• spöket

Mobbad 6-åring i Jönköping

I Jönköpingsposten imorse var det en stor artikel om en sexårig kille som blev mobbad i sin förskolaklass. Orsaken till detta var att han hade rosa kläder och nagellack. Han hade t o m fått en kniv i ryggen (mindre sår efter det) utan att lärarna hade kontaktat föräldrarna. Lärarna tyckte att det var en mindre incident. Lärarna ansåg också att en kille som hade rosa och nagellack fick tåla att bli mobbade.

Jag blev så fruktansvärt upprörd över den attityden från en skola. Detta är ändå 2011! Det stod dock ingenstans vilken skola det gällde. Är det någon som vet? Vad tycker ni andra? Är detta ett ok beteende från skolan? Ska man som förälder acceptera att sonen blir knivhuggen i ryggen bara för att han har rosa?

• Svar på tråden Mobbad 6-åring i Jönköping
  • kos

visst är det roligt här skriver jag att barn som aviker blir utsatta för mobbing
    och föräldrarna gör fel som klär en pojk i rosa och målar nagellack på honom.
    då ifrågasätter ni att så skulle ske samtidigt så blir jag mobbad och kallad dum i huvudet
    av vad man får förmoda vara en vuxen människa i tråden .(barn kan vara betydligt grymmare mot varandra en vuxna är)
    och jag anser att det handlar om genom grej att försöka göra barn könslösa .
    ibland gör man tokiga saker i livet och får bita i det sura äpplet men jag tycker inte barn ska vara en av dom.
    pojken är 6 år så tror jag inte ett ögonblick på att det är ett eget val att dansa ballet gå i rosa kläder och använda nagellack för en pojke.
    och jag håller med min tjejkompis att bryr sig inte föräldrarna mer utan utsätter sitt barn för detta med det trama det innebär att vara mobbad så måste man ifrågasätta deras lämplighet som föräldrar.

• kos

vi kanske ska lägga in hela texten från jönköpingsposten

Oskar - som gillar rosa kläder, balett och nagellack - har utsatts för mobbning under en längre tid. Han har fått höra att han är bög och att han är en flicka.
    Han har dessutom berättat för sina föräldrar att han blivit puttad, neddragen från en klätterställning och att han inte fått vara med och leka.
    Förra veckan blev måttet rågat för föräldrarna. Oskar fick en matkniv i nacken av en jämnårig pojke. Kniven var trubbig, men det hade gått hål i huden och blivit ett märke.

"Liten incident", menar skolan
    Lärarna hörde inte av sig till föräldrarna omedelbart, utan det var pojken själv som berättade om händelsen när han kom hem.
    Föräldrarna tycker att skolan inte har ingripit tillräckligt tydligt mot den mobbning som Oskar har utsatts för, och en lärare ska ha sagt till mamman att Oskar får vara beredd på att bli mobbad om han har rosa kläder på sig.
    - Det som hade hänt Oskar var en "liten incident" enligt skolan, något som inte skulle leda till att man ringde hem till föräldrarna. Jag vill inte ha mitt barn på en skola som ser ett knivhugg som en "liten incident", säger mamman till Jönköpings-Posten

Medger misstag
    Nu har föräldrarna anmält skolan till skolinspektionen, och pojken har flyttats till en annan skola.
    Skolans rektor säger till tidningen att föräldrarna borde ha informerats tidigare om "knivincidenten".

jag kan bara tycka synd om pojken 6 år och behöva bli utsatt för detta det är hemskt

• Emy81

Det är grymt synd om pojken! Och hur kan du inte se att problemet ligger hoss personalen och föräldrarna till mobbarna som inte lär barnen att alla är ollika. Klart att en 6åring kan välja balett! Kan en flicka välja fotboll? Och du svarade inte på min fråga om vi ska ringa soc på alla föräldrar som låter sina flickor bära blått?? Jag skulle inte kalla dig dum i huvudet utan bara mindre intelligent. Kunskap är makt!

• Filoso Fisken

Ja, ja.. kos.. så enligt ditt argument har föräldrarna hållt fast pojken och tvingat på honom rosa och nagellack och sedan under knivhot knuffat in han till balettlektionen där han bara spelade teater när han kom ut och sken som en sol, av glädje.

Låter ju logiskt?
    /eh..

• Rosa på bal

Äldre killar har ju ofta rosa på sig, så varför kan inte små killar också få ha det? "Tuffa" killar som Ozzy Osbourne, Iggy Pop, Thåström, Gene Simmons m.fl. har nagellack och ingen av dom kallas ju för bög, så varför ska man kalla en liten sexåring som inte har en susning om sexualitet för det?

Dessutom tycker jag att det är märkligt att killar inte ska få gilla balett? I andra länder är man inte lika fördomsfulla vad det gäller klassiska konster - det är många gånger mer okej att gilla klassisk musik, opera, balett, konst och teater. I Sverige är man bögig och omanlig om man gillar att spela teater...

Konstigt - var tror folk att Micke Persbrandt, Kjell Bergqvist, Peter Stormare och andra skådespelare började? Gemene man kanske inte vet om det, men Micke Persbrandt har gått på Balettakademin! Är han bög då?

Herre jisses så fåniga folk är! 

• Filoso Fisken

Rosa på bal - Eller hur? Det visar bara ännu mer på att det är en social konstruktion de här olika förväntningarna om hur "man är sitt kön". Vad som gäller här, gäller inte nödvändigtvis på andra ställen.

Känns det inte väldigt ryskt/östeuropeiskt med män som dansar balett och spelar klassisk musik? Eller så är jag bara fördomsfull..

• Waitmstar

Vill bara berätta att knivincidenten inte hade med kläderna att göra, utan ett gnabb om ordet jalla. (står det på mammans blogg)
    Men- miljön och attityden på skolan verkar vara rätt tufft.
    Det som hänt öppnar upp för massa diskussioner om att man ska få vara den man vill utan att bli utsatt för det.

• Rosa på bal
    Filoso Fisken skrev 2011-02-15 11:17:23 följande:
    Rosa på bal - Eller hur? Det visar bara ännu mer på att det är en social konstruktion de här olika förväntningarna om hur "man är sitt kön". Vad som gäller här, gäller inte nödvändigtvis på andra ställen.

Känns det inte väldigt ryskt/östeuropeiskt med män som dansar balett och spelar klassisk musik? Eller så är jag bara fördomsfull..
    Min man  är han klassiskt skolad musiker och jobbar med musik på heltid. Han började spela när han var 6 år av egen fri vilja. Trodde han var från Stockholm och inte Belgograd... Flört

I Östeuropa är det populärt javisst... fast i sydeuropa är det ju också väldigt populärt med opera, klassisk musik och konst.  Britterna är galna i sin The last Night of the Prom samt sin Shakespeare och nyårskonserten från Wien är det inte helt lätt att få biljetter till, klassiska musikfestivaler finns över hela Europa, men här i Sverige firar man inte ens Jussi Björlings 100-årsjubileum. Vår störste tenor, och av många ansedd som världens störste tenor... *suck*
    Det firas på Metropolitan, men inte här...
Svar på tråden Mobbad 6-åring i Jönköping