Inlägg från: johlinn |Visa alla inlägg
  • johlinn

Prova inte detta hemma!

Gör inte: sätt in en plåt klyftpotatis klockan halv fyra när du kommer hem från krogen för att du är sååå sugen. Gå inte och "vila en liten stund" på sängen under tiden.

Resultat: vaknar tre timmar senare av att lägenheten är full av brandrök. Tar veckor att vädra ut.

Gör inte: Tänd 10 värmeljus bredvid varandra på en tallrik. Det är ju så fint med många ljus.

Resultat: De övertänder. Det blir en enda jättehög och förvisso vacker men också livsfarlig låga.

Gör inte: sätt in en fralla i micron och ställ in tiden på 10 minuter istället för 1 minut.

Resultat: Frallan brinner upp - kvar blir en styck kolbit och en styck obrukbar microvågsugn. Full av brandrök.

Jodå - jag är brandfarlig!

• johlinn

Gör inte: Blanda sprit direkt i en colaflaska under kvällen för att det inte fanns något passande glas. Glöm kvar resterna av sagda flaska och när du vaknar - bakis och glömsk - ser du bara en flaska med avslagen cola, perfekt dryck när man är bakis.

Resultat: Ehm, få saker är så äckliga som att få in alkohol, mycket alkohol, i munnen när du inte är beredd. Kräks.

• johlinn
    H Raheb skrev 2011-06-20 20:02:13 följande:
    Är du mitt borttappade syskon? Jag kan nästan självantända ibland. Men istället för klyftpotatis så la jag in en hel hare som var djuptfryst i ugnen när jag kom från krogen och var fyllehungrig, och jag vaknade inte av att lägenheten var full med rök, jag vaknade av att den var full med brandmän. Och det är inte bara dumt för lägenheten att göra så, det är dumt för plånboken, för sen blir man dömd för allmänfarlig vårdslöshet eftersom man bodde i ett flerfamiljshus.

Och när vi ändå är inne på bränd mat, stek inte omelett samtidigt som du talar i telefon, och bara ska kolla en grej i mailen samtidigt. Omeletten blir kol, och stekpannan ser ut som det varit vulkanutbrott i den, och det flyger svarta flagor av sot i hela lägenheten, som är nästan omöjligt att få bort.

Nu är jag äldre och visare och bränner bara saker i undantagsfall och då är det oftast inte mitt fel, för min man har en vision att spisen alltid ska startas på högsta värme för att bli varm fort, oavsett vad man ska göra,sen glömmer jag nån gång då och då att skruva ner värmen, och svär ve och fasa och sen får han som orsakade det hela diska.

Så kan det vara. Så glad att jag inte självantänt ännu Det här är ändå bara de allvarligare incidenterna, jag har mindre brandincidenter som inte är pinsamma nog att nämna här också.

Jag kan inte heller vara tyst om eländet heller så det var aningens pinsamt när brandutbildaren för tredje gången frågade om det var någon som varit med om något av ovanstående och jag räckte upp handen...

Tack o lov är jag också äldre och något visare numera...

• johlinn
    riboflavin skrev 2011-06-20 22:43:43 följande:
    Jag tränar sommarjobbarens lillasyster i fotboll också, låt oss säga som så att flickor 12-13 år inte är veckans mest välbesökta träningspass.

Idag satt inte mindre än 8 killar i sena tonåren och kollade intresserat på.
    Ska man ta det som en komplimang eller? Skäms
    Absolut - allt som skulle kunna räknas som en komplimang ÄR en komplimang!
  • johlinn

Gör inte: Lägg tv-fjärren i kylskåpet

Anledning: Jävligt svårt att hitta den där när man letar och man blir väldigt arg under tiden.

Gör inte: res dig snabbt upp under en öppen överskåpslucka i köket

Anledning - inte nog med att det gör grymt ont i huvudet och du får ett blödande jack där, luckan lossnar också och snurrar runt snyggt ett varv i luften och gör ett stoooort hack i golvet. Mamma blev dock inte så arg som jag befarat, hon såg hur ont det gjorde förmodligen.

Gör inte: värm frusen bulle i keramikskål på spisen. Den var precis lagom stor.

Anledning: Stora temperaturskillnader gör att keramik spricker...

