Ni med extremt morgontrötta sambos - vad är er överlevnadsstrategi?
Jag blir gaaaaaalen! Lever sedan fyra år tillsammans med en man som, om han själv får välja, sover till efter lunch varenda morgon. Vad är problemet, tänker säkert ni - det är ju bara att låta honom försova sig några gånger så lär han sig? Men problemet består i att han är sjukpensionär och har skaffat sig en jätteskev dygnsrytm. Det funkar kanske bra när man lever själv, men i en fyrbarnsfamilj med tre skolbarn och en bebis är det åt helvete! De extra timmar som sambon är vaken på natten är ju inte till fördel för någon annan i familjen och han gör heller inget nyttigt utan sitter vid datorn till fram emot småtimmarna.
Scenario 1: Jag låter honom sova till han själv vaknar, vilket innebär att jag får styra upp dagen med att skicka iväg skolbarn, plocka undan, planera, ta hand om bebis, jobba (ja, jag jobbar 50% hemifrån och har gjort det allt sedan jag kom hem från BB med yngsta barnet) och dessutom försaka många saker som jag egentligen skulle vilja göra på förmiddagen eftersom jag inte vågar lämna bebis ensam med sambon (sambon vaknar inte när bebis gör det).
Scenario 2: Jag väcker sambon (vilket jag får göra UPPREPADE gånger även om han själv har ställt sin väckare). Det innebär att min sk sovmorgon går åt till att ligga och höra på snooz-signaler och skaka i en livlös klump i sängen. Dessutom har jag en karl som är på jävligt dåligt humör hela förmiddagen.
Sambon har oräkneliga ursäkter; han sover dåligt på natten (konstigt - han är aldrig vaken under de 8 - 15 gånger jag är vaken med vår oroliga bebis), han måste få några timmar för sig själv varje dag (vem behöver inte det?), han hör inte väckaren (stackarn) osv osv. Vi har gjort upp en deal om att turas om att kliva upp på morgonen och skicka iväg skolbarnen - skulle tro att det har fungerat ca 5% av gångerna och då är det ändå jag som har knuffat honom ur sängen. I mitt jobb händer det att jag är bortrest och då är stressen kring detta fenomen stor. Senast valde min 12-åriga dotter att sätta sin väckare på ringning kl 6, trots att hon var hemma sjuk från skolan den dagen, för att försäkra sig om att sambon vaknade.
Fyra års resultatlösa diskussioner utmynnade i dag i ett förslag på lösning från sambon. Han ska se om det funkar att ändra ringsignal på mobilen!!!!
Jag blir så trött...
Hur överlever ni?