• helena29

Moderkaka i framvägg - när känner man bebisen?

Hej alla!

Jag är gravid i 15:e veckan. Förstföderska. På Nupp-testet fick jag veta att jag hade en moderkaka i framvägg.
    När kan man känna bebisen? Alla frågor om jag känner fjärilar, sprattel, bubbel mm.... Men jag känner ju inget!
    Läser även om vissa som säger sig känna bebisen redan i vecka 11-12.
    Vet att man kan känna bebisen senare om man har en moderkaka i framvägg. Men när??

Hur har det varit för er och vad är normalt?

Hoppas många vill svara!

• Svar på tråden Moderkaka i framvägg - när känner man bebisen?
  • Carreaux

Vet inte när man känner det men det är ju väldigt olika när man känner barnet.
    Jag kände första gången i vecka 15, är i slutet av vecka 23 nu. Men jag har andra kompisar som är gravida och inget kännt fören i vecka 20-22 

• Rundabullar

Jag kände i v 16, men bara några gånger. Fråv v 18 kände jag dagligen, men först i v 21-22 kunde min sambo känna de kraftigaste buffarna.

Moderkaka i framvägg, första barnet. 

• helena29

Ok, behöver man oroa sig om man inte känner nåt?
    Måste man koncentrera sig på att känna nåt eller känner man det ändå?

• minya

v. 16 med första och v. 14 med andra
    båda gångerna var den i framvägg
    utanpå med första var nog inte förs runt v. 20
    utanpå med andra var runt v.16 

Dotter 07-07
  • Candywoman82

Jag började känna diffust kanske kring v.20, men då visste jag inte helt 100 om det var bebisen. Nu i v.23 så känner jag mer att den är igång och får lite buffar tillbaka :D

• helena29

Hm, då borde jag känna nästa vecka då... men alltså HUR ska det kännas? Känns det ofta?

• Jeanki

Kände inget förrän vecka 20-21 ungefär, första barnet och har också moderkakan i framvägg. För mig kändes det som nervryckningar i magen, typ sådär som man kan få i ögat ni vet! Jag behövde inte koncentrera mig men det känns ju mer tydligt om man sitter eller ligger still och väntar på det. Oroa dig inte, snart kommer du också att känna! :)

• santana01

Jag hade också moderkakan i framvägg och började känna runt v. 16, mest som svaga kittlingar eller fladder i magen när jag var väldigt avslappnad (typ låg i badet).

• Rundabullar

Du behöver inte vara orolig, det är tidigt att känna i v 16, vissa känner förs kring v 20-23, det är inte alls ovanligt!

För mig kändes det i början bara när jag själv låg stilla på soffan eller i sängen. Det var typ en månad efter första rörelserna som jag kunde känna rörelser ståendes eller om jag själv inte var stilla.

Det kändes som när det bubblar i magen, fast det brukar kännas på vänster sida och det här kändes liksom mitt i och långt nere. Dessutom är det ju tyst, inget kurrande. Ja, kanske lite som en guldfisk som sprattlar lite. Skrattande 

Från v 16-18 kände jag kanske en gång varannan kväll eller så. När jag låg på soffan på kvällen. Men somliga känner varje dag efter att de väl har lärt sig känna hur det känns. Men jag sprang nog på för mycket för att känna mer. Kring v 20 kände jag redan flere gånger om dagen, men fortfarande bara när jag var stilla. Tror babyn sov så länge jag rörde mig och vaknar när jag är stilla.

Det är inte heller ovanligt att när man väl kommer på i v 19 vad det är man känner så inser man att man nog har känt så tidigare, men inte reflekterat över det, det "kurrar" till lite en kort stund bara.  

Svar på tråden Moderkaka i framvägg - när känner man bebisen?