• Sarilariz

Tror ni det är rimligt?

Hej hej.

Jag stickar dopklänningar i bomull, dessa vill jag börja sälja över internet.

Klänningarna kommer i olika mönster och utföranden (eller kommer komma, håller på med modellerna att sticka efter sedan just nu)

Nu till frågan skulle det vara rimligt att ta ca 8000kr för en handstickad dopklänning i 100%bomull eller Ull, vilket man nu är intresserad av?

Tar ca 2v att sticka en klänning.

• Svar på tråden Tror ni det är rimligt?
  • AndreaSvan

ja jag tycker att det låter lite dyrt, men jag har inte så mkt pengar i dagsläget och skulle nog aldrig lägga ut så mkt på ett plagg... så jag kanske inte är rätt person att svara.

• gloriousgirl

Nej jag tror inte det är rimligt pris alls. Förvisso tar det dig den långa tiden, men du behöver dels görs en fullständig analys av marknadsläget och se vad dina eventuella konkurrenter tar ut. Se även vad din tänkta målgrupp är beredd att betala. Ett pris sätts inte bara utifrån prestation, finns det ingen som betalar så blir det ju väldigt dyrt för dig...

Men jag tror dock på din idé, men gör lite undersökningar innan och försök måtta till ett bra pris. Lycka till!

• Sarilariz
    AndreaSvan skrev 2011-02-10 18:43:32 följande:
    ja jag tycker att det låter lite dyrt, men jag har inte så mkt pengar i dagsläget och skulle nog aldrig lägga ut så mkt på ett plagg... så jag kanske inte är rätt person att svara.
    Hehe. Nej jag skulle heller inte lägga ut så mycket på ett plagg till mig själv eller så.

Men det är ju ett handarbete som tar väldigt lång tid, tanken är väl att det skulle marknadsföras som ett väldigt exklusivt plagg. En sak man lägger mycket pengar på som kan gå i arv osv.

Visst skulle jag kunna investera i en stickmaskin och på det viset börja producera på löpande band, men då försvinner ju hela tanken bakom. För i tiden var det ju inte ovanligt att köpa dyra plagg till dop och konfirmation som sedan fick gå i arv från generation till generation.

• Sarilariz
    gloriousgirl skrev 2011-02-10 18:54:15 följande:
    Nej jag tror inte det är rimligt pris alls. Förvisso tar det dig den långa tiden, men du behöver dels görs en fullständig analys av marknadsläget och se vad dina eventuella konkurrenter tar ut. Se även vad din tänkta målgrupp är beredd att betala. Ett pris sätts inte bara utifrån prestation, finns det ingen som betalar så blir det ju väldigt dyrt för dig...

Men jag tror dock på din idé, men gör lite undersökningar innan och försök måtta till ett bra pris. Lycka till!
    Ok, så du tror det är för dyrt?

hade väl tänkt rikta mig till folk med mycket pengar. Samma målgrupp som gärna lägger 20 000kr på en barnvagn osv. Och det blir ju ingen massproduktion vi pratar om. Tänkte börja med detta vid sidan av, och då kostar det mig ju inte mer än materialåtgång och tid. Och det är min hobby i alla fall ;)

Men tack för tipsen, skall kolla runt lite om det finns andra som sysslar med samma sak och kolla vad de tar för liknande handarbeten. 
  • gloriousgirl

För att det ska vara någon vinning i det för dig så tror jag du gör bäst i det ja, att kolla upp vart marknaden egentligen ligger. Vissa kanske betalar 8000kr, kan ju vara så. Men för det priset bör din marginal vara hög. Du får välja strategi helt enkelt. Jag tror som sagt på idén, försök kanske att få in klänningarna i någon exklusiv butik, då kan du nog ta ut rejält betalt.

• Sarilariz
    gloriousgirl skrev 2011-02-10 19:07:19 följande:
    För att det ska vara någon vinning i det för dig så tror jag du gör bäst i det ja, att kolla upp vart marknaden egentligen ligger. Vissa kanske betalar 8000kr, kan ju vara så. Men för det priset bör din marginal vara hög. Du får välja strategi helt enkelt. Jag tror som sagt på idén, försök kanske att få in klänningarna i någon exklusiv butik, då kan du nog ta ut rejält betalt.
    Ja det är nog det jag får försöka göra, lägga ut dem på kommission hos exlusiva butiker är ju en superbra idé.
    Kul att du tro på idén. Skall vara mammaledig i lite mer än ett år nu, tänkte sticka några klänningar och se om det finns någon markand för dey.

