• Mandel

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Vet inte vart gränsen för dåliga böcker är.
    Här har vi och läser vi Bamse, klassiska sagor, Mamma Mu, Mulle Meck, Klass 1b, Axel kör fast, Byggare Bob, Spöket Laban, Anna och Långa Farbrorn, Astrid Lindgrens böcker, Sagosamlingar, Barbapappa m.m.
    Vi kanske skulle höja ambitionerna lite och börja med klassiska romanförfattare på vuxennivå för att inte verka lågutbildade.
    Fast frågan är ju om Barnen ens ska lyssna på de böckerna med tanke på vad de handlar om...

Äldsta sonen har pratat ihjäl alla sedan 2 års ålder och han har aldrig ens blivit tillfrågad vid något språktest på bvc eftersom de hör på honom bara han kommer in genom dörren att han har ett ordföråd som klår de flesta i samma ålder.
    Lilla var senare med talet, men har ett bra ordföråd han med.
    Det kanske beror på att vi pratar mer än de 5min/dag med varandra här hemma.
    Långa och många diskussioner rörande allt ifrån sommarsemester till företagsledning.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    SjälvaJag skrev 2011-02-10 07:25:35 följande:
    men skärp er att jämföra allt med utbildningsnivå!  Det är inte säkert att man är mindre klok bara för att man inte läst doktorand eller läkare osv. Det finns faktiskt endel personer som faktiskt trivs med jobb man kan få efter en "låg utbildning"
    Ja eller som jag som jobbar som revisor utan att ha läst till civilekonom på högskola.
    Är visserligen lågutbildad, men utför samma jobb som en högutbildad. Innebär det då att de som måste läsa på högskola för att bli det är mer korkade än mig?
  • Mandel
    Sussli skrev 2011-02-10 09:39:15 följande:
    Men du, Termos, för att arbeta som kvalificerad revisor så måste du ha högskoleutbildning. Annars är du möjligen assistent. Samma arbete utför du i alla fall inte.
    Det kan ju beror på att jag är egen företagare och sköter all redovisning själv. Så länge jag inte har ett AB så är jag inte skyldig att ha en extern revisor.
    Kompisarna får punga ut med många tusentals kronor för en revisor som tittar igenom deras papper bara för att de har ett AB och inte en enskild firma.
    Vi omsätter fler miljoner än dem och klarar allt själva. Jag sköter all bokföring, bokslut med allt vad det innebär, deklaration m.m.
  • Mandel
    Priceless Perfection skrev 2011-02-10 13:21:31 följande:
    Jag kanske är ite och cyklar nu, men måste man inte ha en auktoriserad revisor som godkänner din redovisning. Jag syftar på själva årsredovisningen?

Jag tycker att det är jättemodigt att redovisa allt själv, men jag skulle vara rädd att göra fel, men du kanske har en utbildning som gör dig trygg på din sak?

Vi använde oss av en revisor. Vi betalade 7000 för deklaration och bokslut. Sedan var det 750 kronor per månad. Förmodligen gjorde hon månadsredovisningen på en timme eller så.
    Inte så länge du har enskildfirma. Är osäker på hur det är med handlesbolag. Att AB absolut måste ha det vet jag.
  • Mandel
    Indianica skrev 2011-02-10 14:24:16 följande:
    Det är väl inte så konstigt. En akademiker exponeras för en rad olika ord och begrepp någon som endast läst gymnasiet inte kommer i närheten av. Återigen kommer vi till Bourdieus teorier om socialt och kulturellt kapital, eftersom det sedan förs vidare till barnen som automatiskt införlivar dem i sitt ordförråd - för att ta ett extremexempel, en medicinskt utbildad förälder kan prata med sitt barn om fekalier, medan arbetarfamiljen säger "bajs" eller avföring. Barnet lär sig då per automatik att bajs kan kallas för olika saker och har lättare att ta till sig olika slags texter.
    Här har vi läst gymnasiet både maken och jag, men jag kan då långt många fler ord än vad han kan.
    Att det generellt kanske är på ett visst vis mellan hög- och lågutbildade innebär ju inte att det inte finns undantag.
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?