• längtan8402

Persisk / Norsk skogskatt, bra innekatt ?? är dom lugna??

ska köpa mig en sådan katt....den va så otroligt söt den går inte motstå, vi har länge letat katt och vi kommer ha den inne i lgh tills vi skaffar hus vilket inte kommer ske än på några år.

mamman till katten är norsk skogis och pappan är persisk katt.

Någon som vet hur stora de kan bli om de är blandning av perser och norsk skogis ?
    är de bra innekatter, lugna, inget behov av gå ut osv..?
    Är de keliga eller mer reserverade ?

tänkte om någon här har har en sån så vore det bra förmig om ni skrev lite hur de är i personlighet med och så :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-11 11:52
    Nu är det så att vi har ångrat oss, känns inte bra att åka så långt för att hämta en katt , för det priset. Nu undrar jag om ni har förslag på söta, fina BRA inne katter som är hyffsat lugna och bra temperament ?
    Absolut ingen renrasig perser, dom är så extremt fula. men blandraser kanske... något bra förslag ??? jag gillar ragdoll men de är fruktansvärt dyra :/

• Svar på tråden Persisk / Norsk skogskatt, bra innekatt ?? är dom lugna??
  • JohannaWislander

vi har en kille på nästan 1 år som är just den blandningen, han stormtrivs inne. Bor med oss i lägenhet och har aldrig varit ute men verkar inte vara ledsen för de :) Dom blir rätt stora och även pälsen blir lätt fluffig!! HAHA

Tycker han passar perfekt som inne katt men de är säkert lite induviduellt också skulle jag tro. En riktigt mysig kille ligger och sover och myser gärna i samma rum som man själv diock inte så knäig, men de brukar katter inte vara :) Busig och social :) Blev en aning lugnare efter han kastrerades :)

Lycka till med Kissen ! 

• längtan8402
    JohannaWislander skrev 2011-02-11 07:39:03 följande:
    vi har en kille på nästan 1 år som är just den blandningen, han stormtrivs inne. Bor med oss i lägenhet och har aldrig varit ute men verkar inte vara ledsen för de :) Dom blir rätt stora och även pälsen blir lätt fluffig!! HAHA

Tycker han passar perfekt som inne katt men de är säkert lite induviduellt också skulle jag tro. En riktigt mysig kille ligger och sover och myser gärna i samma rum som man själv diock inte så knäig, men de brukar katter inte vara :) Busig och social :) Blev en aning lugnare efter han kastrerades :)

Lycka till med Kissen ! 
    tack så mkt fö ditt svar =) vad roligt ! ja du den va så extreeemt söt och gullig så vi blev kära i den direkt, den kostade 2500 , vi kommer åka 23 mil för att hämta den...jag måste va dum i huvvudet (!)
    jag tänkte eftersom mamman är skogis så kanske den inte blir jätte stor.... jag har undvikit att titta på katter som maine coon i sig för jag vill inte ha en så stoor katt som de blir.

föresten vet du om persisk katt är detsamma som perser ? alltså är det samma ras
  • Petra123

Min mamma har en norsk skogskatt som är en lugn och fin kille :) Han går ut som han vill, men var innekatt länge utan problem.

Min katt är en blandning av helig birma, och är en riktig liten innekatt. Hon får också gå ut så mycket hon vill, men väljer att vara inne (ska vara typiskt för rasen vad jag hört). Är dessutom MYCKET sötare än norsk skogskatt tycker jag ^^

• Linnlimpan

Tycker inte att man ska köpa blandraskatter som jag framhållit i andra trådar... Hoppas katten är veterinärbesiktigad och vaccinerad när ni köper den. Annars tycker jag att vederbörande ska sänka priset avsevärt, för då försöker hon/han bara tjäna sig en hacka på oseriös blandrasavel.

Perser är en lugn ras som passar som innekatt.

Har själv en Norsk Skogkatt som är en ganska aktiv ras. Många gillar höga höjder och kan bli understimulerade och rastlösa, men är lugnare än många korthårsraser (aktiva raser som ABY, CRX, SIA...)

Läs gärna www.kattstatus.se

Kolla på olika raser hos Sverak.se.

• Havanna82

Om föräldrarna verkligen är rasrena finns det stor chans att katten blir lugn, perser är ju en av de lugnaste raser som finns. Maine Coon kan nog vara lite både och, men ändå inte superaktiva. Dock, är föräldrarna huskatter (som många vill kalla annat pga långhår) så är det ju grisen i säcken ni köper och kan få en hur aktiv katt som helst.
    Men jag håller med ovanstående. För det priset ska katten vara minst dubbelvaccinerad, chippad och avmaskad (eller kollad för mask). Samt över 12 veckor så klart!

• nemo1

Du ska med andra ord köpa en huskatt? Hoppas den är vaccinerad x 2, veterinärbesiktigad, avmaskad och chipmärkt för det höga priset. Det går ju aldrig att säga hur en huskatt är, alla har olika temperament.

