• Ceridwen

Har tappat en bit av min kindtand!! det gör så ontt...hjälp....gråter jättemycket nu..

Vi var ute och handlade och skulle stoppa in ett tuggummi i munnen. Det hann knappt hamna i munnen så lossnade bakre delen av min kindtand. Det gör ont när jag dricker och äter...Det är ett hål ner till tandköttet.....Hjälp mig snälla, snälla ni...vad skall jag göra....? *JÄTTEledsen*

• Svar på tråden Har tappat en bit av min kindtand!! det gör så ontt...hjälp....gråter jättemycket nu..
  • Blåklocka

Men har du ringt sjukvårdupplysningen? Annars ta en smärtstillande tablett och när du äter tugga på andra sidan. Och åk direkt till tandläkare i morgonbitti.

• zazla

shit vad drygt! Jag var i samma sits i tisdags men jag hade tur och kom in en timme innan de stängde. Men det är ju sinnessjukt att det bara har öppet till 16.00! Men det står ju att man kan ringa 112 om det är riktigt illa. Eller har du provat sjukvårsupplysningen? Någonstans måste man ju kunna få hjälp! Speciellt i en så stor stad som gbg...

• Smajla

Osäker på om det gäller Göteborg men ring och hör med dem!

• Blåklocka

Du kan även gå till ett apotek som har jouröppet. Där kan du köpa något som heter Cavit. Det är ett täckförband som du kan stoppa i tanden. Det är nästan som en slags lera som du stoppar ner och som stelnar. Då blir det lite lättare att äta för dig. Men du måste ändå ta dig till tandläkaren de närmaste dagarna då det bara är en provisorisk fyllning.

• Runguska

Usch vad jobbigt! Här kommer några tips som jag själv använde mig av då jag bet loss en lagning.

* Drick nyponsoppa med sugrör.
    * Skölj munnen med rumstemererad Corsolyl för att hålla infefktioner borta.
    * Få i dig det du behöver genom sugrör helt enkelt även om det är jobbigt! Det blir bara jobbigare om du får mat och annat kring och i tanden eftersom det är smått omöjligt att borsta där.

• Pyris

Har samma problem. Fast jag har inte ont i den tanden, utan i tänderna brevid. Men det största problemet just nu är att kanten på tanden river sönder min tunga varje gång jag pratar eller tuggar. Så det blir soppa för mig idag.
    Och så har jag stans tandläkarskräck, så jag tvivlar på att jag kommer gå till tandläkaren så länge det inte gör vääääldigt ont.

• Ceridwen

Jag kunde inte ta den där gojjan för att det är bakre delen av tanden som lossnat och då skulle gojjan bara åka ut. Vi ringde till Apoteket. De sa att jag bara kunde ta alvedon och åka till tandläkaren på måndag....sjukt...

• Ceridwen

men jag undrar lite varför jag har tappat en bit av min tand. det gar ju inte så att jag bet snett eller på nått hårt... jag bara stoppade in ett tuggummi och skulle precis på att ta bara första tuggan då den lossnade...

• Pyris

Mina tänder blir så där när jag är gravid. När jag väntade mitt andra barn började mina tänder rasa. Och då blev det så mycket på en gång att jag inte hade råd att gå. Sen blev det mer o mer och jag dessutom är livrädd för tandläkaren.
    5 barn har jag fått nu och jag har nog inte en hel tand. Ska börja försöka ta tag i det nu, eftersom jag inte ska ha fler barn.
    Under och efter graviditeten blir mina tänder så svaga. Dom bara smulas sönder och går av.
    Jag hade inte haft ett enda hål tills mina tänder började rasa.

Svar på tråden Har tappat en bit av min kindtand!! det gör så ontt...hjälp....gråter jättemycket nu..