• Ung kvinna

BebisMammor:HUR hinner ni med allt?

Hej! Jag fick mitt första barn för 4 veckor sedan och jag har verkligen svårt för att hinna med saker och ting!

Hur hinner ni andra mammor med bebisar med saker som hushållssysslor, laga och äta mat, tvätta, duscha osv...? Eller hinner ni överhuvudtaget?

Jag stressar med allt helatiden. Maten brukar jag kasta i mig om jag ens hinner laga nånting och jag som egentligen borde äta ordentligt nu när jag ammar...

Någon som har tips på hur man ska organisera allt? =)

• Svar på tråden BebisMammor:HUR hinner ni med allt?
  • mor33

För det första, Sänk kraven på dig själv och vad du "måste" hinna med. Inse att allting tar mycket längre tid nu när du har en bebis.

Strunta i att duscha, eller sätt bebin i babysittern i badrummet så du kan ha koll på den. Eller duscha när du kan få lite avlastning, ex när din partner är hemma, eller om du ber nån kompis komma över en stund.

Köp hem massor av färdiglagad mat att fylla frysen med, bara att slänga in i mikron.

Lägg ner städningen, lite skit i hörnen gör ingenting i ett par månader. Eller så köper du en bärsjal/sele och diskar o städar o tvättar med bebisen som sällskap.

Sov när bebisen sover så du får ork till att vara vaken när bebisen är vaken.

O du, sen när du blivit lite varm i kläderna så känns allt mycket enklare.

Lycka till !

• Gremlin

Lugn!
    Det kommer att ordna sig i takt med att veckorna går. De första fyra veckorna var jag så trött att jag inte orkade äta knappt eftersom all tid gick åt till att se till att bebisen hade det bra. Sedan märker man successivt att ens bebis faktiskt har vissa sov och ät vanor som gör att man kan hitta lite tid för sig själv och det man behöver göra. Min dotter är 9 veckor och nu har vi hittat en ganska bra rytm när man hinner med både henne, mig själv, hemmet smat träffa vänner.

• Nirnaeth

Hm..ja hur gör vi egentligen?

Sonen vaknar, får ny blöja, jag sätter honom i bärselen medans jag gör iordning hans mat (han får ersättning). Sen äter han, rapas.
    Efter det sitter han i sin elgunga en stund, så då passar jag på att äta frukost och gå på toa.
    Sen sätter jag honom i babysittern som jag lyfter in i köket, så sitter han där medans jag diskar och plockar ihop i köket.
    Sen får han sitta i bärselen medans jag dammsuger, och städar övriga lägenheten, samt bäddar sängen.
    Han vill bli buren, samt ha aktivitet hela tiden..så det funkar utmärkt för oss att göra så.
    Sen när han somnat så passar jag på att vila, eftersom jag städat och så när han var vaken.
    Duschar gör jag sen på kvällen när min sambo kommit hem från jobbet.

Lagar mat gör jag tyvärr inte. Brukar köpa hem nybakade baguetter som jag fryser in, så tinar jag upp snabbt och gör ost/skink baguett. Eller så blir det annan fryst mat, som tinas snabbt.
    Sen lagar vi mat på eftermiddan tillsammans.

Men det har tagit några veckor att komma in i dessa rutiner, och de första veckorna upplevde jag tillvaron som fullständigt kaosartad

• Sasson

Jag duschar på kvällen när maken är hemma och lillan sover.

Städningen blir det ju lite si och så med... Har lagt ner ribban lite, tar det viktigaste.

När jag gör ngt som att laga mat, hänga tvätt osv sätter jag Alva i babysittern eller ännu hellre babyskyddet bredvid mig, då kan hon sitta och gunga lite och kika på det jag gör. Jag släpar runt babysittern i hela huset.

När hon var mindre sov jag när hon sov på dagen, det gjorde dessutom att hon sov bättre om vi sov ihop på soffan.

