• Argo

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Att lågutbildade läser mindre, både för sig själv och för sina barn, bhöver vi ju inte fundera på.

Men när de väl läser för barnen - varför skulle välja sämre böcker?

Alfons Åberg, Pippi och Mamma Mu - skulle den typen vara reserverad för endera låg- eller högutbildade?

Ungars ordförråd behöver att de hör och att de själva läser. Om det sedan är Skattkammarön eller Claes Olsson-katalogen spelar nog mindre roll. 

• Argo
    esther skrev 2011-02-10 06:49:30 följande:
    Men vad väljer man utöver de helt självklara valen som Mamma Mu och Pippi? Serietidningar? Klassiska sagor? Miljö- och genusmedvetna helpräktiga tråkböcker?
    Måste man välja något alls utöver "de självklara" valen? Räcker det inte med "de självklara" valen?

*det blir ändå ganska många om man först ska läsa alla "de självklara"*

Jag tror att, om man inte är en van läsare, om man inte har det intresset själv, så är det säkert lätt hänt att man hamnar i "de självklara". Och dessa böcker håller allt som oftast hög kvalitet - det är därför de har gått och blivit "de självklara" med tiden.

Så jag kan inte se att de lågutbildade på något sätt skulle välja sämre böcker.

*OM det nu inte är så att folk med "bättre" böcker menar politiskt korrekta och "medvetna" böcker - för där är definitivt målgruppen (dvs föräldrar som vill var PK) mycket mindre*
  • Argo
    esther skrev 2011-02-09 23:08:51 följande:

Det diskuteras att lågutbildade statistiskt sett läser mindre för sina barn och att det bidrar till kunskapsklyftan. Här på FL verkar inte det stämma, men kan det vara så att lågutbildade väljer "sämre böcker"? Skulle det i så fall påverka barnens ordföråd (som förmodligen är sämre i en lågutbildad familj än i en akademikerfamilj).

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-09 23:20
    Om ni undrar vad jag menar med "sämre! kan ni kika in här

www.familjeliv.se/Forum-3-402/m57091397.html
    Smart trick förresten!

Länka till sin egen tråd "Emil har ADHD" för att på så sätt få upp antalet träffar inför avgörandet av den där tävlingen där man kunde vinna 5000 från Goboken.
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-10 09:52:42 följande:
    Vad grundar du det påståendet på?

Även om det är procetuellt sant så kan det knappast vara så sant att det är relevant.
    Det grundar jag på otaliga undersökningar som alla visar på samma slutsats. Utbildningsnivå och folks läsvanor och förhållande till böcker hänger ihop.

Det är bara att googla "undersökning läsvanor lågutbildade" (eller "högutbildade") så kan du börja läsa därifrån.

Beroende på hur, var och när undersökningen är gjord kan det normalt sett variera mellan en faktor 1,5 upp till en faktor 3 på skillnaden i folks läsvanor.
  • Argo
    Koo skrev 2011-02-10 10:45:46 följande:
    Är det klargjort då att skillnaden i läsvanor beror på utbildningsnivå, eller kan man kanske tänka sig att en person som redan från början har ett "bra" förhållande till böcker och läsning i högre grad läser vidare på högre utbildningsnivåer?
    Vad spelar det för roll vad det beror på? Mitt påstående (felstavat och allt) var:

Att lågutbildade läser mindre, både för sig själv och för sina barn, bhöver vi ju inte fundera på.

Resultatet blir ju detsamma oavsett vilket som är hönan och vilket som är ägget. Lågutbildade läser mindre.
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-10 10:57:57 följande:
    Fast jag anser att även om det är så om man gör undersökningar och resultaten pekar mot att det är så så är skillnaden inte så stor att man kan göra påståendet att lågutbildade läser mindre generellt sett. Att läsa skönliterära böcker och att studera är inte samma sak. Det är ett intresse som man kan ha oavsett utbildning. Jag läste som mest när jag var 10-15. Jag läste ett par böcker i veckan. Ibland ett par böcker om dagen. Jag läste lätt mest i min klass.

