• LillaMandarin

Måste klädbutiker spara kvitton och hur lång tid tillbaka isåfall?

Jag vill reklamera en vara från polarn och pyret men har inte kvar kvittot. Enligt konsumentköplagen så krävs inte kvitto men man måste kunna besvisa att det är köpt från den butiken. I detta fall säger det sig självt eftersom de bara är Polarn och Pyret som säljer dessa tröjor. Kassörskan hävdar att jag kan få tillbaka 50:- men det vill inte jag gå med på eftersom jag har betalt 270:- för den. Hon säger att hon inte kan lita på mig att den är köpt innan rean startar. 
    För 270:- tycker man att tröjan skall hålla mer än 4v på ett litet spädbarn som inte sliter ut plagget direkt. Tråkigt när det blir så här...

Jag köpte flera plagg vid tillfället så även om jag visar ett kontoutdrag så visar det ju inte hur mkt just den tröjan kostade. Har butiken nån lag på sig att de behöver spara kvitton ett visst antal månader tillbaka???

• Svar på tråden Måste klädbutiker spara kvitton och hur lång tid tillbaka isåfall?
  • Pussakaninen

Du kan ju inte begära pengarna tillbaka om kläderna är utslitna, det kan ju vara din tvättmaskin eller något. Jag har för mig att p&p har bra kvalité på sina kläder ?

• LillaMandarin

Nä det förstår väl jag också men en 6 mån bäbis sliter nog inte ut sina kläder på 4 veckor? Här är det en knapp som har skavt upp tyget. Pop har bra kvalite därför jag handlar där, men dock inte på detta felsydda plagg.

• Assis

Det krav som finns är att du ska kunna uppvisa kvittot. Annars har hon rätt i att ge dig tillbaks så mkt den hade kostat att köpa nu. Men ta annars med dig kontoutdrag ch de kläder du köpte samtidigt så kan ni se om ni kommer till annan slutsats.

• Stormorsan
    LillaMandarin skrev 2011-02-10 18:05:12 följande:
    Jag vill reklamera en vara från polarn och pyret men har inte kvar kvittot. Enligt konsumentköplagen så krävs inte kvitto men man måste kunna besvisa att det är köpt från den butiken. I detta fall säger det sig självt eftersom de bara är Polarn och Pyret som säljer dessa tröjor. Kassörskan hävdar att jag kan få tillbaka 50:- men det vill inte jag gå med på eftersom jag har betalt 270:- för den. Hon säger att hon inte kan lita på mig att den är köpt innan rean startar. 
    För 270:- tycker man att tröjan skall hålla mer än 4v på ett litet spädbarn som inte sliter ut plagget direkt. Tråkigt när det blir så här...

Jag köpte flera plagg vid tillfället så även om jag visar ett kontoutdrag så visar det ju inte hur mkt just den tröjan kostade. Har butiken nån lag på sig att de behöver spara kvitton ett visst antal månader tillbaka???
    Alla företag måste arkivera bokföringsmaterial i 10 år. Ett enskilt kvitto är dock inget bokföringsmaterial utan det brukar vara en summerad dagsrapport per dag som är underlag för kassaredovisningen.
  • Tattyn

Det är din skyldighet att spara alla kvitton på alla inköp i minst 3 år, just för att kunna ha kvar kvitton till eventuella reklamationer. Butiken har ingen som helst skyldighet att spara enskilda kvitton, de har heller ingen skyldighet att lita på kunderna, det finns ingen grupp som ljuger och luras så mycket som just kunder i butiker. Nu säger jag absolut inte att du ljuger eller försöker luras, men butikerna måste ju skydda sig mot dom som gör det.
    Hur ska butiken veta när du köpte varan om du inte har kvittot? hur ska de veta vad du betalade om du inte har kvittot? Har du inget kvitto får du allt snällt finna dig i att bli ersatt med den summa som varan kostar att inköpa för tillfället, och bli inte sur på butiken för att DU klantat dig, lär dig till nästa gång istället att alltid behålla kvittot.

• A7411
    Tattyn skrev 2011-02-11 09:52:34 följande:
    Det är din skyldighet att spara alla kvitton på alla inköp i minst 3 år, just för att kunna ha kvar kvitton till eventuella reklamationer. Butiken har ingen som helst skyldighet att spara enskilda kvitton, de har heller ingen skyldighet att lita på kunderna, det finns ingen grupp som ljuger och luras så mycket som just kunder i butiker. Nu säger jag absolut inte att du ljuger eller försöker luras, men butikerna måste ju skydda sig mot dom som gör det.
    Hur ska butiken veta när du köpte varan om du inte har kvittot? hur ska de veta vad du betalade om du inte har kvittot? Har du inget kvitto får du allt snällt finna dig i att bli ersatt med den summa som varan kostar att inköpa för tillfället, och bli inte sur på butiken för att DU klantat dig, lär dig till nästa gång istället att alltid behålla kvittot.
    Så här står det på Konsumentverkets hemsida:

Om du vill klaga på en vara eller använda garanti, öppet köp eller bytesrätt du fått av en butik måste du kunna bevisa att du har köpt en viss vara i butiken, när du har köpt den och till vilket pris. Ett kvitto är ett enkelt sätt för dig att bevisa detta. Men du är inte tvungen att ha kvar kvittot för att använda dina rättigheter. Kan du bevisa ditt köp på något annat sätt går det också bra. Det kan till exempel vara med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip.

Så man är inte alls tvungen att ha kvittot kvar. Butiken borde ju veta vad priset låg på vid inköpet när de ser vilket datum varan var köpt?
  • Tattyn

Bara om de har en dator som spar informationen om när varan kostade vad, vilket långt ifrån alla butiker är utrustade med. Det absolut bästa och enklaste är ju att spra kvittot, hur svårt kan det vara egentligen? Klarar amn inte av en så enkel sak tycker jag inte att man ska gnälla över att butiker håller på sina rutiner och regler.

• SoStylish

Om du betalade med kort finns ju transaktionen på din bank. Det kan du t.ex använda som kvitto. Det krävs ju iof att det bara var tröjan du köpte då!

Svar på tråden Måste klädbutiker spara kvitton och hur lång tid tillbaka isåfall?