• KnutRut

Vad ska man ha för mat på midsommarbordet?

Hejsan!!!

Vad är det för sorters sill man brukar ha på bordet och vad är det egentligen man har på bordet????

Kramisar

• Svar på tråden Vad ska man ha för mat på midsommarbordet?
  • Superomam

hej matjessill och koktpotatis *tror jag* , men tydligen hör väl sill och potatis till midsommar traditionen, har inte så stor koll. Själv kommer jag göra en enkel kasslergratäng med sallad till, bryter nog mot svenska midsommar traditionen där lite.

Ha en trevlig midsommar!

• Molnet

Så här har det sett ut på de midsommarbord jag har besökt:

gubbröra (och enventuellt andra röror)
    kokta ägg med rom på
    färskpotatis
    gräddfil med klippt gräslök
    bröd och smör
    olika sorters sill (senap, skärgårs, lök m.fl)
    brännvin

• Tess76

Vi brukar ha matjessill, färskpotatis, gräddfil och en massa gräslök. Brukar även ha endel annan sill t ex löksill. Det är ju inte alla som äter matjessill. Jag brukar även göra en nubbesallad som är en röra på färskpotatis, matjessill, gräddfil, majonnäs, ägg, rödlök, gräslök & dill. Jättegott på knäckemackan! Ett måste är ju sedan jordgubbar och grädde eller glass!

• Lycke

Hihi, du är minsann riktigt fast i det där midsommarmatträsket! Håll oss informerade om hur det verkligen slutade!

• Emma m Theodor

Har inget att tillägga vad gäller lunchbordet. Men väl på kvällen...
    Vi får en vegetarian på besök- så vi kommer förrutom kött/korv/kyckling/lax även grilla följande: champinjoner, zucchini, majskolvar och haloumi-ost.

• Molnet

Glömde tillägga att sillunchen är ju så pass tidigt att man hinner bli hungrig framåt 19-20-tiden. Därför brukar vi grilla på kvällen och ha tex färdigköpt potatissallad till.

• Sladdis

Hos oss blir det sillunch bestående av färskpotatis kokt i dill, matjessill med gräddfil och gräslök, andra olika sillsorter, "min" nubberöra (nästan som gubbröra), ägghalvor med kaviar och räkor, gravad lax med hovmästarsås. Till det blir det kall öl och snaps!!

Sen bär det av till midsommarstången för att hoppa och dansa lite.

På kvällen grillar vi. Antagligen en köttbit med hemmagjord potatissallad på färskpotatis, olivolja, purjolök och senap.
    Till det blir det ett gott rödvin.

Och till sist självklart jordgubbar och glass till barnen och till de vuxna blir det paj med mascarponeost, kardemumma och jordgubbar.

TREVLIG MIDSOMMAR!!!

• Filippa

Vad skall jag äta som inte tycker om sill?

• turia

Jag tycker inte om sill heller tänk om det hade varit surströmming istället

• Tess76

Kassler är ju gott om man inte äter sill. Funkar ju till färskpotatis. Eller grillad kyckling. Kan ju även göra någon god paj/gratäng. Eller rökt/gravad lax?

Glömde ju säga innan att vi också ska grilla på kvällen: Fläskfilé tzatziki och en färskpotatissallad bestående av färskpotatis (såklart), fetaost, babyspenat, soltorkade tomater, rödlök, oliver, tomater.
    Det verkar vara vanligt med grillning på kvällen!

• Miim

Turia;
    Vi bytte faktiskt ut sillen mot surströmming förra året - helt fantastiskt!
    Det var inte planerat men vi hittade en burk på den lilla ica butiken i borgafjäll och kunde inte låta bli. Behöver jag säga att burkarna med sill stod helt orörda på lunchbordet?

• KnutRut

nu ska här göras mat!!!!

glad midsommar på er och heja heja sverige heja heja!!!!

• Pix

1. nypotatis kokt i dill!
    2. gräddfil
    3. små köttbullar
    4. prinskorvar
    5. klippt gräslök
    6. olika sorters sill
    7. körsbärs tomater
    ............................................................................

Till kaffet har vi alltid spettkaka.

Svar på tråden Vad ska man ha för mat på midsommarbordet?