Gör inte: slarva när du ställer in saker i kökskåpen efter disken eftersom du har bråttom

Anledning: Nästa gång du öppnar skåpet kan det mycket väl hända att en stor tung mugg ramlar ned och spräcker den fina glastillbringaren som står på bänken under.

Gör inte: ha vida kjolar i närheten av kristallglas på låga bord.

Anledning: Kristallglas är dyra. Och när de går sönder går de sönder i miljoner små små kristaller som är supersvåra att städa upp. Har hänt mer än en gång...

Gör inte: stäng av väckarklockan för att du bara ska vila en liten stund till och behöver ingen snooze eftersom du ju är vaken

Anledning: sjusovare johlinn kan alltid somna om. Alltid. Väldigt jobbigt att komma sent eller med andan i halsen pga stress. (händer mer sällan nu eftersom jag har en högljudd 3-årig väckarklocka som ser till att vi inte blir alltför sena)

• johlinn

poppa inte överblivna kärnor ur micropoppåsen i en plastburk i micron.

Smälter fina hål i plastburken. Luktar illa och inte går popcornen o äta heller...

• johlinn
    Garderoben skrev 2011-06-25 21:46:47 följande:
    Hahaha....den har jag gjort några ggr...dock inte med just fjärren men andra saker som hamnar på totalt ologiska ställen och tar EVIGHETER innan man hittar igen ;)

otaliga nycklar och smycken och annat har hamnat på konstiga ställen.

Sen är det den där telefonen. Ibland börjar jag undra om den inte borde sitta fast med basenheten med någon form av sladd. Så att man hittar den när man ringer...

• johlinn
    Garderoben skrev 2011-06-26 10:04:09 följande:
    *asg* Ja se dessa telefoner, de är fullkomligt omöjliga. Många gånger har jag av ngn anledning stängt av ljudet på mobilen och glömt var den ligger. Dvs när man väl ringer till den så blir det till att LYSSNA för att försöka lokalisera vibrationerna ;)
    Tänk vad stenålders det blir att ha telefon med sladd igen....då försvann den iaf inte ;) Hade sina fördelar att man då visste var den var någonstans...hehe...

Åhåja, mobiltelefoner. Vilken syn att se dig spejandes och hyschandes på omgivningen för o få höra vibrationerna

Som tur är stänger jag sällan av ljudet, men mobilen kan vara nog så svårhittad ibland ändå. En gång hittade jag den i ett dokumentfack över kopiatorn i en skrubb på jobbet. Varför hade jag lagt den där??? Vem vet? Tog ett tag innan jag befann mig på rätt ställe när jag ringde så att jag kunde höra eländet.

Gör inte: Lägg plånboken på en hylla i förrådet. Högt högt upp i förrådet så att du måste klättra på en stege för att nå och så att den inte syns nerifrån.

Anledning: Det är så jobbigt sen när du tror att plånboken blivit stulen, du spärrar alla korten inklusive körkortet, polisanmäler en misstänkt stöld - och så HITTAR du plånboken en vecka senare...

• johlinn
    Gladhannapanna skrev 2011-06-26 22:01:14 följande:
    Häng inte upp en flugfångare på ett ställe du ofta passerar.

Orsak: den fastnar i ditt långa hår och är hopplös att få loss, dina barn fnissar fortfarande åt minnet trettio år senare! ( min mamma)
    Vi testade flugfångare på landet för några veckor sen. Resultat: 0 fångade flugor, 1 fångad mamma (min mamma).
  • johlinn
    H Raheb skrev 2011-06-27 00:29:46 följande:
    johlinn skrev 2011-06-26 22:07:25 följande:
    Vi testade flugfångare på landet för några veckor sen. Resultat: 0 fångade flugor, 1 fångad mamma (min mamma).
    Jag fick 2 katter i mina flugfångare, och av bara farten blev jag av med två krukväxter som limmades ihop med ena katten, och div annat som revs ner när jag fick jaga katter som vilda av panik studsande mellan väggarna för att bli av med det farliga som hängde sig envist fast i dem. Tro mig jag kommer inte hänga flugspiraler någon fler gång så länge jag har katter.
    Fångade du några flugor då?
Svar på tråden Prova inte detta hemma!