• Agent 355

Psyket eller finkan?

Jag och en kompis pratade om (inte så hemliga) familjehemligheter och nu funderar jag på vad som anses värst; att ha legat inne på psykiatrisk avdelning eller att ha avtjänat ett fängelsestraff?

Förstår att det självklart kan vara avgörande av vilken anledning eller hur länge men är just nu mest nyfiken på vad som är störst stigma. Motivera gärna, om du känner för det.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Psyket eller finkan?
  • Philippa

Fängelse, för då har man gjort något man kan välja att inte göra...

Är man psykiskt sjuk kan man inte välja bort det.....

• Mamma82

Svår fråga, beror helt på vilken orsak man har suttit inne på psyk/i fängelse.

• BananerÄrBraFörDomÄrDetSkalPå

Jag anser att det är värre att ha suttit i fängelse. Då är man så pass frisk att det finns få ursäkter till att begå brottet. Är man sjuk så är man liksom sjuk...

Men jag tror de flesta tycker att det är värre att vara sjuk, tycker jag ser hat mot psykiskt sjuka hela tiden. Hat, avsky, fördomar - som oftast grundar sig i rädsla.

• Mariohn

varför skulle man vara hemsk öht för att man varit på psyk?? det var det dummaste. dit kommer männoskor i kris. Men visst är man väl hemsk om man förlorat hela sin familj när huset brann ner. Usch.

• Mariohn

Så en kvinna som blivit brutalt våldtagen och behöver psykvård i sviterna av det fruktansvärda övergrepp hon blivit utsatt för är alltså rimlig att jämföra med mannen som begått det fruktansvärda brottet mot henne? Eller missuppfattar jag dig TS? Hur kan ni öht ha en sådan diskussion?

• Agent 355
    Mariohn skrev 2011-02-10 14:04:49 följande:
    varför skulle man vara hemsk öht för att man varit på psyk?? det var det dummaste. dit kommer männoskor i kris. Men visst är man väl hemsk om man förlorat hela sin familj när huset brann ner. Usch.
    Jag undar därför att en del väljer att inte berätta om egna erfarenheter irl då det av många som själva inte haft kontakt med psykiatrin anses väldigt fult. Har själv blivit ifrågasatt när jag pratat om en nära persons inläggningar eftersom "det inte är något man pratar om". (Kris kan man ju ha också utan att något till "hänt".)
  • Mamma82

Nu för tiden så kan man åka dit för små saker, tex för bokföringsfiffel.
    Psyk kan man hamna om man mördar någon.

• Mariohn
    Agent 355 skrev 2011-02-10 14:15:33 följande:
    Jag undar därför att en del väljer att inte berätta om egna erfarenheter irl då det av många som själva inte haft kontakt med psykiatrin anses väldigt fult. Har själv blivit ifrågasatt när jag pratat om en nära persons inläggningar eftersom "det inte är något man pratar om". (Kris kan man ju ha också utan att något till "hänt".)
    Ah så detta skulle hjälpa då? Jag delar gärna med mig. Blev frihetsberövad, drogad och våldtagen av en sinnessjuk man. Övergreppet pågick i ett par dygn och när jag kom därifrån var jag i akut behov av psykvård. Det gör fruktansvärd revolt i min själ att läsa att du och din kompis ens diskuterar vem som är VÄRST. Jag eller den sjuka mannen som gjorde detta mot mig och flera andra unga tjejer. 
  • puss

psyk är värre. det är nåt man är.
    fängelse är bara nåt man gjort.

up yours
  • Mamma82
    Mariohn skrev 2011-02-10 14:17:26 följande:
    Ah så detta skulle hjälpa då? Jag delar gärna med mig. Blev frihetsberövad, drogad och våldtagen av en sinnessjuk man. Övergreppet pågick i ett par dygn och när jag kom därifrån var jag i akut behov av psykvård. Det gör fruktansvärd revolt i min själ att läsa att du och din kompis ens diskuterar vem som är VÄRST. Jag eller den sjuka mannen som gjorde detta mot mig och flera andra unga tjejer. 
    Denna kille som gjorde detta mot dig är säkert inte helt frisk, jag lider med dig.
Svar på tråden Psyket eller finkan?