MåsteHittaPåNågot skrev 2011-02-12 00:26:28 följande:
Ridning, dock i grupp tror jag:
home.swipnet.se/knuts_fjordhastar/
Stugor t.ex:
www.stugorgotland.se/
15000 kr låter sjukt dyrt. 21 000 ännu sjukare. Får man fråga vad bara stugorna kostar?
Att göra: Lummelundagrottorna rekomenderar jag. Tofta stranden samt Sudersand på Fårö, alternativt Norsta Aura (stavning?) på Fårö. Extremt fina "utländska" stränder. Fika gärna på Cafe Fridhem och åk upp till utsiktsplatsen Högklint (nära Kneippbyn). Finns även ett trevlig 50 tals cafe på bro väg innan man kommer till Väskinde (där Knuts ligger). Köp glass antingen i hamnen eller på Visby glass i hästgatsbacken ( gå från östercentrum in genom öster port så ligger det till vänster i backen ganska direkt) Sedan naturligtvis en promenad i botaniskan och se på alla rosor (vilket iofs kanske inte barnen uppskattar men ändå) Unna er en middag på någon av restaurangerna nere i hamnen. Vill man ha en medeltidsinspirerad middag är det Kapitelhusgården man ska söka sig till, är värt ett besök även om man inte äter där då de har en del barnaktiviteter. Regnar det är museet och fenomenalen värda ett besök. Gillar man ljus så rekomenderar jag Norrlanda ljusfabrik, där får barnen färga sitt eget ljus (fick förr iaf). Vill man se den plats där villa villekulla låg i verkligheten så ligger det mot A7:s område, vet ej om det är skyltat men det låg i en skogsdunge där iaf innan det flyttades till Kneippbyn. Raukar bör ni också kika på när ni är på Gotland, Langhammars på Fårö är väl de mest kända:
www.naturproduktion-bh.se/05/05-06/faro/rauka... ,
www.gotland.net/sv/platser/jungfrun-i-lickers... är dock den som ligger närmast Visby. En puss med sin käreste i kärleksporten är heller inte fel, gärna i samband med solnedgången vid havet. Prova på att dreja på Etelhems krukmakeri
www.krukmakeri.com/dreja/ och åker man ända dit så rekomenderar jag ett dopp i SIgvalde träsk
www.gotland.net/sv/platser/sigvalde dock beroende på hur gamla barn man har då det är hopptorn och djupt vatten där. Sist men inte minst, pizza från Byssan, är ett absolut måste! Enligt mig sveriges bästa pizza och maken har ätit pizza där sedan de öppnade och jag åt där första gången 1987 och har ätit pizza därifrån minst 2 ggr/sommar sedan dess. Det är sedan några år i princip bara take away och jag rekomenderar att man tar en filt och sedan åker ner till Almedalen och sätter sig och äter, sedan kan barnen leka i lekparken eller titta på fåglarna eller om man tar med en boll eller någonting som de kan ha kul med medans de vuxna sitter och myser =)
*Rekomenderar EJ Ihre gård, dyrt som f*n och inte något märkvärdigt enligt mig...
Hm, har säkert glömt massor med saker men här är iaf lite (ganska mycket om någon orkar läsa allt
=).
Ha en riktigt trevlig vecka på Gotland!
Tack för ditt inlägg :) Stugan kostar 1200/dygnet. Ingen märkvärdig stuga alls, men självhushåll o toa är det :)