• Abby76

Egen välling, verkar receptet ok?

Jag är ingen näringsexpert, men rismjöl är väl ganska näringsfattigt, så det känns inte som att det är en fullvärdig måltid. Men det beror väl på om du hr tänkt ge någon gång då och då eller som vällingmål en eller två gånger per dag. Socker och salt känns ju dessutom meningslöst att tillsätta i barnvälling, men det är väl bara att utesluta.

• Abby76
    far skrev 2011-02-10 20:04:41 följande:
    Men i mjölk finns det ju gott om näring! och antar att barnen får annat också, som frukt, gröntsaker, havregynsgröt. fisk etc. Annars är havrevälling ett alternativ, nyttigare än rismjöl.
    Men om man ger välling en eller flera gånger dagligen så är ju näringsinnehållet väsentligt. Ett glas mjölk känns ju inte som en måltid.
  • Abby76
    ahlmansandra skrev 2011-02-11 07:28:37 följande:
    Dom är 6 mån. De får bara välling 1gång per dag. Finns det nåt annat "mjöl" som man kan byta ut mot rismjölet som kanske innehåller mer nyttigheter?
    Det va även smidigheten ja va ute efter, då kan man ju göra upp ngr liter o förvara i kylen ngr dagar.
    Man rekommenderar ju inte att man låter färdigblandad välling stå i kylskåpet och det borde ju vara samma även om den är hemkokt. T.ex. risgrysgröt är väldigt känsligt och lätt att det växer bakterier i. Mjölk blandat med rismjöl borde inte vara så annorlunda mot risgrynsgröt i det avseendet.
  • Abby76
    ahlmansandra skrev 2011-02-11 13:59:14 följande:
    Rekommenderar ja... För att de inte ska få några jobbiga anmälningar. Har alltid förvarat både ersättning o välling i kyl ibland upp till 12 timmar. Mina barn har aldrig reagerat. Så de e bara skitsnack.
    Men självklart är det inte livsfarligt, men jag skulle inte själv ha välling i kylen flera dagar. Men om du vill göra det och känner dig trygg med det så är det väl inget problem. Om du vill mata dina barn med rismjöl blandat med mjölk, eftersom man inte dog av det förr, så är det väl bara att göra det. Om receptet fungerar lär du väl märka när du kokar upp det.
Svar på tråden Egen välling, verkar receptet ok?