• Anonym (Vänninan)

Vem bestämmer...

Jag undrar vad som gäller vid umgänge i familjehem.

Min vänninas 2 barn är LVU placerade hos hennes föräldrar medans en utredning pågår.
    Hon o pappan gjort upp att dela veckan så båda kan träffa barnen. Hon mån-torsdag och pappan resten.
    Nu är det så att hon planerat för sportlovet med aktiviteter för barnen med familjehemmet under hennes dagar.
    Ikväll ringer pappan och kräver att ha barnen den veckan, och skriker över mamman och föräldrarna att han kan hämta sina barn när han vill. För att socialen sagt detta. Barnen blev ledsna att ställa in planerade saker med mamman.
    Får pappan verkligen göra så? Godkänner verkligen social detta att pappan kan komma och gå när det behagar han? Då kan de ju aldrig planera något?

Han skulle minsann ringa socialen imorgon och ställa till ett jävelskap för mamman och hennes föräldrar.
    Nu sitter min vännina och storgråter. Hon tror att barnen kommer hämtas av socialen imorgon och placeras på nytt hem efter hans utsaga.

Vad gör man som vän?
    Och vad är det för regler som gäller egentligen när det uppstår konflikt?

• Svar på tråden Vem bestämmer...
  • Anonym

Det är inte pappan som utreds? Utan barnen är placerad pga mamman?

• Anonym (Vänninan)
    Anonym skrev 2011-02-09 20:43:26 följande:
    Det är inte pappan som utreds? Utan barnen är placerad pga mamman?
    Ja, min vän utreds. Pappan ifråga skulle enligt en vårdplan genomgå en föräldrautbildning, vilket han ej gjort.
  • Anonym
    Anonym (Vänninan) skrev 2011-02-09 20:44:33 följande:
    Ja, min vän utreds. Pappan ifråga skulle enligt en vårdplan genomgå en föräldrautbildning, vilket han ej gjort.
    Men om han ite utreds så borde han ju kunna vara med sina barn hur han vill?
    Det är ju din vännina som anses dålig för barnen. Får hon verkligen träffa barnen hur mycket hon vill?
  • Anonym (Vänninan)
    Anonym skrev 2011-02-09 20:47:08 följande:
    Men om han ite utreds så borde han ju kunna vara med sina barn hur han vill?
    Det är ju din vännina som anses dålig för barnen. Får hon verkligen träffa barnen hur mycket hon vill?
    Jag skrev ju att dem delat upp veckan. Hon mån-torsdag och resten av veckan är pappans.
    Båda vart överens om detta ink. myndigheter
  • Anonym
    Anonym (Vänninan) skrev 2011-02-09 20:48:27 följande:
    Jag skrev ju att dem delat upp veckan. Hon mån-torsdag och resten av veckan är pappans.
    Ok, visste inte om det var "bakom ryggen" eller godkännt.

Då får morföräldrarna höra av sig till sin kontakt på soc och höra vad som gäller?
  • Anonym
    Anonym (Vänninan) skrev 2011-02-09 20:48:27 följande:
    Delat upp veckan?
    Är dom inte placerade sa du?
    Har hon dom måndag - torsdag och pappan resten fast barnen är placerade pga att mamman måste utredas?
    Varför är dom då ens placerade?
  • Anonym (Vänninan)

Jag vet inte varför ett LVU är taget.
    De delat upp veckan att träffa barnen på familjehemmet.

• Anonym

Men är barnet redan LVU:at? Håller inte Soc på med utredningen nu?
    Är det LVU:at redan så är det alltså akut omhändertaget!
    Då finns det helt klart en grund till det ,och då förvånar det mig det ännu mer att veckan är uppdelad så! 
    Låter jätte konstigt!
    Kan du ha missuppfattat det? 

• Anonym (Soctant)

När ett barn utreds, utreds situationen hos båda föräldrarna. Det är barnens totala situation man vill få grepp om samt vilka styrkor och brister som finns hos de båda föräldrarna.

Vad gäller umgänge borde det finnas en vårdplan upprättad om barnen är placerade av socialtjänsten.

Om socialtjänsten hos din väninna fungerar som på min arbetsplats så är man ofta medveten om när en förälder vill ställa till "jävelskap" för en annan förälder. Sedan är man väldigt npg med att lita blint på någon som utreds oavsett anledning.

Jag tycker att du ska lugna din vän och säga till henne att så länge hon är uppriktig och gör sitt bästa så kommer socialtjänsten att se det och arbeta för att hon ska få umgås med sina barn så mycket som det bedöms vara bra för dem. Vilket är mycket om föräldern inte är skadlig för barnet. 

• Anonym
    Anonym (Soctant) skrev 2011-02-09 21:11:39 följande:
    När ett barn utreds, utreds situationen hos båda föräldrarna. Det är barnens totala situation man vill få grepp om samt vilka styrkor och brister som finns hos de båda föräldrarna.

Vad gäller umgänge borde det finnas en vårdplan upprättad om barnen är placerade av socialtjänsten.

Om socialtjänsten hos din väninna fungerar som på min arbetsplats så är man ofta medveten om när en förälder vill ställa till "jävelskap" för en annan förälder. Sedan är man väldigt npg med att lita blint på någon som utreds oavsett anledning.

Jag tycker att du ska lugna din vän och säga till henne att så länge hon är uppriktig och gör sitt bästa så kommer socialtjänsten att se det och arbeta för att hon ska få umgås med sina barn så mycket som det bedöms vara bra för dem. Vilket är mycket om föräldern inte är skadlig för barnet. 
    Det gär visste jag inte, man lär helt uppenbart så länge man lever....Glad
    Så du menar om ett barn omhändertas ex ifrån en mamma så utreder Soc även i samma utredning även pappan? Fast pappan inte bor med mammam?
    Så funkar det väl inte?
    Det är den person som är boende förälder och som eligt Soc brister i omvårdnad eller vägrar samarbeta som barnet omhändertas ifrån! Det är väl i alla fall den personen som utreds! Eller har jag missuppfattat allt i så många år>!
    Bara för att en förälder bristerVägrar samarbeta och behöver utredas om dom är separerade så utreds inte båda per automatik!
    Har aldrig hört det förut och ändå så har jag varit delaktig i många spdana ärenden!
  • Anonym (Soctant)

Det är barnets situation som utreds. I den ingår bland annat båda föräldrarna. Sen beroende på hur delaktiga föräldrarna är i barnets liv är de olika mycket delaktiga i utredningen. Sen kan det även vara skillnad på om de är vårdnadshavare eller inte och av vilken anledning barnet utreds.

Svar på tråden Vem bestämmer...