Jag tror att läsvanor grundas på om man läste mycket när man var lite och om man har intresse för att leva sig in i andras fantasier. Det har typ inget med utbildning att göra.

Däremot kan det hända att den som läst mycket är mer läsvan och därmed har lättare för sig att läsa annan litteratur som studiemedel. Och därför väljer att fortsätta utbilda sig. Men jag tycker det är dumt att göra antaganden om att folk som inte har högre utbildning inte heller läser för sina barn.
    Det är inga antaganden - det är uppmätta värden.

En undersökning:
    http://www.pol.gu.se/digitalAssets/1294/1294354_323-334.pdf

Högutbildade män läser 2,5 ggr mer än lågutbildade. Högutbildade kvinnor läser 1,6 ggr mer än lågutbilddade.

En annan undersökning:
    http://www.pol.gu.se/digitalAssets/1287/1287293_kapitel_21.pdf
    *sid 276*

"Läser flera gånger i veckan" - högutbildade föräldrar läser mer högläsning för sina barn i en omfattning:

0-3 år = 1,15 ggr
    4-6 år = 1,25 ggr
    7-15 år = 1,92 ggr.

Skillnaderna finns och är tydliga. Om skillnaderna däremot spelar någon roll? Tja, det kan man ju spekulera i. Mitt svar är nog at det gör de med största sannolikhet. Och detta säger jag eftersom man verkar kunna se att läsvanor "ärvs". 

Och fler undersökningar om saken får du nog googla själv.
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-10 11:34:32 följande:
    Om inte det är så att lågutbildade faktiskt inte läser alls för sina barn. Och att det inte bara är max 5% som gör det så tycker jag inte det är relevant om de läser mindre eller inte. Och jag gillar inte generella påståenden om den saken. Visst hör det säkert ihop. Och det stämmer säkert att lågutbildade generellt sett läser mindre. Men är skillnaden så stor att det behöver påpekas? De flesta läser väl för sina barn. Oavsett vad de har för utbildning. Och man kan vara lika intresserad eller ointresserad av att läsa skönlitterärt oavsett. Jag tycker inte skillnaden är så stor att det är ett vettigt argument.
    Faktumet kvarstår - och det var det jag påpekade - att lågutbildade läser mindre. Både för sig själva och för sina barn.

Om du tycker att skillnaderna inte spelar någon roll - jaha?!

Du kan säkert hitta på en bra motivering till varför du INTE tycker att det är en faktor att argumentera kring.

För trådens ämne sedan har jag redan ifrågasatt att de lågutbildade läser "sämre" böcker än de högutbildade.
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-10 12:45:01 följande:
    Faktum är att paranötter är större än jordnötter. Men jag tycker inte det heller är relevant här =)

Hade skillnaden varit jättestor hade jag tyckt att det spelade roll. Men läsandet och att läsa för sina barn är nåt som förekommer i de flesta familjer. Och jag tycker faktiskt inte det är relevant vad föräldrarna har för utbildning då.
    Men du ser inte mig argumentera mot att paranötter skulle vara större än jordnötter.

Skillnaderna är markanta nog för att spela roll, säger jag.

Tittar vi på undersökningen jag länkade och på föräldrar som fler än en gång per vecka för sina barn så gäller:

0-3-åringar: 58% lågutbildade och  78% högutbildade
    4-6-åringar: 53% lågutbildade och 72% högutbildade
    7-15-åringar: 12% lågutbildade och 23% högutbildade

Lägg på andra faktorer kring litteratur (som ex vuxnas egen läsning och  biblioteksbesök) så blir skillnaderna än mer markanta.

Andra mätningar har kollat hur ungarna förhåller sig till böcker - om de tycker det är kul och om de läser. Resultaten blir desamma.

