Anonym (Soctant) skrev 2011-02-09 21:11:39 följande:
När ett barn utreds, utreds situationen hos båda föräldrarna. Det är barnens totala situation man vill få grepp om samt vilka styrkor och brister som finns hos de båda föräldrarna.
Vad gäller umgänge borde det finnas en vårdplan upprättad om barnen är placerade av socialtjänsten.
Om socialtjänsten hos din väninna fungerar som på min arbetsplats så är man ofta medveten om när en förälder vill ställa till "jävelskap" för en annan förälder. Sedan är man väldigt npg med att lita blint på någon som utreds oavsett anledning.
Jag tycker att du ska lugna din vän och säga till henne att så länge hon är uppriktig och gör sitt bästa så kommer socialtjänsten att se det och arbeta för att hon ska få umgås med sina barn så mycket som det bedöms vara bra för dem. Vilket är mycket om föräldern inte är skadlig för barnet.
Det gär visste jag inte, man lär helt uppenbart så länge man lever....

Så du menar om ett barn omhändertas ex ifrån en mamma så utreder Soc även i samma utredning även pappan? Fast pappan inte bor med mammam?
Så funkar det väl inte?
Det är den person som är boende förälder och som eligt Soc brister i omvårdnad eller vägrar samarbeta som barnet omhändertas ifrån! Det är väl i alla fall den personen som utreds! Eller har jag missuppfattat allt i så många år>!
Bara för att en förälder bristerVägrar samarbeta och behöver utredas om dom är separerade så utreds inte båda per automatik!
Har aldrig hört det förut och ändå så har jag varit delaktig i många spdana ärenden!