• MammaG

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Varför skulle ordförådet vara sämre i en arbetarfamilj än i en akademikerfamilj? Då jag har många som har utbildat sig i olika decennier, från 60-tal till 90-tal, så kan jag konstatera att vara utbildad idag inte är det samma som att vara bildad. Det var det för 30-40 år sedan, men idag är det väldigt vanligt att man är helt insnöad på det man är utbildad till. Ordföråd har i sin tur att göra med bildning, inte utbildning.

Sedan är det allmänt vedertaget bland de som arbetar med läsande att det är bättre att läsa en "dålig" (vad det nu är) bok än att inte läsa alls

Min nystartade blogg: namnetvarupptaget.wordpress.com
  • MammaG
    Heisan skrev 2011-02-09 23:17:52 följande:
    Jag är lågutbildad o har läst för de utav mina barn som har velat det. O de har trots min utbildningsbrist bäst ordförråd i sin klass o har haft det under hela skoltiden. Så mitt svar blir nej. O jag tror inte riktigt på att det är läsandet som avgör ordförrådet utan hur mycket man pratar med sina barn. Vilket tydligen ska vara i snitt 5 min/dag sägs det.
    är snittet att prata med sina barn 5 min per dag???? Det låter ju hel vansinnigt! Vad gör man i så fall den övriga tiden?
    Nu ska vi se: Vi går upp 90 min innan vi går hemifrån - 90 minuters prat där, är tillsammans mellan tre och fyra timmar från det vi kommer hem tills det min son gåoch lägger oss. Vi kan dra bort kanske 30-40 minuter icke-prat där, sammanlagt. Matte har aldrig varit min starka sida (språk är), men blir det inte i runda slängar fyra timmars prat varje vardag? Mer på helgerna. Är vi extrema?
  • MammaG

Nu har det malts om lågutbildade kontra högutbildade och läsande. Känner ingen sig manad att starta en tråd om att kvinnor läser avsevärt mycket mer än män?

• MammaG
    Indianica skrev 2011-02-10 14:15:15 följande:
    Ungefär som att det är bättre att barn som äter dåligt lever på bullar, än att inte äta något alls...

Sedan är det så att vi som arbetar med läsande (nu generaliserar jag igen) så vitt jag vet inte förespråkar att man ska ge upp den goda litteraturen, uan komplettera den med annan litteratur eller populärfilm,. En god idé kan t.ex. vara att läsa en klassiker för sitt barn och sedan se en disneyversion på DVD. Men inkörsporten för lässvaga barn ska vara att de får välja själva, men de ska uppmuntras att närma sig den goda litteratuen och komplettera med den, men att fullständigt strunta i vad ens barn läser för något "för vad som helst är bättre än ingenting" är det väl ingen litteraturpedagog som förespråkar att man gör i längden? Inte så vitt jag vet...
    Har inte med ett ord nämnt att man ska ge upp den "goda litteraturen" (ge gärna ett exempel på vad du anser vara god och dålig), men du lär inte få någon som inte har läsvana att ge sig i kast med "Brott och straff". Däremot kanske du kan få personen att läsa något av Barbara Cartland (som jag tycker är mindre lyckad litteratur), och där är bättre än att personen inte läser alls.

Och ditt exempel med bullar var, om något, dåligt. Äta måste man för att överleva, man måste inte läsa. Alltså lockar man folk att läsa genom att göra det till en njutning, inte en plåga, och vad som är en njutning avgör varje individ - inte någon expert
  • MammaG
    Indianica skrev 2011-02-10 14:24:16 följande:
    Det är väl inte så konstigt. En akademiker exponeras för en rad olika ord och begrepp någon som endast läst gymnasiet inte kommer i närheten av. Återigen kommer vi till Bourdieus teorier om socialt och kulturellt kapital, eftersom det sedan förs vidare till barnen som automatiskt införlivar dem i sitt ordförråd - för att ta ett extremexempel, en medicinskt utbildad förälder kan prata med sitt barn om fekalier, medan arbetarfamiljen säger "bajs" eller avföring. Barnet lär sig då per automatik att bajs kan kallas för olika saker och har lättare att ta till sig olika slags texter.
    Min systerdotters man är överläkare, hon är narkossköterska. Jag kan garantera dig att de båda säger "bajs" ( i den mån de talar om det)
  • MammaG
    Boothwalker skrev 2011-02-10 14:27:43 följande:
    Och man kan inte kalla bajs för fekalier om man inte har medicinsk utbildning?
    Varför skulle arbetarfamiljen vara mindre bildad? Föräldrarna kanske läser alla böcker de kommer över och den medicinskt utbildade föräldern kanske har tappat all lust att läsa pga att hen varit tvungen att läsa mycket för studierna.
    Vad Indianica ger uttryck för är väldigt kraftiga fördomar och idéer dragna till sin spets
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?