• essemia

Mest fördelaktigt ekonomiskt? VAB eller sjuk själv?

Det började med att min dotter blev sjuk, och jag vabbade 4 dagar med henne, när hon väl var frisk nog för dagis fick jag istället sjukanmäla mig själv på jobbet. Men så efter bara 2 dagar är lilltjejen sjuk igen, ska jag fortsätta vara sjukanmäld själv eller är det mer fördelaktigt ekonomiskt att vabba? Någon som vet hur jag kan räkna ut vilket som ger mest ersättning? Jag menar, jag anmäler ju inte VAB om jag förlorar pengar på det...

Kan tillägga att jag jobbar 6-timmars dagar på mitt arbete, alltså 75%.

• Svar på tråden Mest fördelaktigt ekonomiskt? VAB eller sjuk själv?
  • Anne69

I princip så får du samma ersättning per dag från Försäkringskassan och samma avdrag från arbetsgivaren. MEN vid egen sjukdom får du ju dessutom en karensdag, dvs en helt obetald dag. Övriga dagar får du ungefär 80% (78% egentligen) av din 75%-lön (om det inte är så att du skyddar en tidigare 100%-SGI med Fp-uttag på 25% om dagen). Men sen kan du ju få ersättning från arbetsgivaren också, som regleras i tex kollektivavtal. Och den ersättningen är troligtvis olika om du är sjuk eller vabbar. Så kolla upp det.

• Anne69

Jo....o när du sen väl har sjukanmält dig på jobbet så spelar det ju ingen roll, då har du ju redan tagit din karensdag. det kan du vanligtvis inte "backa".

Svar på tråden Mest fördelaktigt ekonomiskt? VAB eller sjuk själv?