• längtan8402
    Havanna82 skrev 2011-02-11 10:47:03 följande:
    Om föräldrarna verkligen är rasrena finns det stor chans att katten blir lugn, perser är ju en av de lugnaste raser som finns. Maine Coon kan nog vara lite både och, men ändå inte superaktiva. Dock, är föräldrarna huskatter (som många vill kalla annat pga långhår) så är det ju grisen i säcken ni köper och kan få en hur aktiv katt som helst.
    Men jag håller med ovanstående. För det priset ska katten vara minst dubbelvaccinerad, chippad och avmaskad (eller kollad för mask). Samt över 12 veckor så klart!
    du jag har kollat annonsen och det står INGET om katterna är vaccinerade eller chippade eller besiktigade.... skickade ett sms och frågade nu, hon svarar inte.. jag tänker ALDRIG åka så långt för att hämta en katt om jag inte är säker på detta. Men hon verkar ändå seriös... sååå gulliga katter men jag vågar itne åka 23 mil för att hämta den så jag tror faktiskt jag har ångrat mig... har till och med tingat den som det heter men det skiter jag i.
    Min sambo är med tveksam. han tycker vi ska köpa en annan katt som itne har skogskatt i sig, han tror skogskatter är stora och han tycker itne dom är så söta heller. jag håller nog med lite där...
    perser är skitfula men blandningen skogskatt och perser var såå sööt. sen vet man ju itne ALLS hur den komemr se ut när den är stor och fullvuxen sedan.
    jag gillar ragdoll väldigt mycket, jätte söta. MEN SHIT VAD DYRA det är !
    har inte råd att lägga ut 6000 på en katta
  • Havanna82

Egentligen är 6000 kr ingenting i jämförelse med 2500 kr för "ingenting". Tänk dig själv, en ragdolluppfödare har full koll på hälsostatusen på sina katter och sina linjer, föräldrarna är förhoppningsvis både hcm-skannade och fullt vaccinerade och hälsokollade. Det ligger flera år av nogrann avel bakom.
    De katter du ska kolla på är det två huskatter som fått träffas, fått ungar och hon ska ta ut 2500 kr utan att ens vaccinera? Det är grymt överpris! För att inte tala om att stödja en BYB.

Om du kan lägga 2500 kr på en sån katt, kanske du kan spara det i två månader så har du nästan 6000 kr.

• nemo1

Helt rätt att inte köpa en sån katt, står det inget om vet.besök och vaccination så är det garanterat inte gjort. Ha lite is i magen så kommer det snart vimla av kattungeannonser. Under vinterhalvåret och ffa när det har varit så kallt så löper inte honorna lika ofta och det resulterar då i färre kattungar. Som sagt så kommer det inom snar framtid finnas massor med annonser med små söta kattungar.

• nemo1

Personligheten på blandraserna är så otroligt individuella. Jag skulle rekommendera dig att när du hittar en annons du fastnar för, åk och hälsa på hela kullen så ser du lättare hur dom är och kan välja ut någon. Ragdoll ska vara av den lugnare sorten men eftersom du ska ha en blandras (huskatt) så går det ju aldrig att säga hur deras temprament är.

• IceJossan

Kontakta katthemmen i er närhet! Där har de koll på vilka katter som trivs bra inomhus. Vill ni absolut ha en semi- eller långhårskatt så har de flesta katthem även sådana, annars kan man anmäla sitt intresse för att bli kontaktad när en lämplig katt dyker upp på väntelistan.

Adopterar ni en kattunge vet ni ju inte hur denne kommer att se ut senare, och ni kommer heller inte veta vilket temperament den får. Adopterar ni en vuxen kisse så har ni så mycket mer att gå på för att avgöra om kissen passar er eller inte. Dessutom så är det inte många katthem som säljer kattungar som ensamkatter, utan då bör man ha/adoptera en katt till för att de ska ha sällskap av varandra i mys och bus när ni människor inte räcker till.

Kattungar är vaccinerade och avmaskade vid försäljning. Vissa katthem id-märker och veterinärbesiktigar även innan flytt. Vuxna katter är vaccinerade, id-märkta, kastrerade och avmaskade vid försäljning. (Detta gäller på nästan alla katthem, vissa föreningar kanske har det annorlunda)

• nemo1

Stämmer. Jag slår också ett slag för katthemmen. Ps jag har en låååånghårig jouris kattunge hemma just nu men han är bokad Flört

• Ida Hagström

Det är ju väldigt upp till varje katt vilken personlighet..Jag har en blandning norsk skogkatt/perser... visserligen en hona, men mycket lugn av sig.. vilket de flesta verkar vara från hennes kull och föräldrar.. Men som med hundar är det bra om man kan gå tillbaka till "avelsdjuren" för att se hur dom är för att alls ha en chans att bedöma hur kattungen/ avkomman blir.. Min korsning har inte heller speciellt supermkt päls.. medan andra i kullen har mer och har blivit betydligt större också (även om de inte har ngn koppling)..
    DÄREMOT, skulle jag ALDRIG betala 2500 för en huskatt.. som det blir då de ej är en raskatt... Men det är ju helt upp till var och en

Hm.. och den katten iaf, hon är mer eller mindre innekatt även om hon är ute när hon känner för det (vilket inte är så ofta).. viktigt för en katt tror jag är att ha ytor, och leksaker.. kanske såna där klätterpelare typ, för hur de än är tycker de flesta katter om höjder där dom kan känna sig högre än de andra den lever tillsammans med.. För kan katten få ett stimulerande hem behöver den inte må dåligt över att inte kunna komma ut.
    Vi bodde i lgh i många år och våra kattor mådde bra.. har nu hus så dom kommer och går som dom känner.. men är mest hemmavid.