Men ns ju olk som lägger 43 000 på en handväska, och har man råd så lägger man nog gärna mycket pengar på ett högtidsplagg också. Det är som du säger att HITTA dessa människor som kan vara kruxet :) 
  • Sarilariz
    Hannah76 skrev 2011-02-10 19:08:57 följande:
    Är det stort med stickde dopklänningar?
    Stort och stort vet jag inte.

Jag stickade min dotters dopklänning och den blev väldigt vacker, fick jätte mycket beröm och många har undrat var jag fick den ifrån. Har även stickat en dopklänning till min son (som fortfarande ligger i magen). Är roligt att ha ett helt unikt plagg till sina barn att döpas i.

Frågan är väl mest om det är rimligt lön att ta för två veckors arbete, och sedan gäller dte som gloriousgirl sade att hitta marknaden. 
  • Tecken

Hoppla! Det låter alldeles för dyrt. Ja, det är ett handarbete - men vilka riktar du dig till? Vem vill köpa en dopklänning för 8.000kr? Är du känd i branschen?

• Tecken

Jag undrar också vad det är för komplicerat möster som tar 2v att sticka? Är det något superdyrt garn du använder?

• Sarilariz
    Tecken skrev 2011-02-10 22:50:20 följande:
    Jag undrar också vad det är för komplicerat möster som tar 2v att sticka? Är det något superdyrt garn du använder?
    Det är spetsmönster, blommor, hålstickning blandat med vågstickning på väldigt tunna stickor då det är väldigt tunt bomullsgarn. Det är inget superdyrt garn jag använder nej. 100% bomull, eller ull eller alpacka vilket man vill ha.

Nej jag är inte känd i branchen, men tänkte bli ;)

Jag skulle rikta mig till människor med MYCKET pengar i sådana fall. Människor som har råd att köpa en väska för 40 000 eller en klocka för 60 000 utan att det stör deras ekonomi om an säger så.

Men som sagt det är bara en idé som jag tycker är värd att testa. 
  • sommarblomma1

Ska du bara sälja dopklänningar?

Rent spontant tycker jag 8000 låter mycket. Med tanke på att var och en sällan köper en dopklänning... hur många dopklänningar säljs det in i Sverige per vecka och hur stor andel av den försäljningen kan du "ta". Om en klänning tar två veckor att göra hur gör du med alla kunder som ställer sig i "kö". Får du många förfrågningar så blir det kanske många kunder du måste neka. Hur långt före ett dop bestämmer man sig att köpa en dopklänning... Hur ska alla kunder hitta just dig i denna djungel av olika slags butiker som finns på internet?

Med detta menar jag att det är många frågor man måste tänka igenom. Börja med att göra en marknadsundersökning där du visar upp en eller några klänningar innan du kan bestämma dig.

~*~♥~*~ Algot 100821 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Veladis

Om man kan marknadsföra produkten som ngt verkligt unikt och exklusivt kanske man kan ta så mycket, men nej, jag tror att det är svårt att lyckas. Dopklänningsbarnschen känns varken särskilt stor eller särskilt het.

• slemtorsk i din bralla

Fast en väska för 40.000 eller en klocka för 60.000 går inte att jämföra med ett stickat plagg som inte ens är modernt.

En väska eller en klocka är en investering som faktiskt bara ökar i värde. En dopklänning ökar inte i värde utan snarare tvärsom. Den ökar kanske i affektionellt värde men för att man ska investera tusenlappar i ett klädesplagg bör det vara ett känt märke, ett designplagg som kan öka i värde med åren.

En stickad dopklänning av en okänd person som inte ens designat mönstret (vad jag har förstått) själv är absolut inte rimligt att ta flera tusen för.

