• Lyckligatessan

Sluta med napp. HJÄLP

Min dotter blir 4 år i början på Juni.
    Hon har fortfarande napp. Men bara när hon somnar, för så fort hon somnat tar jag ut nappen!
    Men det händer då och då att hon vill ha den även mitt på dagen, när hon ska sova  eller vila tex.
    Men nu tycker jag att det är dags för henne att sluta med den helt.
    Hur ska jag göra?

Jag har pratat med henne om detta och frågat om hon inte kan prova att somna utan nappen, men hon vägrar!
    Jag har även berättat att man kan ge nappen till djuren i en park inte långt från oss.
    Men inte ens det fungerade.
    I julas försökte jag locka med att tomten behöver nappar till sina tomtenissar, men också det utan framgång!!

Hur ska jag göra för att få henne att sluta?
    Snälla hjälp mig, är det någon som har något tips??

• Svar på tråden Sluta med napp. HJÄLP
  • Liniz77

Jag tyckte inte att det var så blodigt faktiskt vi sa bara nu vill tomten ha dina nappar till nissarna o gav det inte utrymme för diskussion. Det konstiga tyckte jag var att sonen inte en enda gång bär han var ledsen eller trött nämnde nappen. Min väninna hängde upp sin dotters nappar i ett sk nappträd i vår stad. Samtidigt vände de bilstolen till framåtåkande samt köpte en present som hon önskat sig!

• Lyckligatessan

Okej tack för ditt tips.
    Tyvärr funkar ju inte det på min dotter :(
    Har redan provat det med tomten, och djur bebisarna!!
    Något mer tips?

• eileme84

finns det någonting som hon vill ha? som hon kanske kan byta mot napparna?

-ÄLskar min Son Theo-
  • Liniz77

Hitta ngt som man bara får ha om
    man är stor. O som ni vet hon vill ha o byt in napparna mot det. Sen är det bara att stå på sig om hon ångrar sig när det blir kväll. På vår son märkte vi att det tog mkt längre första veckan att somna. Han fick komma på ett nytt sätt. En annan kompis hade bundit fast nappen i sängen så att hon bara kunde anv den där, när hon ville även under dagen. Men efter en tid tröttnade hon. När hon skulle gå in t sin mamma o pappa på natten kunde inte nappen följa med. Problemet är väl att din tjej är rätt stor o hyfsat smart. Ät de mindre är det lättare att bortförklara o legitimera sina skäl.

• Lyckligatessan

Okej.
    Jag funderar på en annan sak.
    Om jag bara skulle säga till henne att: Nej, idag ska vi sova utan nappen!
    Och hon faktiskt skulle lyckas somna utan den, hur gör jag då om hon skulle vakna på natten och vilja ha den??
    Ska hon få ligga och skrika/gråta sig till sömns?

Min dotters pappa, vi bor inte ihop, han har fått henne att sluta. Jag frågade honom hur han lyckades med det, då svara han bara att dom träna, och att dottern själv ville sluta för hon var stor.

Varför säger hon inte så här?? :(
    Vet ju att hennes pappa ljuger en del och säger sånt som man ska säga, inte sånt som är sant.
    Han vill väldigt gärna vara duktig.

• Kiwi13

Min familj har gjort samma i alla år och det funkar alltid.

Mamma förberedde alla barn på att när du fyller fyra är du för stor vilket innebär att napparna kommer smaka illa. Det är så för alla barn. Natten till 4:e födelsedagen doppade hon alla nappar i stopp och väx (för att sluta bita på naglarna, helt ofarligt men funkar med annat ofarligt illasmakande med) och när jag och mina syskon ville ha nappen sen så smakade det pyton och hur man än tvättar är den fortfarande lika äcklig. Jag för min del fick för mig att min far smakat på dom och allt var hans fel haha.

Det viktiga i hela ekvationen är att förbereda barnen långt innan så börja nu om hon fyller i juni på att nappen kommer försvinna så tanken hinner sätta sig så blir det inte en sån stor chock.
    Även andra metoder är jättebra som tomten osv men jag tror på att förbereda så de i bakhuvet är lite beredda på att dagen kommer.

Lycka till!!!

• Lyckligatessan

Kiwi13: Tack så mycket för ditt råd.
    Kommer nog följa det :D
    Lät som en bra idé, och då jag själv är nagelbitare så vet jag mycket väl vad stop och väx smakar Kräks
    Skulle nog fungera!!

• Kiwi13

Jag kan bara önska dig lycka till =)

Minns dagen än idag hur jag tvättade och smakade, tvättade och smakade Haha!
    Var lite förstörd en stund men det gick snabbt över. Smakade nån gång närmsta dagarna men sen gav det sig när jag upptäckte att de fortfarande smakade illa och glömde allt om nappar =)

Tänker iaf köra samma metod på min egen när det är dags om ca 4 år ;)

• MintMint

Jag tror att det största problemet är att du låter din dotter få bestämma över nappen (i alla fall utifrån det jag kan utläsa i din TS). Och såklart kommer hon inte frivilligt att välja bort nappen, varför skulle hon göra det? Det är du som förälder som måste ta kommandot i den frågan helt enkelt. Förbered henne på att napparna ska bort (inte fråga henne om hon vill, utan bestäm att det är det som gäller!), bestäm en lämplig dag. Lämna bort nappen när ni har bestämt det, och stå fast vid det helt enkelt!

Svar på tråden Sluta med napp. HJÄLP