• Pantern

Pottträningshjälp!

Jag vill vänja min son vid pottan, men han skriker och gråter så for pottan ens kommit fram. Jag kan inte ens ha den bara ståendes på golvet utan att han blir galen.

Han Avskyr pottan. Jag har även köpt toalettsits till han, men det är samma sak där. Jag har testat TRE olika pottor, men han vill inte gå i närheten av dem.
    Han är 2 år gammal, så jag försöker inte tvinga fram honom till något, bara försöker få han att bli intresserad av det eller lite nyfiken, men nått gör jag ju som är galet fel för att han ska reagera som han gör.

Så som han skriker så tror nog mina grannar att jag misshandlar han!!! 

Det skulle va rätt skönt ifall han skulle bli lite nyfken i alla fall.

En enda gång bajsade han i pottan...åt vilket helvete som bröt loss då! Jag berömde han när det var klart, men nej, "fel!!", det är fel att bajsa i pottan tycker han, oavsett vad mamma säger.  Så nu skriker han så fort blöjan ens är av, korsar benen och springer och hämtar en blöja själv!!!

Usch, hur ska jag göra? Så som det ser ut nu så lär han inte va pott-tränad förens han är 25år!!! Skrikandes

• Svar på tråden Pottträningshjälp!
  • ullis83

Vi gick rätt på toaletten istället, sonen gillade aldrig pottan. Men grejen är att dom måste förstå, sonen var nyss fyllda 3 när vi körde på. Vi använde ingen extra toasits.

Vi köpte typ 15 par kalsonger och var hemma i två dar. Han kissade på sig, men efter som första olyckorna fattade han.

Lukas 070410 och Tilde 090501
  • kmp

Ta det lugnt. 2 år är ingen ålder.

Min dotter (okt-08) vill inte heller. Det går jättebra att sitta på pottan /toasitsen med blöjor, men hon totalvägrar utan.
    Jag gör ingen sak av det. Nämner pottan då och då och pratar om att man kissar och bajsar i den, men annars väntar jag bara ut henne tills hon är mogen.

Det är väldigt ovanligt att de inte slutat med blöjor när de är 25.

• lisadragon
    ullis83 skrev 2011-02-10 09:01:59 följande:
    Vi gick rätt på toaletten istället, sonen gillade aldrig pottan. Men grejen är att dom måste förstå, sonen var nyss fyllda 3 när vi körde på. Vi använde ingen extra toasits.

Vi köpte typ 15 par kalsonger och var hemma i två dar. Han kissade på sig, men efter som första olyckorna fattade han.
    Gjorde samma sak, tog av blöjan o satte på kalsonger. Han kissa genom 3 par kalsonger sen ville han kissa pottan, dagen efter kissa han en gång genom sen har han kissat pottan och sagt till varuje gång :).
     Min pojke är 2.5 år och han hatade pottan lika mkt som din pojk när han var 2 år, fanns inte på kartan att han skulle sitta där, men den fick stå framme för lillasyster kissade o bajsade ju där!

När jag frågade om han skulle kissa pottan sa han bata att "Mila kissabajsa pottan".

Så vänta en stund till, låt den bara stå och gör den fin, låt honom tex sätta klistermärken på den eller kanske måla den?
     Eller strunta helt i den..
  • Pantern

Ja det var ju en bra idé. Kanske ska iväg och köpa lite fina klistermärken i eftermiddag då. :)

Man känner sig ju ändå lite pressad, då alla i min omgivning som har barn, har klarat av potträningen galant innan deras barn blivit 2,5år. Inget skrik, gråt eller gnäll. Blöjan av och pottan är fantastiskt kul.

Känner ju att jag har gjort fel när han reagerar så. Vad kan va så skrämmande med en potta om det inte är jag som byggt den rädslan hos honom...? 

Svar på tråden Pottträningshjälp!