Väljer lågutbildade sämre barnböcker?
Indianica skrev 2011-02-10 14:09:56 följande:
Men det finns ju forskning som visar att utbildningsnivå ofta är ett socialt arv, så det är inget man "tror på", antingen vågar man se att det finns, eller så blundar man för det och säger att barnen får själva välja utan att vi lägger oss i.Om du vill kan du också läsa om Burdieus teorier om habitus och socialt kapital. En del av det kulturella kapitalet han menar finns, är just kopplat till b.la litteratur. De barn som exponeras för litteratur med ett mer avancerat språk, klarar också att ta till sig skolans språk bättre och presterar bättre i skolan (vilket är en inkörsport till det fria valet om man ska studera vidare eller inte). Däremot har barn till lågutbildade stor chans att själva välja utbildningsnivå, om de får läsa god litteratur, gå på museum etc.
www.dagenssamhalle.se/nyheter/foraeldrar-a vgor-elevernas-resultat-4151
Det är egentligen inte konstigt att utbildning är ett socialt arv. Och ja, utbildning är viktigt, även "bara" grundskoleutbildning. Men många tonåringar idag klarar inte av att förstå den enklaste tidningsnotis pga. för dåligt språk.
Jag tror att om man är intresserad av att läsa så läser man. Och ju mer man läser ju mer kräsen blir man vad det gäller språk. Jag klarar inte av böcker med kasst språk trots att jag inte har nån utbildning. Däremot har jag läst massor och skriver dessutom en del skönlitterärt... Och i jobbet får jag både skriva och korrekturläsa en hel del.