• pluttan

Var köper man hund?

Hej på er! Efter ett tag i bebisverkstan känner vi nu att det kanske är dags att fokusera på annat och inse att livet måste gå vidare även om försöken misslyckas månad efter månad. Jag har vuxit upp med hundar och har alltid velat skaffa hund, men tillfället har inte varit rätt eftersom vi till för fyra år sedan pluggat osv. Men nu har vi alla möjligheter att ha en hund har vi kommit fram till, men vi vet inte var vi börjar. Var köper man en hund? Internet är ju oslagbart oftast när man söker information, men i det här fallet har vi inte lyckats hitta rätt. Vi vill ha en familjehund, en golden retriever.

Har ni tips?? Vi skulle bli enormt glada

• Svar på tråden Var köper man hund?
  • Erika

Ring svenska kennelklubben o få tips på valpuppfödare. Då vet ni att ni får en hund från en seriös kennel.

mvh

• legoland

Om ni vill ha en Golden så ska ni testa de här länkarna:
    www.goldenklubben.com/
    www.ssrk.se/ Om retriver raser som arbetar
    Vill även dela med mig av en annan retriver ras. Uppvuxen med den, dom är underbara tillsammans med barn =)
    www.frk.nu/index.asp
    Tänk även på att det är viktigt att personkemin mellan er och uppfödaren stämmer. För förhoppningsvis kommer ni ha mycket utbyte genom åren av varandra. =)

Lycka till!

• Snurp

Av min erfarenhet med rashundar är det bäst med en hund som inte har en för fin pedigree - stamtavla, eller vad det heter pa svenska. Dessa hundar blir starka och oftast mindre sjuka. De är heller inte överavlade - om du förstar vad jag menar.
    Försök att hitta en uppfödare som inte är aktiv med utställningar.

Kanske har jag haft otur, men tre hundar var av fin härstammning och de dog alla vid 7-9 ar, alldeles för tidigt för en liten ras. Tva är fran uppfödare som inte är aktiv inom utställningar och de är nu 12 ar. Inga akommor alls.

• Superomam

Hej, golden retriever är en perfekt familjhund har en tik på 3 år och en på 8 år, dem är helt underbara i lynnet. Fick för snart ett år sedan barn, och hunden älskar dottern hon med.
    Rekommenderar golden helt klart! Dem är lättsamma att ha och göra med, fint lynne. Finns såklart en massa andra bra familjehundar, fast golden slår nog allt *tycker alltså jag*

När jag köpte mina hundar, tog jag fram en heldel fakta innan om kennlarna samt om föräldrarna till kullen, och kollade även med uppfödarna om det fanns sjukdomar, och om dem ställt ut hundarna osv kommer nu inte på allt, det var tre år sedan bra minne men kort. Ronja den äldre hundens mamma var omeriterad men däremot var pappan lydnadschampion och den yngre hundens pappa är utställningschampion. Så det är ju bra om den ena föräldern till valpen är meriterad, man lägger ju dessutom en stor peng på renras hundar.

Hoppas du hittar en hund

Lycka till!!!

• joan80

Gå på utställningar, det gjorde vi å vi hittade en super bra uppfödare, innan valparna kom var vi dit å hälsade på och kollade hur hundarna hade det. vi tyckte det var "svårt" å bara leta på nätet vi kände att vi ville lära känna uppfödaren så man vet att skulle det vara något kan man vända sig til dem. Ps e så gla vår valp e född å vi får hämta honom 11/8(en mellanpinscher) Ds

• Annika80

Skulle det vara så att ni skulle vilja hjälpa en hund samtidigt vet jag en bra sida, finns många fina hundar där.www.sos-animals.se/

• Brodsmulan

Jag håller med den som förespråkade att Kenneln inte bör vara för aktiv inom utställning.. många raser har på så vis blivit sönderavlade. Ex.vis Schäfer (de ska ha rak rygg), Collie,Finsk Lapphund (finns snart en grov och en tunn ras), finns flera kennlar i Sverige som arbetar för att få fram grundhunden, lättare på den finska iom att man kan importera stadiga hundar.

Vi har "tyvärr" köpt en blandis, något jag varit emot hela tiden, men maken fastnade direkt för denna lilla räven och visst, nå'n lär väl ta hand om dessa med men skulle jag köpa en hund enbart jag så skulle jag välja att stödja en av de raser jag själv finner mysig och fin och inom den aveln som arbetar för att främja rasen både fysiskt och psykiskt.

Golden är perfekta familje/barnhundar men gäller att få en med bra balanserad bakgrund.. lycka till

• joan80

Ta inte hem en hund från Spanien.....de kan bära på sjukdomar som vi i sverige ej har mediciner till....finns tex en lever och lungmask som e jättesmittsam som växer i just det ovannämda och kan smitta till människor....vill ni hjäpa en hund så finns det bra föreningar i sverige.

• ljungfruljung

Hej!

Vi hittade vår valp på vovve.net på annonamarknad.

Kolla där!

• Annika80

joan80! Jag känner en del som har hundar därifrån, dom är friska och kollas väldigt noga.

• joan80

jag sa inte att alla hundar e sjuka men med veterinärer i släkten så kan jag berätta många otäcka historier om just spanska gathundar....min bebis å våran nya valp kommer ej få träffa hundar som vi vet e från spanien.....å veterinär besiktningarna som görs i spanien e heller ibland de bästa.

