• Pumpis

Min 4-åring vill äta hela tiden

Hej!
    Jag har en 4 årig dotter som är pigg, frisk och glad som de flesta i hennes ålder. Hon har aldrig krånglat med maten och det har vi varit glada åt. Nu är det snarare så att jag känner lite oro för att hon hela tiden vill ha nåt att äta, så fort jag dukat av och diskat undan kan hon säga: -Jag är hungrig mamma eller- mamma kan jag få en yoghurt! Hon skulle nog kunna små- äta nästan hela dagen om jag lät henne. På 4 års kontrollen kollade de längd och vikt och det är inget speciellt oroväckande, hon llåg  liiiite över medel på både vikt och längd men inget anmärkningsvärt. De tyckte inte det var något som jag behövde bry mej om. Men ändå, jag känner att jag måste ha koll hela tiden på hur mycket hon stoppar i sej. Är det någon mer som har en liten glupsk rackare? Vad gör man, man vill ju inte att hon ska få för sej att inte äta helt plötsligt, men bara att hon ska ta det lite lugnare...

• Svar på tråden Min 4-åring vill äta hela tiden
  • Lena

Ge henne inte mat mellan måltiderna utan bara frukost, lunch middag och 3-6 mellanmål

• Hannah76

Hon kanske växer mycket just nu, eller förbereder sig på att göra det?
    Ge henne en frukt eller lite grönsaker mellan målen.

• yy och yy
    Lena skrev 2011-02-10 16:36:05 följande:
    Ge henne inte mat mellan måltiderna utan bara frukost, lunch middag och 3-6 mellanmål
    .
  • Lena
    yy och yy skrev 2011-02-10 16:54:13 följande:
    .
    Är det något konstigt att inte ge mat mer än 6-9 gånger på 12h?
  • yy och yy
    Lena skrev 2011-02-10 17:03:54 följande:
    Är det något konstigt att inte ge mat mer än 6-9 gånger på 12h?
    Inte om man är Amerikan.
  • Pumpis
    yy och yy skrev 2011-02-10 18:03:46 följande:
    Inte om man är Amerikan.
    ??

jag ger henne bara frukt eller t.ex skorpa som mellanmål annars äter hon vid fasta tider .
  • MissGoodie

Jag hade kunnat skriva ditt inlägg, alla kvinnor i min släkt är förtjusta i mat (och män, haha), men övervikt ligger inte i familjen ändå.
    Ibland känns det ändå lite oroväckande när hon äter mer än sin storebror som är 5 år äldre, men jag försöker tänka på att hon faktiskt BARA äter bra mat, fullkornspasta och bröd, grönsaker till varenda måltid, bara vatten att dricka och bara chips eller godis (och juice) på lördagar... 
    Men hade jag inte sagt nej, nu räcker det, ibland, så hade hon kunnat äta hur mycket som helst...

• Pumpis

Ja det är lite frustrerande ,man blir nästan lite irriterad över att hon verkar tänka så mycket på vad hon ska stoppa o sig härnäst. Varför koncentrerar hon sej inte på att leka istället kan man tänka. Och går det nånsin över??
    Precis, om man inte sätter stopp finns det ingen ände på hur ofta hon kan småäta. ... hon får oxå enbart vatten eller mellanmjölk att dricka under vardagarna. juice , godis o glass eller chips enbart på helgen. Så det är oxå nyttig mat men som sagt: FÖR OFTA! enligt min mening..

• Tant Green
    Hannah76 skrev 2011-02-10 16:37:55 följande:
    Hon kanske växer mycket just nu, eller förbereder sig på att göra det?
    Ge henne en frukt eller lite grönsaker mellan målen.

Jag tänkte också på det. Äter hon alltid så mycket, eller är det i perioder? Min tjej (5,5 år nu) har perioder på någon månad då och då när hon äter jättemycket och när jag mätt henne efter en sådan period så har hon alltid gjort ett rejält ryck på längden.

• HejHoppla

Ge bara ungen bra mat så är det inga problem att hon äter :)

• MrsPA

Min son 4½ har haft en sådan period nu då vi funderat på vad det är med honom åt jättemycket o ville ha extra hela tiden men de har gått över nu så det är nog bara en växtperiod har ja tröstat mig med :)

• BymBym

Gör måltiden längre så kanske hon hinner känna att hon blir mätt.
    Jag brukar ge mina tjejer en skål med ärtor eller grönsaker innan maten. Då sitter de lite längre.

Min 5-åring äter också mycket, mer än vad jag gör i perioder. Men inget småätande. Yngsta tjejen brukar dock knycka till sig ett äpple då och då

• MissGoodie

På BVC sa de till mig att om jag nu var orolig över att hon åt (för) mycket, så kunde jag helt enkelt göra så att hon fick mindre portioner, och sen en till (istället för två vanliga, min skrutta vill gärna ha seconds), så hon ändå känner att hon får äta sig mätt.

• Pumpis
    MissGoodie skrev 2011-02-11 14:21:13 följande:

På BVC sa de till mig att om jag nu var orolig över att hon åt (för) mycket, så kunde jag helt enkelt göra så att hon fick mindre portioner, och sen en till (istället för två vanliga, min skrutta vill gärna ha seconds), så hon ändå känner att hon får äta sig mätt.

Det var ett bra tips!
Svar på tråden Min 4-åring vill äta hela tiden