Hoppas du hittar en kisse som passar dig  

Minns gårdagen, dröm om morrondagen och lev IDAG :)
  • Xioa
    längtan8402 skrev 2011-02-11 07:43:16 följande:
    föresten vet du om persisk katt är detsamma som perser ? alltså är det samma ras
    Det finns inget som heter persisk katt. Rasen heter perser och är för övrigt en mycket lugn ras som lämpar sig utmärkt som innekatt.
    Håller med #9 till fullo - bättre lägga ned pengar på en riktig raskatt från en uppfödare som följer regelverket och "har koll" och dessutom oftast ger support för hela livet. Stöd inte BYB! Visst är 6000 kr dyrt för en katt men det är värt varenda krona om man vet vilken omtanke, tid och pengar dom lägger ned på sin uppfödning, och tro mig, dom tjänar inte en massa pengar på det ;)

Det finns ju både typade och mer klassiska perser, de klassiska brukar dessutom säljas till lägre pris för att dom är menade som sällskapskatt.

Tilläggas kan göra att om man väljer en långhårskatt ska man vara beredd på att det krävs mer eller mindre pälsvård. Sen kan jag för övrigt inte förstå varför du säger dom är så extremt fula men antar smaken är som baken ;)

Jag tycker dock du ska sikta på att stöjda ett katthem, helt klart!
  • IceJossan
    Xioa skrev 2011-02-15 13:09:49 följande:
    Sen kan jag för övrigt inte förstå varför du säger dom är så extremt fula men antar smaken är som baken ;) 
    De är ju fruktansvärda, med helt platt nos som sitter ända uppe mellan ögonen, morrhår som står rakt fram och ögon som har en så dyster form Rynkar på näsan Så tycker jag och kan för mitt liv inte förstå hur andra kan tycka annorlunda och avla rasen åt det fullkomligt extrema hållet.
  • Xioa
    IceJossan skrev 2011-02-15 13:55:20 följande:
    De är ju fruktansvärda, med helt platt nos som sitter ända uppe mellan ögonen, morrhår som står rakt fram och ögon som har en så dyster form Rynkar på näsan Så tycker jag och kan för mitt liv inte förstå hur andra kan tycka annorlunda och avla rasen åt det fullkomligt extrema hållet.
    Fruktansvärda? Okay... det är väl tur att alla tycker om olika då :) Jag är inte heller överförtjust i den extrem avel som finns inom perser men det finns ju klassiska också, som min persertjej som är den mest bedårande lilla varelse man kan tänka sig och är ursöt.. tycker jag!
  • IceJossan
    Xioa skrev 2011-02-15 14:07:32 följande:
    Fruktansvärda? Okay... det är väl tur att alla tycker om olika då :) Jag är inte heller överförtjust i den extrem avel som finns inom perser men det finns ju klassiska också, som min persertjej som är den mest bedårande lilla varelse man kan tänka sig och är ursöt.. tycker jag!

De klassiska persrarna är underbart söta! Men de utställningstypade är enligt min mening extremt fula. Tyvärr har jag också fått uppfattningen om att de ägare som ställer ut sina persrar är extremt otrevliga och ser sina katter som saker som ska vara så fluffiga som möjligt. När jag gick assistent på en utställning första gången blev jag utskälld så in i norden för att jag plattade till katten!!!! Katten var jättenervös och sprattlade så jag var tvungen att hålla in den lite mot kroppen. Men jävlar vad jag fick höra.. Haha. Såna personer skulle jag ALDRIG sälja en katt till :O

Synd att de klassiska in får ställas som perser :/

• Xioa

Jag har ingen erfarenhet av utställningar men har fått intrycket av det lilla jag hört och läst är att det är en rätt rå attityd i utställningssammanhang och det är en tuff värld att leva i :) (Vilket resulterar i att jag aldrig kommer att kunna ställa ut =P)

För alla renrasiga katter finns en standard som ska uppfyllas och perser är ju en långhårskatt så pälsen är ju rätt viktig och jag antar den är viktigare än nånsin när man ställer ut - men man behöver ju inte vara otrevlig mot folk!

Hur som haver - det är en fantastisk ras som ger mersmak <3

• IceJossan

Visst är det det - stenhård konkurrens. Men vissa av perserägarna jag träffat där skulle väl knappt märka någon skillnad om man bytte ut katten mot en fluffig toffla. Möjligen att de skulle bli glada eftersom en toffla inte kissar på sig eller sprattlar när assistenterna bär fram...

Svar på tråden Persisk / Norsk skogskatt, bra innekatt ?? är dom lugna??