Inlägg från: BVC Sköterskan |Visa alla inlägg
  • BVC Sköterskan

Väldigt liten snopp...

Hej!

Snoppen växer naturligtvis med åldern men framför allt under puberteten.
    Storlek och "konstruktion" är något läkaren  tittar på vid alla sedvanliga kontroller, på BVC. Vid misstanke om att den är extremt liten eller inte växer så remitterar man vidare, för att utesluta någon bakomliggande orsak. Även som sköterska är man rutinerad och är noga att lägga märke till avvikelser.

Jag kan förstå din oro, speciellt med tanke på barnmorskans reaktion som dock var helt oprofessionell, men ge det tid och prata med BVC-sköterskan om du har svårt att släppa det. Du skall veta att du inte är ensam om att ha dessa tankar. Min erfarenhet är dock att det sällan är/blir ett problem och att många föräldrar undrar och frågar om detta.

MVH Christine

• BVC Sköterskan

Hej!

Usch, vilken otur du verkar ha med dina barnmorskor och bvc-sköterskor!
    Jag förstår att du är orolig, men jag är absolut övertygad om att läkaren skulle remittera er, vid minsta misstanke om att hans snopp inte utevcklas eller är underutvecklad.
    Har ett barn någon form av kromosomavvikelse utesluter man det med hjälp av flera symtom. Jag har aldig varit med om ett barn med liten snopp som enda symtom, haft avvikande kromosomuppsättnig.

Jag hoppas verkligen att du kan släppa detta och njuta av tiden med din son fullt ut. Tänk på att den faktiskt vuxit och att barnläkaren igen kommer titta på den vid sex-, tio månader och senare i skolan!

/Christine

Svar på tråden Väldigt liten snopp...