johlinn skrev 2011-06-20 14:28:10 följande:
Gör inte: sätt in en plåt klyftpotatis klockan halv fyra när du kommer hem från krogen för att du är sååå sugen. Gå inte och "vila en liten stund" på sängen under tiden.
Resultat: vaknar tre timmar senare av att lägenheten är full av brandrök. Tar veckor att vädra ut.
Gör inte: Tänd 10 värmeljus bredvid varandra på en tallrik. Det är ju så fint med många ljus.
Resultat: De övertänder. Det blir en enda jättehög och förvisso vacker men också livsfarlig låga.
Gör inte: sätt in en fralla i micron och ställ in tiden på 10 minuter istället för 1 minut.
Resultat: Frallan brinner upp - kvar blir en styck kolbit och en styck obrukbar microvågsugn. Full av brandrök.
Jodå - jag är brandfarlig!
Är du mitt borttappade syskon? Jag kan nästan självantända ibland. Men istället för klyftpotatis så la jag in en hel hare som var djuptfryst i ugnen när jag kom från krogen och var fyllehungrig, och jag vaknade inte av att lägenheten var full med rök, jag vaknade av att den var full med brandmän. Och det är inte bara dumt för lägenheten att göra så, det är dumt för plånboken, för sen blir man dömd för allmänfarlig vårdslöshet eftersom man bodde i ett flerfamiljshus.
Och när vi ändå är inne på bränd mat, stek inte omelett samtidigt som du talar i telefon, och bara ska kolla en grej i mailen samtidigt. Omeletten blir kol, och stekpannan ser ut som det varit vulkanutbrott i den, och det flyger svarta flagor av sot i hela lägenheten, som är nästan omöjligt att få bort.
Nu är jag äldre och visare och bränner bara saker i undantagsfall och då är det oftast inte mitt fel, för min man har en vision att spisen alltid ska startas på högsta värme för att bli varm fort, oavsett vad man ska göra,sen glömmer jag nån gång då och då att skruva ner värmen, och svär ve och fasa och sen får han som orsakade det hela diska.