• Miss Lau

Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!

Vi har nyckelavstängning på bilen. Vår förra bil lämnade vi in till verkstad, men de monterade inte bort kudden utan kopplade bara bort den. Finns det något märke som verkligen tar bort hela paketet?

• Miss Lau

Enligt all expertis (och då räknar jag inte enskilda jeppar som jobbar på verkstad) ska det vara säkert med en urkopplad airbag. Och det har aldrig hänt någon olycka med en kudde som varit urkopplad.

En sak som däremot är riktigt farligt är att vända sina barn frammåt i bilen för tidigt och tyvärr är det vad många gör eftersom de inte "vågar" sätta sina barn framför dessa "livsfarliga" urkopplade krockkuddar. Hellre ett bakåtvänt barn vid en urkopplad kudde än ett frammåtvänt barn i baksätet.

• Miss Lau
    morsa till två skrev 2011-02-10 09:56:25 följande:
    De är klart, man konstruerar ja diverse saker för att de ska funka, i de här fallet för att airbagen inte ska utlösas.  ALLT som görs, görs ju för att hålla måttet, men alla måndags-ex? Mina barn är inte förtjänta av att vara försökskaniner..
    Hittills har det inte visat sig ett enda måndagsex när det gäller urkopplade krockkuddar. Klart att det KAN inträffa, precis som  att hela bilen helt plötsligt kan exploderar eller att ratten slutar fungera.

Det hemska är däremot det jag skrev, när folk vänder sina barn frammåt för att de är rädda för en urkopplad kudde. Då har man inte bedömt riskerna på ett vettigt sätt, tycker jag.
  • Miss Lau
    Eivla skrev 2011-02-10 10:27:26 följande:
    Men det hjälper ju inte ens? Man får inte sitta vid krockkudde framåtvänt heller, även om det inte är lika känt. Man får inte ens använda en bältesstol för att komma upp i den rekommenderade längden på 140/150 cm beroende på bilmodell.
    Självklart ska man inte heller placera barn frammåtvända vid en kudde. Jag menade givetvis att folk många gånger vänder barnen i baksätet. Det brukar heta att det inte går att ha flera bakåtvända stolar bak eller att det blir för trångt för barnets ben. Alternativet då är att sätta barnet fram men det vågar endel inte då det sprids felaktig information om hur "farligt" det är med urkopplade krockkuddar.
  • Miss Lau
    Lotusblomma skrev 2011-02-10 13:43:29 följande:
    Sånt tystas ganska bra med. Jobbat på bilverkstad så jag har sett att det hänt
    De skadade barnens familjer mutas alltså till tystnad?
Svar på tråden Ni som valde att använda plats med airbag för placering av barnstol!