Som mor33 säger: Sänk kraven på dig själv. Snart nog blir du mer van och då går allt smidigare och snabbare. När Alva var nyfödd, de första två-tre månaderna, tog det hela förmiddagen bara att få henne och mig klädd och att hon och jag fått lite mat i oss. Vid 12 var jag glad om jag var klädd. Nu efter sex månader tar den processen kanske en timme. Så även om det känns som du inte får ngt gjort så är det en väldigt kort tid.

Och tänk såhär: Om ditt barn inte hade fötts så hade du varit på jobbet hela dagarna och då hade du ändå inte städat och grejat den tiden. Du får ju betalt för at vara hemma med ditt barn, så du behöver inte ha krav på dig att du ska sköta hela hushållet dessutom.

• Ung kvinna

Angående städningen så bor vi ganska litet så det blir stökigt fort och vi har dessutom 2 katter som hjälper till att skita ner, för att inte tala om kattlådan som lätt börjar stinka...
    suck... man vill ju så gärna ha det fräscht hemma.
    Jag får nog ta och lugna ner mig lite och hoppas att det blir lite bättre om några veckor.

• jojjo113

Strunta i att städa och diska på dagarna om du känner dig stressad. Gör det när du och pappan kan hjälpas år och på helgerna... Det är inte värt att vara stressad, då missar man bara det lugna med att ha en liten bebis och stressigt blir det sen ändå när de växer upp
    Det behöver inte vara diskat och rent.. Ta det lugnt och njut av den första tiden

• Manju

Ja, vi har ju inga katter... Bärsele/sjal tycker jag hjälper mycket. Då kan man få saker gjorda och bebisen är nöjd ändå.

• Linny

Brukar ha sonen i sin babysitter medan jag äter frukost och lunch. Eller på sin filt.
    Likadant om jag ska dammsuga. Om han inte har lust att ligga själv då, kan jag ta honom i bärselen.

Men han brukar tycka det är kul att sitta o kolla när jag plockar i köket och om jag dammsugar precis runt honom är det jättekul

Duschar gör jag oftast med öppen dörr, så jag hör honom. Oftast passar jag på när han sover, så jag kan få duscha länge. Men det funkar även om han är vaken, men då blir det snabbduschning.

Vi går en liten promenad varje dag, och då passar jag på att handla lite på vägen hem. Middagen turas vi om att laga. Maken har törstat efter sin lillkille hela dagen, så jag lagar gladeligen så att de kan umgås. Då badar killarna eller gör nåt annat medan jag lagar mat. Eller så lagar maken mat medan jag tex. ammar.

• Teskedsmamman

Nu när jag fick min andra undrade jag vad jag egentligen pysslade med när jag fick min första... idag hinner jag både fixa hemmet, laga mat osv med 2 barn!!

Men!!! Mina krav idag är lägre än förut

Hushållssysslor kan vänta tills maken kommer hem om barnet inte vill ligga själv eller inte sover mycket. Jag gör allt sådant när barnen sover.

Duscha gör jag på kvällarna när maken är hemma eller så tar jag med mig lillsonen in i badrummet och sätter i babysittern om han inte sover.

Middag förbereds i omgånger, potatisen skalas på förmiddagen när sonen sover och den andre är på dagis och så görs sakerna i omgångar fram tills det är dags att sätta på plattorna, då hamnar den ena i stolen vid bordet och pysslar med något medan den andre sitter på armen eller i babysittern, ska jag steka så hamnar han långt från spisen.

• Jenna82

Håller med Teaspoon! Konstigt nog hinner man med massor nu när man har TVÅ småbarn!

Har båda hemma hela dagarna. Oftast duschar jag på kvällarna då sambon kommer hem eller så duschar jag på morgonen o tar med båda två in i duschen, eller så sover ena o den andra kanske sitter i sin matstol med in i duschen. Finns massor med alternativ! ;)

Mat lagar jag två ggr om dagen. Först lunch då o sen middag...ibland har jag sparad mat i frysen som jag värmer på till mig o barnen, blir sååå mycket enklare o går bra mycket snabbare!