Men visst kan du tycka att skillnaderna inte är stora nog för att spela roll. Jag håller dock inte med dig.
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-10 19:27:44 följande:
    Jag tycker att man snarare ska sätta fokus på de barn som inte får böcker lästa för sig än vad deras föräldrar har för utbildning.
    Och det finns ingen motsättning i att säga att lågutbildade läser mindre för ungarna och att stötta deras barn i läsandet.

Men som alla andra redan sagt och som du till viss del förkastar: man tjänar på att veta vilken målgrupp man ska jobba mot.
  • Argo
    Niveaa skrev 2011-02-11 07:39:32 följande:
    Jag är ett socialfall, ensamstående med två barn.
    dessutom utbildad till svetsare. ve och fasa vilken imbicill hon måste vara.

Men denna imbicill är bokberoende. barnen har två bokhyllor fulla med böcker.
    Och mitt hav av böcker i sovrummet ska vi inte prata om.
    Och nej det är inte bara skönlitteratur/tantsnusk.
    Jag tycker inte det där stämmer.
    Antingen tycker man om att läsa och överför det intresset på sina barn elelr så gör man det inte.
    En av mina högutbildade vänner sitter nu och mutar sin 8åring med 10kr per kapitel hon läser i en bok istället för att hjälpa henne hitta en bok som kan fånga hennes intresse.
    Vad är det du inte tycker stämmer?

Bevisade fakta om läsvanor relaterat till utbildningsnivå?

Om du redan läser mycket - bra gjort. Men vadan detta, ibland nästan maniska, behov av att lyfta fram sig själv som ett exempel på motsatsen till vad undersökningarna säger?
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-11 12:41:53 följande:
    Alla de där generaliseringarna är hemska! Och stärker klyftor. Jag gillar INTE generaliseringar som inte stämmer. Som inte stämmer på de flesta. Ge mig en bra anledning till att göra fördomsfulla generaliseringar som de där.

Jag stör mig på att man gör generaliseingar som inte stämmer för de flesta. Om de flesta lågutbildade inte läste för sina barn kan jag gå med på att man säger "generellt sett läser de flesta lågutbildade inte för sina barn" Men om över 50% gör det (80% i Fls undersökning) så är det en missvisande generalisering. Och påtalar man inte ens att det är en generalisering så...

Jag tycker det är jobbigt att skillnaderna finns. Men jag anser att skillnaderna till största delen sitter i huvudet och i fördomar. Och att om man slutade göra massa onödiga generaliseringar och sånt så skulle ingen tänka på det. (och ja, det är en lååång väg till att minska klyftorna, men vi är inte på väg mot att minska dem utan mot att stärka dem)
    Fast nu får vi skilja på saker beroende på:

Tittar du på undersökningen jag visade och fokuserar på 0-3-åringar så är det INTE en missvisande generalisering att säga att lågutbildade läser mindre för sina barn än högutbildade. Den "generaliseringen" är ren fakta och stämmer till 100%

Hittar du däremot någon som säger att "DE FLESTA lågutbildade med barn 0-3 år inte läser" ... så är det helt fel. Lite drygt hälften av de lågutbildade läser för sina barn mellan 0-3 år.

Går du däremot på 7-15:åringar så stämmer bägge påstående in. Både att lågutbildade läser mindre än högutbildade och att de flesta lågutbildade INTE läser för ...
  • Argo
    Boothwalker skrev 2011-02-11 13:25:03 följande:
    Jag skiter i om det är fakta faktiskt. Jag tycker inte man ska göra generaliseringar som inte ens stämmer för de flesta. Då kan man formulera om det så det inte låter som att alla lågutbildade läser mindre för sina barn.
    Ja, det är uppenbart att du har nåt emot enkla fakta. Till och med när de stämmer till 100%.

Själv har jag svårt att se problemet med att hantera meningen "lågutbildade läser mindre än högutbildade - både för sig själv och sina barn".

Jag klarar av att förstå att det finns undantag från alla regler.
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?