• Lyllo

Ohyfsade och oartiga svenskar på stan

Ibland när Stockholm är fullt med turister kan jag skämmas över oss. Vi släpper dörrar i ansiktet på varandra, trängs, knuffar oss fram och låtsas varken se eller höra människor i vår närhet. Det blir extremt tydlig när man varit utomlands ett tag och kommer hem, oavsett om man varit i Asien, Europa eller för att inte tala om Usa.

När jag bott och rest utomlands, möts man av ett leende, ett 'sorry' om någon bara så korsar ens väg. Jag efterlyser helt enkelt vanlig artighet okända människor emellan!

• Svar på tråden Ohyfsade och oartiga svenskar på stan
  • Anima

Håller med till hundra procent! Jag har inte kommit över hur oartiga och "kalla" vi är i Sverige sedan jag bodde i USA för tolv år sedan! Minns fortfarande känslan av att komma till Arlanda när jag kom tillbaka hem, och folk sprang omkring utan att se varandra, med bistra miner i ansiktet, och utan att bjuda på leenden i onödan. Jag kände då att jag bara ville tillbaka till ett land av gästfrihet och värme medmänniskor emellan! (Nu är det ju inte alltid så i USA heller förstås, men känslan i det stora hela är ändå tusen gånger mera sådan där än här!)

Det har säkert med klimatet att göra, men det stör mig fortfarande att jag bor i ett land där människor passerar varandra på gatorna utan att se varandra, även om man är två personer som möter varandra på en smal gata, och inga andra finns i närheten. Jag tycker det är hemskt, rent ut sagt! Kallt! Och jag tycker det är ännu värre sedan jag fick min dotter som lyser som en sol och strålar mot människor och försöker hälsa, och så möts hon av tystnad och människor som bara passerar utan att se henne. Det tycker jag är värst av allt. Bara det får mig att vilja ta med min familj och flytta till ett land av människor som ser varandra!!

• AngelOfBerlin

Tyskarna är dock ännu värre än svenskarna.....

Hälsningar frán Berlin...

• Lyllo

Men i tyskland tycker jag folk ändå säger hej när de går in i en butik och hälsar på okända människor på söndagspromenaden. Om man säger hej till någon på en grusväg i Sverige blir de för sjutton rädda. Gruss Gott

• Yaran

Jag håller med AngelOfBerlin! Försök bara att fråga någon tysk på engelska och se, de svarar på tyska istället och struntar i om du förstår eller inte.

• lurksmulan

När man kommer ut i landet lite är det väldigt annorlunda.
    Jag förstod inte alls min man när han flyttade till mig i Stockholm, för han envisades med att hälsa på allt och alla. Men sen när vi kom ner till där han kommer ifrån förstod jag att alla gör så där. Oavsett om man känner varandra eller inte.

Och sen gäller det ju helt andra regler om man t.ex är ute i skogen! Då hälsar alla på varandra!

• Jillisen

yaran, det har ju deffenetivt inget med oartighet att göra.. oartigt hade varit om de bara hade gått därifrån =)

• Jillisen

håller med lurksmulan.. fast jag bor inte i skogen utan i en liten by haha

• Yaran

Jillisen

Det har visst med artighet att göra. Det är inte alla som kan tyska annars hade man inte frågan på engelska, därför tycker jag att det är båda rasistiskt och oartigt att svara på tyska istället för engelska.

• lurksmulan

Yaran: Rasistiskt är väl inte rätt ord kanske, men jag förstår vad du menar.
    Jag bodde i Paris en period och där kan man verkligen snacka om att folk kan vara snorkiga!

Det där om att folk i andra länder är så himla trevliga och att vi svenskar är otrevliga tycker jag är mycket av en myt, iaf när det gäller Europa.

• Yaran

lurksmulan

Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt ja, och sedan så håller jag med om att fransmän kan vara snorkiga men det beror också om det är i stora städer eller i byra, för i byar kan man märka en stor skillnad. Norrmän däremot är trevligast i Europa tycker jag, men det är ju vad jag har upplevt iaf, så man behöver inte precis hålla med mig .

