• Farfalla

När och varför bytte ni bort spjälsängen?

Som rubriken hur gammalt var barnet då ni tog bort spjälsängen och vad var anledningen till det?

..spånar bara om när det kommer bli dags för vår sessa, är dock bara året ännu :) 

• Svar på tråden När och varför bytte ni bort spjälsängen?
  • LinnV

Min dotter var ganska precis ett år när vi bytte, hon hatade sin spjälsäng och vägrade sova i den..

• TheFamily

Vi tog bort ena sidan och satte dit skyddsbräda när hon var 1,5....ville inte vara instängd i spjälsängen utan kunna gå upp när hon själv ville, vilket resulterade i lättare nattningar och att hon sov i sin egen säng och inte vår. Sover likadant fortfarande. Är två år o två mån.

• 91an

Första barnet ca ett år.
    Bytte för hon klättrade ur och det kändes inte så säkert längre. Vi hittade inga lock till sängen i barnaffärerna så därför bytte vi ut den... Flört

Andra barnet ca 1,5 år
    Bytte för hon var ointresserad av att klättra ur. Hon tyckte det var bättre att vakna på natten och skrika efter oss tills vi kom och lyfte upp henne. Nu för tiden när hon vaknar kan hon själv promenera in och lägga sig i vår säng, så det blev smidigare för oss alla...

• Kazeer

Äldste sonen fick en ny säng, när han var två år. Då tyckte jag att spjälsängen började se för liten ut för honom.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • mammaNena
    LinnV skrev 2011-02-10 21:51:44 följande:
    Min dotter var ganska precis ett år när vi bytte, hon hatade sin spjälsäng och vägrade sova i den..
    samma här. synd bara att vi inte fattade detta tidigare!

Nu med andra så kommer han nog vara ganska gammal. han älskar sin säng
  • Pearl22

Vi har precis bytt till en juniorsäng med stödbräda och vår dotter är nyss fyllda 2 år. Vi bytte dels för att hon började vilja klättra i sängen själv, dels för att vi väntar syskon till sommaren. Det var inga som helst problem att byta, något jag hade varit orolig över länge innan. Provade ta bort ena sidan på spjälsängen nån månad innan och det gick inte alls, hon hade inte ro att ligga kvar i sängen utan det var så mycket roligare att gå upp och leka då. Så antagligen var det stödbrädan som gjorde att det gick så bra att byta trots allt.

• Mojzan

Första sonen fick ny säng vid närmare två års ålder då han skulle få en lillebror som vi ville ha spjälsängen till.

Lillebror har fortfarande sängen och han är två år och fyra månader men han gillar sin säng och fast att han också har fått en lillebror får han behålla sängen ett tag till...

• ModestyBlaze

Sonen fick "ökensäng" när han var över 3,5 år och ville kunna gå på natten och kissa (samband med nattorrhet). Då kändes det inte längre säkert för honom att klättra ur och hinna till toa. Så då bytte vi, men även så här i backspegeln känns det nästan för tidigt.

• Meryl

Min son har nyligen bytt till växasäng och han är snart 16 månader. Vi fick lov att byta för han klättrade ur spjälsängen och ramlade i golvet Rynkar på näsan vilket såklart inte alls var bra. Så vi bytte direkt!!

• Farfalla

Oj vilken skillnad det kan vara!

...än har inte dottern försökt komma över sängkanten till spjälsängen, pust!
    Hur vet man om man kan ta bort ena sidan på spjälsängen, jag vet att endel har gjort det....men det känns ju lite konstigt, ostabilt?!

Och sen hur har dom lärt sig att komma ner rätt från sängen, för det är ju ändå en bit ner för en 1åring?
    Dottern gör ibland rätt när hon ska ner, men inte alltid.. Och sen på natten när hon är så sömngroggy så har hon 0 koll på detta med kanter känns det som..... Även om man nu skulle ha en typ av stödbräda, så tippar, ramlar dom inte över den oxå?

...det känns som vi skaffar mer ordentliga madrasser och har en jättesäng på golvet så det blir lite lugnare i nerverna ;) 

Svar på tråden När och varför bytte ni bort spjälsängen?