• Protea

Tips for att flyga med bebis 3-9 manaders

Hej!

Jag har en 5 veckors bebis och vi bor i London, vi kommer att flyga hem till Sverige till pask och till midsommar och sen till Sydafrika i agusti.

Min son kommer att vara nastan 4 manader vid forsta resan till Sverige och 7.5 manader nar vi ger oss pa 11 timmars flygresa till Sydafrika.

Vi flyger med BA.

Vad har ni som rest med smabarn for tips infor vara resor? Vad bor man tanka pa? Vad bor man ha med sig? Pa Sydafrikaresan vet jag att BA har 'cots' som bebisen kan sova i men att de inte alltid finns till alla som vill ha, har ni rest langt och haft tillgang till en san? Hur gick ni till vaga?

Alla tips motages tacksamt!

• Svar på tråden Tips for att flyga med bebis 3-9 manaders
  • Alexi

Om möjligt, se till att amma fortfarande när ni ska flyga, det är grymt smidigt då. Ge avsvällande näsdroppar innan flygstart och ev även alvedon.

Ha bärsele eller sjal.

Vi flög med bebis 5,5 månad och det gick utmärkt.

• Tow2Mater

I den åldern sover de gott i en "cot", boka en redan då ni bokar biljetterna. En lättsam ålder att flyga med barn! :) Ta med lite mera blöjor än ni tror behövs. Ta med ombyte för er själva också, ifall barnet spyr.
    Till sonen hade jag en gång en typ skumgummibädd, från ett skötbord, som han kunde ligga på i min famn då han inte alltid gillade att sova då jag höll honom, det gav en liten buffert emellan mig och honom och han var nöjd. Får ni ha en liten paraplyvagn med till gaten (beror på de olika flygplatserna och flygbolagen) kan det underlätta i transfers.

• Protea

Tack for tipsen. Tyvarr sa har BA en 'first come first served' policy sa det gar inte att boka.

Vagnen lamnar vi hemma, mamma o pappa har en hemma hos sig i Sverige och svarforaldrarna har en hos sig i Sydafrika. Det blir barsele som galler under resan.

Forsta gangen vi reser flyger min man med mig bade T&R (jag var for feg for att att stanna langre i Sverige och flyga ensam) men till midsommar flyger jag hem sjalv och min man kommer senare. Blir dock skjutsad till flygplatsen och hamtad pa Arlanda.

• evaoregon
    Protea skrev 2011-02-11 14:33:35 följande:
    Tack for tipsen. Tyvarr sa har BA en 'first come first served' policy sa det gar inte att boka.
    Se till att ni i alla fall förbokar säten vid en vägg där det går att ha en "cot".
  • tahira

Angående cot så kan ni bara ha det om ni sitter längst fram där det finns "hål" till att hänga upp den, eller på vissa flygplan på andra platser där de hänger i taket - men de är väldigt få platser.

Vi blev lovade en cot av BA när vi flög till Kenya men de klantade till det och efter skrik och gråt blev vi flyttade till first class . Ring och prata med dem och konfirmera vid varje incheckning och kontroll att ni verkligen har cot.

London - Sverige är det inte så mycket ni behöver oroa er för. Ombyten till hela familjen och mycket blöjor. Någon filt eller sjal som kuddar och täcke så att det blir så bekvämt som möjligt att sitta med barnet i famnen.

Tänk på att ha allting lättillgängligt. OM ni inte får cot och barnet väl somnar så kommer ni/ du nog inte vela röra dig för mycket för att ta fram snacks/ tidningar/ musik.

För oss var inte start och landning några problem, eftersom vår son inte fick lock för öronen, men det finns nog andra som har tips på hur man löser det.

Vi har flugit med sonen regelbundet från att han var 5 månader. Fråga gärna om det är något annat du undrar

• evaoregon
    tahira skrev 2011-02-12 15:47:53 följande:
    Angående cot så kan ni bara ha det om ni sitter längst fram där det finns "hål" till att hänga upp den, eller på vissa flygplan på andra platser där de hänger i taket - men de är väldigt få platser.
    Jo, precis.
  • Protea

Tack Tahira!!! Da ska jag 'pester' BA sa att vi far en cot. Det vore oerhort smidigt. Nar vi flog hem  fran Sydafrika forra gangen blev vi uppgraderade till Busieness class...inte helt fel men san tur har man nog inte 2 ganger!

• Vaniljkex

Kolla, kolla, kolla i varje instans att ni verkligen fatt platser vid bassinetthalen. Vi kom just hem fran Thailand med Thai, och var superklantiga (de gjorde verkligen en massa fel, varning for Carrier om ni bor i UK) resebyra seatade oss pa 2E+F, for dar skulle vi fa bassinett, pastod de. Men i verklighten var det 1A och 1K som hade den mojligheten. Loste sig dock pa hemresan. Thais  var dock ganska trang, och var 7-manaders lag inget vidare, sa jag fick flytta henne till mig framat smatimmarna. Men det var ju sa klart anda jatteskont att slippa ha henne i knat hela tiden. Har haft bassinett pa BA oxa fran Miami, det var mer som en babysitter, men funkade OK. Vi akte business class da, vet inte om de skiljer sig mellan klasserna.

Rekommendrerar rullvaska med alla bebisgrejor som handbagage. Racker att bara pa ungen

Jo, du bor val i London? Dubbelt med barnmat behovs da, for security maste oppna halften av alla matforpackningar i handbagaget. 

• Protea

Tack Vaniljkex! Ska ringa och prata med BA, vore super att fa en san dar basinette pa 11 timmars resan till Sydafrika....

Hur menar du med barnmataen? Vi flyger hem till Sverige till pask och midsommar och kommer da att ha med oss smaforpackningar 200 ml av ersattning i handbagaget. Oppnar de alltsa halften avv alla?

• Vaniljkex

Ja, de ska oppna halften av alla forpackningar med fardigblandad ersattning och barnmatsburkar, har jag hort vid ett par tillfallen nu, forsta gangen trodde jag att tjejen i securityn hade fatt om bakfoten, men det verkar alltsa inte sa. Ta med fordoserat pulver och en termos med kokhett vatten istallet, du maste smaka pa vattnet, men du far igenom den mangd du behover. Kop Evian efter security att blanda till lagom temp med. Sa brukar jag gora, for det gar ju inte att lita pa att Boots dar inne har ratt sorts tetror i lager. 

Hoppas att det gar vagen med bassinetten, man vet ju tyvarr aldrig helt sakert forran vid incheckningen!

Svar på tråden Tips for att flyga med bebis 3-9 manaders