Jag har en bekant som stickar mycket på beställning, hon tar betalt för garnet och 200 kr till /tröja och lite mer om det är större plagg (Hon stickade en lång klänning till mig för några år sedan, garnet plus 600 blev kostnaden för mig)

Det finns säkert en marknad, men först och främst måste just stickade dopklänningar bli modernt, vilket de inte är i nuläget. SEN måste en känd designer stå för klänningen.

Du kanske BLIR känd vad det lider men precis som alla designers / hantverkare måste du börja någonstans och 8000 är extremt orimligt i sammanhanget.

Dessutom måste du tänka på att du får inte tjäna för mycket pengar på det hela om du ska se det som hobbyverksamhet vilket jag utgår ifrån eftersom du ska jobba med det då du är föräldraledig. Men det har ju med din privatekonomi,beskattning och samvete att göra så klart

• Sarilariz
    sommarblomma1 skrev 2011-02-13 19:24:27 följande:
    Ska du bara sälja dopklänningar?

Rent spontant tycker jag 8000 låter mycket. Med tanke på att var och en sällan köper en dopklänning... hur många dopklänningar säljs det in i Sverige per vecka och hur stor andel av den försäljningen kan du "ta". Om en klänning tar två veckor att göra hur gör du med alla kunder som ställer sig i "kö". Får du många förfrågningar så blir det kanske många kunder du måste neka. Hur långt före ett dop bestämmer man sig att köpa en dopklänning... Hur ska alla kunder hitta just dig i denna djungel av olika slags butiker som finns på internet?

Med detta menar jag att det är många frågor man måste tänka igenom. Börja med att göra en marknadsundersökning där du visar upp en eller några klänningar innan du kan bestämma dig.
    Det jag främst hade tänkt göra är att hänga ut klänningarna på kommission i exlusiva baby butiker och liknande. Nej någon massproduktion kommer dte ju inte att bli, och tror inte jag kommer ta beställningar på det viset heller. Tänkte antingen lägga ut annons på dem jag redan gjort eller som sagt hänga ut dem på kommission.

Mest en kul idé och som sagt, det kostar mig ju inte mer än materialet :) 
  • Sarilariz
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-02-14 08:22:27 följande:
    Fast en väska för 40.000 eller en klocka för 60.000 går inte att jämföra med ett stickat plagg som inte ens är modernt.

En väska eller en klocka är en investering som faktiskt bara ökar i värde. En dopklänning ökar inte i värde utan snarare tvärsom. Den ökar kanske i affektionellt värde men för att man ska investera tusenlappar i ett klädesplagg bör det vara ett känt märke, ett designplagg som kan öka i värde med åren.

En stickad dopklänning av en okänd person som inte ens designat mönstret (vad jag har förstått) själv är absolut inte rimligt att ta flera tusen för.

Jag har en bekant som stickar mycket på beställning, hon tar betalt för garnet och 200 kr till /tröja och lite mer om det är större plagg (Hon stickade en lång klänning till mig för några år sedan, garnet plus 600 blev kostnaden för mig)

Det finns säkert en marknad, men först och främst måste just stickade dopklänningar bli modernt, vilket de inte är i nuläget. SEN måste en känd designer stå för klänningen.

Du kanske BLIR känd vad det lider men precis som alla designers / hantverkare måste du börja någonstans och 8000 är extremt orimligt i sammanhanget.

Dessutom måste du tänka på att du får inte tjäna för mycket pengar på det hela om du ska se det som hobbyverksamhet vilket jag utgår ifrån eftersom du ska jobba med det då du är föräldraledig. Men det har ju med din privatekonomi,beskattning och samvete att göra så klart
    Jag gör det som en hobby till att börja med, sedan om det nu skulle ta sig får jag ju överväga något annat :)

Jag tänker testa, ^^ och jo, mönstret är mitt eget, inte till min dotters länning, men de jag gjort efter är eget mönster helt och hållet :) 
  • slemtorsk i din bralla

kollade precis på väldigt exklusiva dopklänningar i råsiden med dubbla underkjolar.. också dem i råsiden.. pris 2700.... Exklusivare än så blir det nog inte.

Som sagt.. ska man ta mer får det ju vara en investering, ett märke, något som är hållbart i modet.

Svar på tråden Tror ni det är rimligt?