Inlägg från: MammaMajs |Visa alla inlägg
  • MammaMajs

Väljer lågutbildade sämre barnböcker?

Nej det tror jag inte att man kan säga rent generellt lågutbildad är inte = dum i huvudet. Jag tror dessutom att all läsning är bra läsning, huvudsaken är att man läser för sina barn och att barnen läser mycket efter att de lärt sig själva. Att läsa serietidningar är mycket bättre än att inte läsa alls, läsning skall vara lustfylld annars uppfyller den inte riktigt sitt syfte.

Barnens ordförråd växter givetvis med hjälp av läsning, framförallt när de läser själva. Men för mindre barn tror jag att hur föräldrarna pratar påverkar barnen mest. Ett hem där man mest snackar han ba ja ba dom ba  och liknande tugg kanske inte inspirerar till något gigantiskt ordförråd.

• MammaMajs
    esther skrev 2011-02-17 22:24:35 följande:
    Tyvärr är det väl talspråket som skiljer sig mest beroende på utbildningsnivå.
    Ja så kan det vara men så är det inte alltid, man kan inte förutsätta att någon är mindre intelligent bara för att personen inte har någon högre utbildning. Jag är övertygad om att många lågutbildade läser mycket för sina barn och uppmuntrar deras läsning samtidigt som det finns högutbildade som inte engagerar sig mycket i sina barn. Verkligheten är inte svart eller vit.
  • MammaMajs
    Boothwalker skrev 2011-02-17 23:40:15 följande:
    Jag använder inte särskilt mycket talspråk... Eller jo. Aj tänd tu vrajt in inglisch in swidisch fråm tajm tu tajm. Men det är ju mest en plojgrej =)
    Du går omkring och är tyst mest hela dagarna då, eller kanske talar du i skriftspråk? Det senare hade varit klart roligast Skrattande
  • MammaMajs
    Boothwalker skrev 2011-02-19 11:45:25 följande:
    Kan ju vara döv...

Nej jag menade mest när jag skriver. Vilket jag antog att den jag citerade också syftade på. Men jag kan ha fel =)
    Det var jag som skrev ursprungsinlägget och poängen var att det är föräldrarnas talspråk som påverkar barnens språkutveckling mest, alltså hur man pratar och vilka ord man väljer att använda. Att den spännvidd som de vuxnas ordföråd har reflekteras i hur väl barnen pratar och hur många/vilka ord de kan.

Men det hade varit kul om någon pratade skriftspråk Skrattande
Svar på tråden Väljer lågutbildade sämre barnböcker?