• ahlmansandra

Egen välling, verkar receptet ok?

Har fått ett recept på egen välling, ett väldigt gammalt recpet

2dl mjölk
    1dl vatten
    3 tsk rismjöl
    1 tsk socker
    1 nypa salt

Nån me erfarenhet? Låter de ok trots sockret o saltet?

• Svar på tråden Egen välling, verkar receptet ok?
  • far

varför socker och salt? Annars helt ok.

• Abby76

Jag är ingen näringsexpert, men rismjöl är väl ganska näringsfattigt, så det känns inte som att det är en fullvärdig måltid. Men det beror väl på om du hr tänkt ge någon gång då och då eller som vällingmål en eller två gånger per dag. Socker och salt känns ju dessutom meningslöst att tillsätta i barnvälling, men det är väl bara att utesluta.

• far

Men i mjölk finns det ju gott om näring! och antar att barnen får annat också, som frukt, gröntsaker, havregynsgröt. fisk etc. Annars är havrevälling ett alternativ, nyttigare än rismjöl.

• Abby76
    far skrev 2011-02-10 20:04:41 följande:
    Men i mjölk finns det ju gott om näring! och antar att barnen får annat också, som frukt, gröntsaker, havregynsgröt. fisk etc. Annars är havrevälling ett alternativ, nyttigare än rismjöl.
    Men om man ger välling en eller flera gånger dagligen så är ju näringsinnehållet väsentligt. Ett glas mjölk känns ju inte som en måltid.
  • far

Nej men vet ju inte vad TS har tänkt sig. Blev själv "uppfödd" på sådan välling, men min mor hade i en liten klick smör! Totalt onödigt det också. Eftersom det är gjort av mjölk. Men hon var fattig, och aldrig har jag haft alergi heller.

• ahlmansandra
    far skrev 2011-02-10 20:21:09 följande:
    Nej men vet ju inte vad TS har tänkt sig. Blev själv "uppfödd" på sådan välling, men min mor hade i en liten klick smör! Totalt onödigt det också. Eftersom det är gjort av mjölk. Men hon var fattig, och aldrig har jag haft alergi heller.
    Vi har tvillingar så det går åt ganska mycke o nu fick ja detta recept av en vän o tänkte "va fan kunde dom äta de här förr så borde man ju kunna de nu oxå" ska iaf göra ett försök men skippa salt o socker.
  • Kodia

Man bör inte ge egengjord välling mer än någon enstaka gång per dag, eftersom den inte innehåller alla näringsämnen, främst järn! för en-två generationer sedan (när ditt recept skrevs?) var vetemjölet järnberikat, vilket det inte är längre...

Generellt tycker jag att man skall laga mycket mat till barn själv (istället för barnmatsburkar och pulvergröt), men just välling tycker jag att man skall köpa. Jag tror inte att man sparar några större summor på det heller - välling är billigt! Nu var det ett tag sedan mina barn åt välling, men någon annan kanske vet vad ett 30 literspaket kostar?

• ecco87

Ett 30 L paket med fullkorns välling 8 mån från Nestlé kostar 132 kr här på willys. Jag tycker inte heller att man ska experimentera med välling. Bara för att barnen åt de för 20-30 år sedan o mår bra idag så behöver de inte betyda att de är BRA. Utvecklingen o forskningen har gått framåt avsevärt under den tiden. De rön och mat som var bra då är inte "bra" mat för barn nu. Tex, receptet du har står de salt i, barn under framförallt 1 år ska undvika salt. Man ska inte salta maten sen om de finns lite salt i en korv har ingen betydelse. Sen om vällingen är huvudföda så skulle jag absolut inte ge hemgjord. Sen som någon annan undrade, hur gamla är barnen? Äter dom mer än 1 måltid välling?

• Kodia
    ecco87 skrev 2011-02-10 22:53:16 följande:
    Ett 30 L paket med fullkorns välling 8 mån från Nestlé kostar 132 kr här på willys. Jag tycker inte heller att man ska experimentera med välling. Bara för att barnen åt de för 20-30 år sedan o mår bra idag så behöver de inte betyda att de är BRA. Utvecklingen o forskningen har gått framåt avsevärt under den tiden. De rön och mat som var bra då är inte "bra" mat för barn nu. Tex, receptet du har står de salt i, barn under framförallt 1 år ska undvika salt. Man ska inte salta maten sen om de finns lite salt i en korv har ingen betydelse. Sen om vällingen är huvudföda så skulle jag absolut inte ge hemgjord. Sen som någon annan undrade, hur gamla är barnen? Äter dom mer än 1 måltid välling?