• giz
    oj trode det bara var norskar som var enormt oartiga...... iaf de som vistas i strömstad.
    woj woj säger jag bara efter att ett gäng norskar dundrat över min 2 åriga dotter som gick å höllt mej i handen..... strömstad tar alltid fram min elakaste sida eller norskarna som är där ska jag nog säga.
    en tant/tjej i 50 års åldern stog å rökte å kastade fimpen rakt på mina nya pälsskor.
    what vråla jag å hon bara fnös å titta åt ett annat håll som om jag inte fanns.
    hallå hur kan man missa en flödhäst på 90kg? ja nu missa hon ju inte heller..... rena turen att jag såg fimpen tänk om jag inte märkt det.
    inne på godisbolaget (vi älskar den affären) där vart min dotter mejad både en å två gånger och när vi sedan gick in på det närliggande bolaget för att säga hej till en kompis som packa upp i hyllorna så kom det en otrevlig karl å putta in mej i hyllan med flarror... alltså fet är jag men 2 elefanter i bredd hade kunnat gå förbi.... inte en ursäkt inget, ja för å inte prata om att gå in på affären.....alltså vad är det med norskar, kundvagn å andras fötter? snablar så ont det gör.
    well nu finns det jätte trevliga norskar oxå men ibland typ 9 av 10 väcker trollet i mej....... ge attan i mina fötter, okupera gärna bolaget, köp gärna all cola i världen men ge attan i att spring över mitt barn och elda inte upp mina skor å lås in kundvagnarna
  • Yaran

Ah Strömsta ja, men den staden ligger närmast Sverige, inte konstigt att folk där beter sig på det viset. Åk till Stavanger och du kan märka skillnaden.

• giz
    nhaaaaaa är så snablars dyrt å handla där ju
    tror inte mina skor kommer genom tullen heller, dom är inte rabiesvacc
    nä men just att norskar som handlar eller vad dom nu gör är så stressade..... alltså dom ska hinna alt på så få minuter som helst. dom måste slaaaaaaaaappa av som min son säger
  • Signatur

Håller inte med om tyskarna faktiskt!! (Och jag har en hel del erfarenhet).

Anledningen till att de svarar på tyska är följande:
    1. Många äldre tyskar kan helt enkelt ingen engelska. Speciellt inte om de kommer från forna öst. Jag tycker att det är juste att de ändå försöker hjälpa till.

2. Tyskar är ofta ganska dåliga på tyska och tycker att det är pinsamt att prata. Dock har jag aldrig haft problem med att de inte försökt.

Och att kalla det rasistiskt är väl att ta i!! Då är väl du lika rasistisk som inte talar deras språk med dem Yaran!

Däremot är tyskarna ganska svårt att få kontakt med. Men de hälsar alltid på alla i en mindre butik. Håller upp dörren etc. Sedan kan de vara ganska buffliga, det håller jag med om.

• lurksmulan

Jag tror att det finns bra och dåliga människor överallt. Eller, kanske inte dåliga, men mindre artiga, mer tankspridda etc.
    Jag håller alltid upp dörren, hjälper på och av med barnvagnar etc, men jag kan inte säga att jag är särskilt internationell eller osvensk för det.

• Yaran

Signatur

Det var vad jag upplevt i Tyskland, vi måste inte hålla med varandra. Dessutom så bor jag inte där för att kunna deras språk, men rasistisk är jag långt ifrån det, det är vad en del tycker att tyskar är rasister.

"Men de hälsar alltid på alla i en mindre butik"

Alltid?? Nej, det har jag inte sett, men du bor kanske i en liten ort för där är folk annorlunda.

• Kaktusen

Giz; Det heter norrmän inte norskar...

• MariaK

Att Stockholmare är ohyfsade och inte hälsar när de kommer in i en mindre affär där butiksägaren säger "hej" med ett leende, är alltför vanligt.
    Om du irriterar dig på att ingen håller upp dörren till dig håll upp den till andra och tacka när någon någongång gör det till dig, så skall du se att det händer oftare

Om man ler mot ett barn i bussen/på pendel/tunnelbana så händer det ofta att man får en SUR blick av föräldern, varför? ingen aning jag kanske störde...

Svar på tråden Ohyfsade och oartiga svenskar på stan