zitis81 skrev 2011-02-10 22:53:23 följande:
Hej
Visst EDS är en ovanlig sjukdom men det är ändå drygt 1 på 5000 i Sverige som har den.
Någon dyr undersökning är det oftast inte fråga om när det gäller EDS då det bara är en av typerna (kärltypen) som de tar DNA test för att fastställa. Diagnotisering går i stället ut på att kartlägga sjukdomshistorik både pasientens och dess slekt samt titta på överrörligheten i leder och på hudens spänst mm.
De saker du beskriver som symtom kan mycket väl vara symtom på EDS.
När du skrev om din skolios så tänker jag framför allt på Kyphoscoliotisk typ (tidigare typ VI)
Lite kort info om just denna typ.
Finns:
generell ledrörlighet; uttalad muskelsvaghet vid födelsen, medfödd progressiv skolios (snedställning av ryggraden i sidled); skör ögonvita och bristningar i ögongloben
Finns ibland:
sköra vävnader med atrofiska ärr; blåmärken, artärbristningar; marfanoid kroppsbyggnad; för liten hornhinna; röntgenmässigt konstaterad benskörhet; finns i familjen
Gå gärna in på hemsidan och läs lite mer.
www.ehlers-danlos.se/
Jag har även lite olika länkar i min press som du kan titta på.
Men att gå till läkaren tycker jag inte du ska tveka på.
A ng smärtlindring så är det svårt på oss EDS patienter. Det jag själv använder mig av är, varmvattenbad, vetekuddar, Citodon och en tens apparat men som sagt det är svårt.
Du får gärna skriva om det är något du undrar över.
Rosita
Tack så jätte mycket för ditt inlägg! Jag kan tillägga att jag i ett par år haft problem med ögonvitorna (el. hornhinnan). När jag vaknar och öppnar ögonen, i perioder, känns det som om hornhinnan slits sönder. Det gör så otroligt ont och ögat blir tårat och rött. Jag har varit hos ögonläkaren - deras svar var att de inte visste. Det kunde vara herpes på hornhinnorna eller gamla sår som rivits upp? Jag fick både droppar och salva utskriven men det hjälpte inte nämnvärt.
När jag läste djupare om just Ehler Danlos blev jag lite tveksam då jag bröt min arm i armbågsleden som nioåring och de ärren blev väldigt fula. De är upphöjda och breda (det på baksidan är plattare men bredare). Ehler Danlos skulle ge insjunkna ärr läste jag. Jag har också bruit min handled, både radius och ulna, när jag var 35 år. Ulna läkte ihop fel så de fick dra loss och lägga rätt - ja de drog! Därefter gick jag några år med en hand som inte satt ihop med armen! De fick operera och ta ben från radius till ulna. Ärret på radius är ett litet streck men på ulna ett lite utbrett ärr. Vet inte om jag har benskörhet men de fallen som orsakade benbrotten var inte från jätte höga höjder (40 cm ca, alltså inte fall på marken).
Jag har väl gått och väntat på att Sjögrens syndrom skulle ta över min kropp. Att ständigt gå runt med smärta i i kroppen tar på psyket. Benen värker något så fruktansvärt och det är jobbigt att inte veta varför. Det som gör att jag inte tror att det är Sjögrens är att jag inte upplever att jag har inflammation i kroppen.
I och med att det inte finns någon mirakelmedicin att tillgå känns det lite som om det är onödigt att få reda på vad som orsakar smärtan. Jag kanske ska ta och gå iväg till en läkare ändå för att i a f få utskrivet någon värkmedicin som jag kan ta när det blir som allra jävligast. Jag står ut med mycket smärta och har aldrig varit någon "pillertrillare", det går oftast väldigt långt, rent utav för långt, med smärtan innan jag tar någon smärtmedicin.
Jag är så glad att jag har badkar och att varmvattnet ingår i hyran för det blir verkligen använt. Vetekuddar har jag två och jag fick en ull variant av min pappa i julklapp (inte jätte bra tyvärr). Jag har också en TNS apparat som jag köpte för 3 år sedan men padsen som jag köpte till är för gamla så jag får bara otrevliga stötar av den nu. Vet du om man kan få köpa sådana på recept? Jag saknar den så mycket - den har varit räddningen för mina ben många gånger men jag har inte råd att köpa nya nu.
Tack igen!