• joan80

Ska stå e heller i bland INTE de bästa.....

• Morbid Mistress

Tycker personligen inte att man kan säga att vissa hundr är familjehundar. Det beror på vilka erfarenheter den har innan man skaffar barn. Vissa hundraser har dock lättare att anpassa sig till nya medlemmar i flocken. Man ska inte heller ta för givet att en golden alltid är snäll (eller ngn annan ras heller för den delen) men retrievers är absolut underbara hundar! Har själv två flattar och jag hoppas verkligen de kommer gilla den nya flockmedlemmen som beräknas komma i oktober.

Snurp --> Det beror nog på vad det är för ras och inte på stammtavlan. Inom flatte världen är man noga med vad man avlar på vilket gör att det är en ras utan allt för mycket problem med höfterna (5,5% 2003). De ahr iofs haft en del problem med cancer men det börjar försvinna nu.

(Till trådstartaren: Vill absolut inte kritisera ditt val av hund men ta inte för givet att du får en snäll hund bara för att du skaffar en golden)

• Daisy

Först till frågan,

Pluttan, kontakta retriverklubben och få adresser och telefonnummer till kennlar nära er. Besök dem och skaffa er en uppfattning om dels hundrasen (klarar ni av att ge hunden det den behöver mm? Tänk på att det är en "arbetande" hund) och dels om kenneln (att ni får bra kontakt etc.).
    Rekommenderar också att ni besöker utställningar där ni får en möjlighet att jämföra hundar och uppfödare. Ni hittar aktuella utställningar på Svenska Kennelklubbens hemsida, www.skk.com.
    Skk får inte rekommendera enskild kennel, däremot äger rasklubben rätt att inte rekommendera "seriösa" uppfödare.

Vad det beträffar att köpa hund från en aktivt utställande uppfödare blir jag "mörkrädd" över Snurps reflektioner.
    Det går överhuvudtaget inte att generalisera så!

Samtliga rasklubbar jobbar aktivt med en remiss över sin ras, vilket ursprung den har och vad som är "användningen" för rasen (tex jakt), hälsostatus, hur rasen har "sett ut" bakåt i tiden och vilka mål man har för framtiden.
    För Golden Retriver har ni möjlighet att kolla HD status etc. för aktuella föräldradjur via Skk.

Att säga att en utställande uppfödare har sämre hundar, är ett vågat påstående med tanke på hur många aktiva uppfödare vi har i landet.
    En icke utställande uppfödare är inte lika med en seriös uppfödare. Det är INGEN garanti.
    Det finns "rötägg" i båda grupperna!

Pluttan - Lycka till med ert hundköp

• LillaSnigel

oj då vet inte jag.. Vi har en Grand Danois, med en bra stamtavla..
    En super mysig hund, är jätte snäll med barn..

Men ring till skk och be om ett uppfödar utdrag, så hittade vi Cesar ..

• Milla Latino

Hej jag har världens underbaraste hundras ( Tycker jag) Nova scotia duk tolling retriver bra familje hund OM MAN HAR MYCKET TID det blir en hel del träning.
    Jag skulle nog rekomendera att du väljer ett par där ena Hunden har mycket jakt linjer och den andra inget, Altså föräldrarna till eran blivvande hund. Jag menar att om båda föräldrarna är riktiga sälskapshundar finns risken att det blir kortslutning (lite svårt att förklara, men det är ju en retriver som har Jakt egenskaper och nöts dom bort helt så kan hundarna bli mindra trevliga. Vi ville ju ha en hund som gick att jobba mycket med men vi jagar inte så då är det bra och kanske ha bådaföräldrarna som "jakt" vana. Hoppas jag inte kronglat till det för mycket, det är bara min erfarenhet LYCKA TILL det är ju underbart med hund och barn "KRAM" Camilla

• Brodsmulan

Daisy.. du skriver:

"Att säga att en utställande uppfödare har sämre hundar, är ett vågat påstående med tanke på hur många aktiva uppfödare vi har i landet.
    En icke utställande uppfödare är inte lika med en seriös uppfödare. Det är INGEN garanti. Det finns "rötägg" i båda grupperna!"

Visst är det så och jag menade absolut inte i mitt inlägg att uppfödaren INTE får ställa ut, men den ska avla för att bevara rasen.. vilket många glömmer bort när det kommer just till utställningscirkusen.. speciellt på vissa raser, några av dem har jag nämnt ovan.. vet att det arbetas för fullt faktiskt att få skilje mellan den arbetande finska lapphunden och den klena utställningshunden.
    Men det ska oavsett man ställer ut hundar eller ej vara för att man vill bevara rasen.

Bara ett förtydligande av mitt uttalande

• Monia

Golden är en jätte fin familje hund! Och även labradoren,tror nästan att den är lite mysigare. Har haft båda raserna,och sist nu stod valet mellan en golden eller en labbe och det blev en labbe. Kände flera hundar från den kenneln jag köpte Bina från och dom va underbara allihopa. Träffade oxå uppfödaren flera gånger innan jag bestämde mej ordentligt. Det finns ju valpförmedlare inom varje ras om du går in på SSK och sen in på olika raser.

Svar på tråden Var köper man hund?