liam 100212 ♥ Pyret BF 110602 ♥
  • Ferrari72

Jag har ALDRIG bantat elr gått på nån diet, slevar i mej precis det jag känner för, har alltid gjort det och kommer alltid göra det. Har mkt svårt att gå upp i vikt, har riktigt bra gener, tack mamma och pappa.

Svar på tråden Vad äter en icke-ätstörd person?