Med det priset blir ju det billigare än att göra egen välling... Dessutom går det åt mindre el att värma pulvervälling än att koka egen! Så du tjänar nog både pengar , tid och näringsinnehåll på att köpa välling, TS!
  • ecco87

Jo de blir billigare. Räknar man ut vad köp vällingen skulle kosta per liter så blir de ca 4,50 kr. Ska man räkna vad hemgjord välling kostar så blir de ca 9 kr, om man räknar för 3 dl välling, 2 kr för mjölk o 1 kr för resten, då blir de 9 kr litern, sen även kostnad för att värma den, vilket tar som du så längre tid än micra köpvällingen. Sen mer bök med att stå o koka vällingen själv, tar längre tid då den även måste kylas innan matning. Nä de blir dyrare, mindre näring/vitaminer mm. så jag skulle fortsätta med köp vällingen för då vet jag att mitt barn får i sig de h*n behöver.

• ahlmansandra

Dom är 6 mån. De får bara välling 1gång per dag. Finns det nåt annat "mjöl" som man kan byta ut mot rismjölet som kanske innehåller mer nyttigheter?
    Det va även smidigheten ja va ute efter, då kan man ju göra upp ngr liter o förvara i kylen ngr dagar.

• Abby76
    ahlmansandra skrev 2011-02-11 07:28:37 följande:
    Dom är 6 mån. De får bara välling 1gång per dag. Finns det nåt annat "mjöl" som man kan byta ut mot rismjölet som kanske innehåller mer nyttigheter?
    Det va även smidigheten ja va ute efter, då kan man ju göra upp ngr liter o förvara i kylen ngr dagar.
    Man rekommenderar ju inte att man låter färdigblandad välling stå i kylskåpet och det borde ju vara samma även om den är hemkokt. T.ex. risgrysgröt är väldigt känsligt och lätt att det växer bakterier i. Mjölk blandat med rismjöl borde inte vara så annorlunda mot risgrynsgröt i det avseendet.
  • ahlmansandra

Rekommenderar ja... För att de inte ska få några jobbiga anmälningar. Har alltid förvarat både ersättning o välling i kyl ibland upp till 12 timmar. Mina barn har aldrig reagerat. Så de e bara skitsnack.

• Abby76
    ahlmansandra skrev 2011-02-11 13:59:14 följande:
    Rekommenderar ja... För att de inte ska få några jobbiga anmälningar. Har alltid förvarat både ersättning o välling i kyl ibland upp till 12 timmar. Mina barn har aldrig reagerat. Så de e bara skitsnack.
    Men självklart är det inte livsfarligt, men jag skulle inte själv ha välling i kylen flera dagar. Men om du vill göra det och känner dig trygg med det så är det väl inget problem. Om du vill mata dina barn med rismjöl blandat med mjölk, eftersom man inte dog av det förr, så är det väl bara att göra det. Om receptet fungerar lär du väl märka när du kokar upp det.
  • Kodia
    ahlmansandra skrev 2011-02-11 07:28:37 följande:
    Just ris är väldigt känsligt för ljumma temperaturer, och måste kylas snabbt, osv.

Jag tyckte att pulvervälling var väldigt smidigt - fyll flaskan med två dl vatten, två mått pulver, skaka i 5 sek, kör i mikron i 40 sek. Har man pulvret nära diskbänken går det nog på under en minut!

Pulvervälling kan blandas ut i kallt vatten och förvaras i kylen, för att sedan värmas. (Vet inte hur länge, men max ett dygn, skulle jag gissa)
  • ecco87

Att värma mjölk två gånger är inte så smart. Jag skulle aldrig göra de till mitt barn. Jag kan inte heller förstå hur du kan tycka att de är smidigare att göra egen välling än att använda köp välling. De går betydligt snabbare att blanda ihop köp välling än att göra egen.....

Att förvara vällingen i 12 tim är skillnad mot att förvara den som du skrev "några dagar"

Men ditt val, men de är varken smidigare eller billigare....

• Kodia

Du kan ju göra ett litet test på dig själv:
    Gör varm choklad på kakao,mjölk och socker idag, och spara den i kylen ett par dagar innan du värmer den.
    Fundera på om det är lättare och godare än att röra ut lite Oboy-pulver i en mugg i övermorgon och mikra.

(Sedan tycker jag inte att just Oboy är någon bra produkt, men tillagningssätten är jämförbara!)

Svar på tråden Egen välling, verkar receptet ok?