heliora skrev 2011-02-11 14:38:45 följande:
Tror du missförstod. Jag menade sånt man själv tycker är okej. Det behövde inte vara något av mina exempel.
Gör det någon större skillnad tycker du? Hade jag ansett att jag handlat befogat så hade jag ju utan problem kunnat stå för det och inte brytt mig att någon annan lagt sig i, eller hur? Hade bara konstaterat att vi haft olika åsikter, inte mer med det. Den som agerar kan ju inte veta vad jag har för värderingar innan? Har förbaskat svårt för hela tanken "sköt dig själv och skit i andra". Den är rätt förfärlig!
Du bad om andra exempel. Jag satt på en spårvagn för ett tag sedan. En mamma med en nyfödd verkade stressad över sin bebis som skrek och skrek i vagnen. Stämningen på spårvagnen var rätt tryckt när alla hörde att bebisen blev alltmer "hysterisk". Hon gungade på vagnen men stod mest och pratade med sin mamma som hon hade med sig om hur långt det var kvar. Efter en stund så reste jag mig och sa att jag tyckte synd om henne......sa att jag vet hur jobbigt det är med ett litet barn som gråter, erbjöd henne att ta min plats och sa att jag tyckte att hon skulle ta upp sitt barn och sätta sig på min plats. Jag och mina barn kunde stå. Jag skulle säga att det var en rätt lättade förstagångsmamma, som det visade sig vara, som helt enkelt var stressad och inte riktigt visste hur hon skulle hantera situationen.......att det var ok att ta upp ett litet barn och faktiskt även amma om hon kände för det....även på en spårvagn. Jag var inte minsta anklagande, hade inte minsta tankar på att hon skulle vara en dålig mamma eller liknande.....bara i en situation då hon behövde lite råd....och jag tror faktiskt inte jag var särskilt hemsk för att jag "la mig i".
Hon hade ju mycket väl kunnat be mig dra dit pepparn växer och sagt att hon ansåg att barn bör lära sig att man inte alltid får som man vill och inte mår dåligt av att få skrika lite. Det hade jag ju fått acceptera givetvis, men jag hade agareat likadant igen i en liknande situation i alla fall.