• Janna84

Söka jobb, personligt brev

Jag ska söka ett jobb där ansökan ska skickas via e-post. Skulle ni skicka med det personliga brevet som ett dokument eller skulle ni skriva det i mailet? Om ni bifogar det som ett dokument, vad skriver ni då i mailet? "Härmed anmäler jag mitt intresse till tjänsten som..."?

Sedan en fråga till, bifogar ni foto i er ansökan?

Jag är lite grön när det kommer till jobbansökningar och jag känner mig minst sagt förvirrad och nervös. Tack på förhand!

• Svar på tråden Söka jobb, personligt brev
  • Assis

Skriv det högst upp i det bifogade brevet. Kport och slagkraftigt, 4,5 meningar!

• Janna84
    Assis skrev 2011-02-10 21:02:29 följande:
    Skriv det högst upp i det bifogade brevet. Kport och slagkraftigt, 4,5 meningar!
    Hur menar du nu? Menar du att jag ska slå ihop CV och personligt brev? Eller ska jag ha ett dokument med världshistoriens kortaste brev? Flört Vad skriver du i mailet om du bifogar brevet som ett dokument?

Jag har ett relativt kort och slagkraftigt personligt brev men det är svårt att presentera både mina främsta egenskaper och varför jag skulle passa för jobbet med endast 4-5 meningar. Just nu har jag 9 meningar i brevet och jag vill nog inte skala ner det mer.

Jag är inte alls osäker på mitt innehåll i CV och personligt brev utan det handlar mer om hur jag ska presentera det. Någonstans läste jag att en person som jobbade med rekrytering föredrog att man slog ihop CV och personligt brev men jag vet inte riktigt hur jag skulle göra det på ett snyggt sätt (och om alla rekryterare skulle uppskatta det upplägget??).
  • Assis

Tror det rådet var bra. Börja med ditt personliga brev högst upp. Sen kommer dina jobb i kronologisk ordning och sedan "key achievments". Key achievments: där radar du upp saker som du åstadkommit såsom kanske "minska utgifterna med xxx kr". Sedan språk kunskaper, datakunskaper och sist intressen såsom vem du är på fritiden.

• Assis

i mailet skriver du typ "hej här kommer min ansäkan till tjänsten xxxx. Ser fram emot snar kontakt...." Nåt sånt.

• Timmervik

När jag tar emot ansökningar via E-post så föredrar jag 2 bifogade dokument. Ett CV och ett separat personligt brev, gärna med foto lite beroende på vilken typ av tjänst men det är ofta en fördel att bifoga foto.

Ett tips är att inte spara breven i absolut senaste versionen av Word utan näst sista eller nåt sånt så de säkert kan öppna dokumentet och absolut inte CV i publisher eller nåt sånt format för risken är att de inte kan öppna det, om du gör det i något annat program så spara det som en bild och bifoga isåfall.

• Janna84

Tack för svar! Två helt olika svar Jag ska även kolla med en vän som jobbar med rekrytering och sedan antar jag att jag själv måste bestämma hur jag ska skicka iväg det. Förmodligen vill alla ha det på olika sätt så det är bara att hoppas att mitt cv och personliga brev tilltalar den som tar emot det.

• vinterblomma

Vi vill alltid helst ha ansökningar via mail och helst att brev och cv följer med som bilagor. Det är helt enkelt enklast att hantera och blir snyggast när man skriver ut.

Lycka till med ansökan.

Glad för det mesta!!!
  • Gotlandsunge

Jag hade skickat det som bigogad fil.
    På arbetsförmedlingen kan man skicka in sitt personliga brev och få det granskat och på tips. Gratis!
    (eller det fanns i alla fall för 2 år sedan)

• Gotlandsunge

Kom på att jag mindes fel när jag började googla.

Det var facket som hjälpte mig.
    Om du är med i unionen är det:

Hmmm... kunde inte klistra in länken, men gå via följande:
     - www.unionen.se
    - Karriär (menyn längst upp)
    - cv-granskning (menyn till vänster)

Svar på tråden Söka jobb, personligt brev