Städa, sopa/dammsuga o plocka gör jag nog mest hela tiden känns d som! MEN d bästa e att bara låta allt vara tills barnet/barnen somnar på kvällen, kan man ju gå i lugn o ro + att allt får ligga kvar på den platsen man lägger d på!

Sen emellan allt detta så försöker vi komma ut på promenader (minst en gång om dagen), öppna förskolan, simhall mm....snacka om att man e en supermorsa!! Fattar egentigen inte hur man hinner med allt..men, planering e väl kodordet. ;)

Men sen får du tänka att din lilla bara e 4veckor en så länge...tar ju lite tid o komma in i allt! Så förr eller senare så gör du ju d! :)

• Mickis74

Jag tyckte inte det var svårt att hinna med när dom var spädbarn....tycker det är värre nu när dom blivit 1 o 2

• anne82

kan tänka mig det mickis74...
    nu sitter ju minstingen still iallafall o tar sig inte frammåt själv liksom.
    så måste vara super lätt att ha barn under halvåret menar jämfört med 2st eller fler och som båda/alla e över 6mån.har ju själv en son på 2år snart o 4månaders o ensamstående,utan hjälp av nån.och visst går allt runt.hinner man inte städa idag så gör jag det nån annan dag.
    det är dock omöjligt med att planera in just städ dagar o så,det blir sällan så.
    det blir ju mycket lättlagat första tiden.har fryst in mat om jag kokat för mycket.
    lätt att bara värma upp en sås och koka potatis eller pasta till

• Teskedsmamman

Mickis74: Och jag som bara lääängtar tills minstingen är runt 1 och det blir lättare med allting

• Jenna82

Mina två e 2½år och 13mån o båda tokvilda, så man måste ju vara med lite då o då t.ex då dom ska åka rutchkana!! Gahh...
    Men på nåt underligt sätt så hinner man ju ändå med d mesta...tycker man liksom fått in rutiner o allt lättare nu då tvåan kom än då man precis fått ettan! :)

• Hallonpaj

Min man tog hand om hushållet, jag tog huvudansvaret för babyn i början. Det är ju faktiskt ett dygnet runt jobb! Det är inte meningen att du ska kunna hinna med mer än babyn! Förr i tiden så hade man ju avlastning från systrar, mormödrar, och vänninor som gjorde allt annat de första månaderna, nu får kanske pappan dra det lasset?

Lunch löste vi genom att ha färdigmat hemnköpt eller laga mycket till middagen och frysa in en portion till lunch.

Får du en stund över så passa på att vila eller ta en ducsh eller koplla av med en kopp te!

Grattis till babyn!

• grynflingan

eh ja du.. det undrar jag med? Det beror nog väldigt mycket på barnets personlighet och vanor tror jag. Mina första son sov mycket och var väldigt nöjd med att "bara vara" med mamma. Då var det inget svårt att hinna med! Men nu, min nya lille (10 v), han vill ha action hela tiden; dvs man får hålla på o underhålla honom mycket. Går åt mycket tid till det. Sover jättelite på dagarna gör han också. Som tur är har jag en bärsjal, det underlättar super kan jag medela! Men visst, jag hinner numera med det jag mest prioriterar (komma upp på morgonen och få iväg sjuåringen till skolan, duscha, lägga lite make up och äta emellanåt) men motion, städning, tvätt m.m. får ju stå tillbaka förstås..
    Fast, det går bättre och bättre. Det handlar om att lära sig strukturera, organisera och planera sin vardag (och det kan ju ta lite tid).

• MIAH73

Jag har en karl som hjälper mig*S* Hade inte orkat med alla "måsten" själv, utan vi har helt enkelt gjort så att han tog det mesta hushållsarbetet när Jacob var så liten. Nu när Jacob är 10 månader börjar jag komma upp till ytan igen och har börjat orka sköta lite av hemmet . Men man kan i mina ögon med gott samvete "bara" vara mamma ett tag, och det är inte så "bara" heller som vi alla vet.

Svar på tråden BebisMammor:HUR hinner ni med allt?