• Anonym (Migrä­n)
    Äldre 10 Feb 12:31
    3380 visningar
    4 svar
    4
    3380

    Vad kan jag ta mot min migrän när jag ammar?

    Jag har migrän, något jag haft sen jag var tonåring. Jag har i många år haft Maxalt som migränmedicin men det har jag inte kunnat ta under graviditeten och inte heller nu när jag ammar. Jag får inte migrän särskilt ofta längre men har haft det 2 gåger sen lillan föddes för 4 månader sen. Jag har bara tagit alvedon då men det fungerar inte och jag blir jätte dålig. Nu undrar jag vad jag kan ta medan jag ammar som hjälper bättre än alvedon? Jag hörde att treo kunde fiunka bättre men på apoteket sa de att man skall undvika det när man ammar.

    Tack för svar

  • Svar på tråden Vad kan jag ta mot min migrän när jag ammar?
  • Apotek­aren
    Äldre 11 Feb 15:55
    #1

    Hej!
    Jo då, du kan ta Treo mot din migrän även under amningen. Till de sk antiinflammatoriska läkemedlen hör även
    t ex  Ibuprofen/Ipren, diklofenak (Voltaren, Eeze) och de går alla bra att ta. Läser du i Fass ser du att de kan gå över till bröstmjölken men de påverkar inte babyn. Dessa brukar kunna hjälpa bra och bättre än Alvedon.

    Sedan finns även receptbelagda preparat man kan ta, då får du prata med en läkare.
    Får du migränanfall ofta ska du förstås ta kontakt med läkare för att få hjälp med bra medicinering.

    Vänligen

    Catharina
    leg apotekare

  • Anonym (Migrä­n) Trådstartaren
    Äldre 12 Feb 19:03
    #2

    Tack för ditt svar. Tycker det är lite konstigt att de på apoteket sa att jag skulle undvika tex treo.

    ska prova med något annat än alvedon nästa gång annars får jag kontakat läkare.

  • Apotek­aren
    Äldre 13 Feb 22:00
    #3

    Hej!
    Ja, de kanske tänkte på graviditet, då man inte ska ta Treo på egen hand. Sedan är det bra ändå om du pratar med en läkare om du behöver ta medicin mer än tillfälligt under amningen.

    Mvh Catharina

  • Anonym (Migrä­n) Trådstartaren
    Äldre 14 Feb 09:48
    #4

    Tack för ditt svar!

Svar på tråden Vad kan jag ta mot min migrän när jag ammar?