Inlägg från: caspersmamma 08 |Visa alla inlägg
  • caspersmamma 08

Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?

eleven är 10år blir lätt arg och då skriker han, slås, slänger stolar och allt annat han kan komma på
    läraren har inte enns frågat om någon av föräldrarna kan följa med och ta ansvar för han ifall han skulle få ett utbrott.

• Svar på tråden Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?
  • caspersmamma 08

Det är min systerson det gäller och min syster berättade för mig att deras son hade fått ett utbrott på badhuset idag och det pga att läraren sa utan anledning att han inte fick bada utan skulle sitta på bänken och vänta tills hans resurs kom och då skulle han få gå till baks till skolan. Det här gjorde att han började skrika och sen sprang han hem (de bor nära simhallen) Hans pappa följde med honom tillbaka för att höra med läraren varför inte han också fick bada, men när de kom ditt började läraren skrika på pappan och sa att sonen inte skulle få bada och absolut inte få följa med på studiebesöket.

Nu undrar hans föräldrar om de kan göra en anmällan om de inte ändrar sig.

• caspersmamma 08
    Tuffen skrev 2011-02-10 13:46:58 följande:
    Jag tror nog att man kan det, om barnet erbjuds undervisning på skolan under samma tid som de andra barnen går på studiebesök. Det är grundskoleplikt, men det sägs inte var undervisningen ska ges.
    Men då skulle läraren lika gärna kunna säga alla barn som har skilda föräldrar får inte följa med. Eller alla barn med utländsk utsprung får inte följa med, Vad går gränsen?
  • caspersmamma 08

en av föräldrarna är villig att följa med och de har själva inga problem att ta med honom på aktiviteter och hans kompisars föräldrar tar gärna med honom om de ska någonstanns och deras barn vill ha någon kompis med.
    Jag har hittat på saker med honom och han är jätte intresserad och tycker det är jätte kul.
    Så jag skulle inte vara rädd att ta med honom på det här studiebesöket.

Jag har honom gärna och på 10år har han fått ett utbrott 1gång och det var när han var 6år, Han är lugnare än min egen son enligt mig.

Jag tycker att det är något med skolan som det är fel på och idag diskuterade jag lite med min syster och frågade om de inte misstänker dyslexi då han avskyr att skriva och gör allt för att slippa det och han har kanske kommit på att om han får sina utbrott så slipper han det för det är oftast får han sina utbrott när någon sätter krav på honom.
    Jag tycker även det verkar som att läraren har bestämt att han är ett problem barn  ex så sa hon till honom " tro inte att du får åka med bara för att du har skött dig idag, en dag räcker inte". Hon gömmer även hans jacka för att han inte ska kunna springa hem.

Läraren har erbjudit honom att åka och bowla istället med sin resurs

• caspersmamma 08
    mamma till 2 frön skrev 2011-02-12 09:39:21 följande:
    Blir lite fundersam över två saker, en studieresa kan inte ersättas med bowling så tillvida studieresan inte syftar åt idrottsmål om att man ska prova på olika idrotter... Eftersom killen har resurs förstår jag inte problemet, är han så utåtagerande så han behöver dubbel resurs?? Han och resursen kan väl åka på studiebesöket lite senare och ansluta etc. Finns massor av lösningar om man bara ser möjligheterna, individanpassning. Är själv lärare och jobbar för tillfället på en specialskola med helt andra resurser än den vanliga skolan vars resurser är bedrövliga! 
    Jag funderar även över det du skriver om hans skrivsituation. Gissar att han har någon diagnos eftersom han fått resurs annars borde din syster söka till BUP för att få till en utredning. Just det du beskriver med skrivning hör samman med ex ADHD. De kan ha både motoriska svårigeter och koncentrationssvårigheter som gör att det tar sådan kraft att skriva att de inte har en chans att uppbringa denna. Har han en dator? Kan vara lättare att skriva om man slipper tänka på hur bokstäverna ser ut, hur de formas och samtidigt komma ihåg var man ska skriva.
    Det känns som det är dax för en elevvårdskonferans. Skolan måste kunna redogöra vilka resurser och insatser/åtgärder man gjort för att kunna "stänga av" en elev från en aktivitet. Sen vet jag så väl som andra lärare att vi har barn som har ett beteende av olika orsak som gör att de inte kan delta i alla aktiviterer men då ska det dokumenteras och motiveras väl för att skolinspektionen inte ska kritisera mm
    Han har ingen diagnos föräldrarna väntar på att en utredning ska börjas och misstanke ligger på Asperger eller adhd. 
    De ska åka till ett museum.
Svar på tråden Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?