• Kiwi13

HJÄLP!! Tips för att diska rent kastrull med fastbränd mjölk!!!

Hej!

Som rubriken säger behöver jag hjälp med en kastrull där det bränt fast mjölk i botten.
    Hatar när sambon beställer en maträtt där man ska koka mjölk haha. Hur mycket jag än rör så fastnar det ändå och jag orkar verkligen inte stå i timmar och skrubba med stålull vilket är det enda tips jag fått hitills.

Så, finns det något tips för att få fastbränd mat att lossna lättare?

Tacksam för all hjälp jag kan få från andra husfruar där ute =)

• Svar på tråden HJÄLP!! Tips för att diska rent kastrull med fastbränd mjölk!!!
  • Saaaraa

sockerbitar... snabbitssocker fungerad dock inte lika bra för de smälter fort.

koka vatten i kastrullen annars... då lossnar det.

ättika fungerar, eller cocacola.

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • Pickeli

ställ i blöt över natten med en disktablett (för diskmaskin) i. Och sen är det nog bara att skrubba bort resten med stålull. Det brukar sitta som berg om det är ordentligt fastbränt.

Det kan även fungera att koka upp vatten med disktablett i kastrullen ett par gånger, eller kanske med ättika?

Google it!
  • VildVittra

Har samma när jag gör gröt...ja i bland bränner det ju lite i botten.

I med kokhet (uppkokat i vattenkokaren) och i med yes.
    Låt stå tills det svalnar sen brukar det i allafall för mig gå att skrubba rent med scothbrite och kanske ev. lite stålull.

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10, Mini BF 15 aug 2011
  • Rosana
    Saaaraa skrev 2011-02-10 11:38:37 följande:
    sockerbitar... snabbitssocker fungerad dock inte lika bra för de smälter fort.

koka vatten i kastrullen annars... då lossnar det.

ättika fungerar, eller cocacola.
    Ja ättika har jag testat och det funkar. Blanda lite ättika i vatten och låt sjuda i kastrullen, så lossnar det fastbrända. Ättika luktar ju inte direkt rosor, så man får tvätta kastrullen sedan några gånger. 
  • Pms Lisa

Disktablett i kastrullen med lite vatten (så det täcker tabletten) å koka upp, sen e d ba å skrubba lite lätt, har hört att såpa funkar också

• Kiwi13

Tack för alla tips!

Har låtit den stå med kokhett vatten och yes i 3 omgångar nu och det funkade inte.
    Har ingen diskmaskin så jag kan inte testa tabletter men jag ska genast be sambon köpa med ättika hem och prova det! Är väl det minsta han kan göra som ger mig så mycket jobb ;) haha

• lokisse

diskmedelstablett och koka upp vattnet lat sta tills det svalnat.

Nej det tror jag inte!
  • Pickeli
    Kiwi13 skrev 2011-02-10 11:45:50 följande:
    Tack för alla tips!

Har låtit den stå med kokhett vatten och yes i 3 omgångar nu och det funkade inte.
    Har ingen diskmaskin så jag kan inte testa tabletter men jag ska genast be sambon köpa med ättika hem och prova det! Är väl det minsta han kan göra som ger mig så mycket jobb ;) haha
    En fråga bara. Varför måste du alltid diska och laga hans önskemat när det ställer till problem?
    Google it!
  • livetärgött

Bakpulver!
    Skölj kastrullen, töm ur vattnet, pudra över bakpulver. Det börjar då bubbla å fräsa. Låt stå en stund, fyll på varmt vatten och låt stå ett par timmar till.
    Det fastbrända brukar då separera från kastrullen och går lätt att diska bort!

• Kiwi13

Vickelipicky: Inte alltid, bara när jag känner mig extra änglalik :) Händer inte för ofta kan jag tillägga haha

Svar på tråden HJÄLP!! Tips för att diska rent kastrull med fastbränd mjölk!!!