• Alex84j

Sätta ihop egen examen

Hej!
    Jag vill säga ihop en kandidatexamen med fristående kurser. Tanken är att jag ska läsa på distans och om jag vill ha en bred utbildning så ligger kurser på olika universitet. Brukar det vara något krångel att ta ut en examen om man har läst kurser vid olika universitet?

• Svar på tråden Sätta ihop egen examen
  • Anova

Nej, det är inga problem att sätta ihop en examen med kurser från olika lärosäten. Däremot är det kanske smartast att läsa huvudämnet vid ett och samma lärosäte..

• Kjell2
    Alex84j skrev 2011-02-11 15:13:21 följande:
    Hej!
    Jag vill säga ihop en kandidatexamen med fristående kurser. Tanken är att jag ska läsa på distans och om jag vill ha en bred utbildning så ligger kurser på olika universitet. Brukar det vara något krångel att ta ut en examen om man har läst kurser vid olika universitet?
    Ja! Kolla noga först vad du ger dig in på. Sen kräver en kandidatexan att du fördjupar dig inom ett ämne, minst till C-nivån tror jag, så allt för brett kan du inte läsa.
  • Alex84j

Jag har redan en kandidatexamen med en fördjupning inom ett huvudämne. Jag vill läsa till 90 hp så jag kan ta ut ännu en kandidatexamen, de resterande 90 hp tar jag från min tidigare examen =). Tack för alla svar, jag ska boka tid med studievägledare för att dubbelkolla =)

• Tow2Mater

Lite mer pappersjobb. Man söker normalt examen från den skola där man gör sista kursen typ exjobb. Och man måste skicka in papper på lästa kurser, kursplaner, etc från studier vid annan skola. Men man kan tillgodogöra sig kursen vid andra universitet, så länge kurserna inte överlappar.

• Tecken
    Alex84j skrev 2011-02-11 15:30:51 följande:
    Jag har redan en kandidatexamen med en fördjupning inom ett huvudämne. Jag vill läsa till 90 hp så jag kan ta ut ännu en kandidatexamen, de resterande 90 hp tar jag från min tidigare examen =). Tack för alla svar, jag ska boka tid med studievägledare för att dubbelkolla =)
    Får man plocka poäng från en annan examen? Alltså får samma kurser ingå i flera examina?
  • Tow2Mater

Ja, samma kurser får ingå i flera examina, så länge de inte överlappar andra kurser.

• netza
    Tow2Mater skrev 2011-02-11 15:45:16 följande:
    Lite mer pappersjobb. Man söker normalt examen från den skola där man gör sista kursen typ exjobb. Och man måste skicka in papper på lästa kurser, kursplaner, etc från studier vid annan skola. Men man kan tillgodogöra sig kursen vid andra universitet, så länge kurserna inte överlappar.
    Om man läst C-kursen på ett ställe, går det att söka examen från det ställe man läst A-kursen eller B-kursen?
  • Tow2Mater
    netza skrev 2011-02-13 09:29:07 följande:
    Om man läst C-kursen på ett ställe, går det att söka examen från det ställe man läst A-kursen eller B-kursen?
    Det går säkert, men kolla med skolorna.

"Om examensbeviset avser utbildning vid mer än en högskola, ska det utfärdas av den högskola där studenten har slutfört sin utbildning, om inte de berörda högskolorna i det enskilda fallet har kommit överens om något annat. (6 kap. 11§ HF)."
  • Alex84j

Tusen tack för alla svar!
    Jag har mailat en studievägledare så får vi se vad det blir =)

• netza
    Tow2Mater skrev 2011-02-15 15:48:40 följande:
    Det går säkert, men kolla med skolorna.

"Om examensbeviset avser utbildning vid mer än en högskola, ska det utfärdas av den högskola där studenten har slutfört sin utbildning, om inte de berörda högskolorna i det enskilda fallet har kommit överens om något annat. (6 kap. 11§ HF)."
    Tack!
Svar på tråden Sätta ihop egen examen