slemtorsk i din bralla skrev 2011-02-14 08:22:27 följande:
Fast en väska för 40.000 eller en klocka för 60.000 går inte att jämföra med ett stickat plagg som inte ens är modernt.
En väska eller en klocka är en investering som faktiskt bara ökar i värde. En dopklänning ökar inte i värde utan snarare tvärsom. Den ökar kanske i affektionellt värde men för att man ska investera tusenlappar i ett klädesplagg bör det vara ett känt märke, ett designplagg som kan öka i värde med åren.
En stickad dopklänning av en okänd person som inte ens designat mönstret (vad jag har förstått) själv är absolut inte rimligt att ta flera tusen för.
Jag har en bekant som stickar mycket på beställning, hon tar betalt för garnet och 200 kr till /tröja och lite mer om det är större plagg (Hon stickade en lång klänning till mig för några år sedan, garnet plus 600 blev kostnaden för mig)
Det finns säkert en marknad, men först och främst måste just stickade dopklänningar bli modernt, vilket de inte är i nuläget. SEN måste en känd designer stå för klänningen.
Du kanske BLIR känd vad det lider men precis som alla designers / hantverkare måste du börja någonstans och 8000 är extremt orimligt i sammanhanget.
Dessutom måste du tänka på att du får inte tjäna för mycket pengar på det hela om du ska se det som hobbyverksamhet vilket jag utgår ifrån eftersom du ska jobba med det då du är föräldraledig. Men det har ju med din privatekonomi,beskattning och samvete att göra så klart

Jag gör det som en hobby till att börja med, sedan om det nu skulle ta sig får jag ju överväga något annat :)
Jag tänker testa, ^^ och jo, mönstret är mitt eget, inte till min dotters länning, men de jag gjort efter är eget mönster helt och hållet :)