Inlägg från: mamma till 2 frön |Visa alla inlägg
  • mamma till 2 frön

Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?

Hej 

Det är svårt att ta ställning efter den andrahandsinformation du ger. För att göra en bedömning måste man veta hur situationen i stort ser ut, lärarens version mm. Personligen ser jag inte att den enskilda situationen som du beskriver i simhallen skulle generera att pojken inte skull få följa med på studiebesöket, skulle i så fall klassas som bestraffning. Killen har ju resurs vilket jag antar beror på något särskiltbehov han har. Var var resursen? Lika så bör ju resursen vara med på ett studiebesök. Skickar med lite utdrag ur den nya skollagen som träder ikraft i juni men som de flesta skolor redan börjat anpassa sig till. Just dessa skrivelser finns med i den gamla dock lite omskrivna.
    (KAP 1) Lika tillgång till utbildning

8 § Alla ska, oberoende av geografisk hemvist och sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i skolväsendet om inte annat följer av särskilda bestämmelser i denna lag.

I diskrimineringslagen (2008:567) finns bestämmelser som har till ändamål att motverka diskriminering och på andra sätt främja lika rättigheter och möjligheter inom utbildningsområdet oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionshinder, sexuell läggning eller ålder.

(KAP 5) Utvisning ur undervisningslokalen

7 § I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan, sameskolan, gymnasieskolan och gymnasiesärskolan får en lärare visa ut en elev från undervisningslokalen för högst återstoden av ett undervisningspass, om
    1. eleven stör undervisningen eller på annat sätt uppträder olämpligt, och
    2. eleven inte har ändrat sitt uppförande efter uppmaning från läraren.

• mamma till 2 frön
    caspersmamma 08 skrev 2011-02-11 21:04:01 följande:

Jag tycker att det är något med skolan som det är fel på och idag diskuterade jag lite med min syster och frågade om de inte misstänker dyslexi då han avskyr att skriva och gör allt för att slippa det och han har kanske kommit på att om han får sina utbrott så slipper han det för det är oftast får han sina utbrott när någon sätter krav på honom.

Jag tycker även det verkar som att läraren har bestämt att han är ett problem barn  ex så sa hon till honom " tro inte att du får åka med bara för att du har skött dig idag, en dag räcker inte". Hon gömmer även hans jacka för att han inte ska kunna springa hem.

Läraren har erbjudit honom att åka och bowla istället med sin resurs

Blir lite fundersam över två saker, en studieresa kan inte ersättas med bowling så tillvida studieresan inte syftar åt idrottsmål om att man ska prova på olika idrotter... Eftersom killen har resurs förstår jag inte problemet, är han så utåtagerande så han behöver dubbel resurs?? Han och resursen kan väl åka på studiebesöket lite senare och ansluta etc. Finns massor av lösningar om man bara ser möjligheterna, individanpassning. Är själv lärare och jobbar för tillfället på en specialskola med helt andra resurser än den vanliga skolan vars resurser är bedrövliga! 
    Jag funderar även över det du skriver om hans skrivsituation. Gissar att han har någon diagnos eftersom han fått resurs annars borde din syster söka till BUP för att få till en utredning. Just det du beskriver med skrivning hör samman med ex ADHD. De kan ha både motoriska svårigeter och koncentrationssvårigheter som gör att det tar sådan kraft att skriva att de inte har en chans att uppbringa denna. Har han en dator? Kan vara lättare att skriva om man slipper tänka på hur bokstäverna ser ut, hur de formas och samtidigt komma ihåg var man ska skriva.
    Det känns som det är dax för en elevvårdskonferans. Skolan måste kunna redogöra vilka resurser och insatser/åtgärder man gjort för att kunna "stänga av" en elev från en aktivitet. Sen vet jag så väl som andra lärare att vi har barn som har ett beteende av olika orsak som gör att de inte kan delta i alla aktiviterer men då ska det dokumenteras och motiveras väl för att skolinspektionen inte ska kritisera mm
Svar på tråden Får en lärare hindra en elev att följa med på studiebesök?