• littlemee

Lärarutbildning årskurs 1-3?

Jag är väldigt sugen på att börja plugga till hösten och har planerat att läsa till lärare. Nu har jag blivit livrädd för att jag inte har betyg för att komma in på utbildningen, jag saknar nämligen matte B, jag fick IG i den kursen på gymnasiet och kan inte läsa upp det.

Jag vill läsa lärarutbildningen årskurs 1-3, tror ni att det är kört utan matte B? Andra utbildningar jag funderat på är dagisfröken eller fritidspedagog. Är det någon som har koll där ute om man måste ha matte B för dom utbildningarna?

Ni får gärna komma med tips om andra utbildningar! :)

snälla hjälp!

• Svar på tråden Lärarutbildning årskurs 1-3?
  • krompa

Utbildningarna ska göras om till hösten, så det är nog enklast att kontakta högskolan du vill läsa på.
    Varför kan du inte läsa upp MaB? Kursen är inte svår om man är motiverad, dock är det inte alltid så att man är motiverad när man går gymnasiet  =)
    Du vet väl att du kan läsa den kursen samtidigt som du läser andra kurser på högskolan, då behöver du inte tänka på att ta extra lån eller så.
    Tidigare har lärare i förskolan, fritidspedagoger och lärare för barn i tidigare år varit väldigt lika och man har kunnat få behörighet till alla om man bara sett till att få praktik inom alla delarna.

• Livisu
    krompa skrev 2011-02-12 18:13:15 följande:
    Du vet väl att du kan läsa den kursen samtidigt som du läser andra kurser på högskolan, då behöver du inte tänka på att ta extra lån eller så.
    Du menar någon fristående kurs? För om programmet hon söker till kräver MaB kan hon ju inte läsa MaB samtidigt...?
  • krompa
    Livisu skrev 2011-02-12 23:05:48 följande:
    Du menar någon fristående kurs? För om programmet hon söker till kräver MaB kan hon ju inte läsa MaB samtidigt...?
    Man kan söka dispens, då får man påbörja utbildningen samtidigt som man läser upp viss behörighet. När jag läste till lärare var det flera som gjorde så.
  • agua

Du behöver inte ha matte B för att söka till lärare, men du måste ha Matte A, samhälls A och Historia A.

Som jag förstod så söker man till högskolan och går ett år sen så väljer man "inrikting" vilken då blir
    lågstadiet för dig.

Svar på tråden Lärarutbildning årskurs 1-3?