ThePointOfItAll skrev 2011-02-12 20:31:04 följande:
Europas storhet har kommit
enbart ur hänsynslöst röveri och utnyttjande av fattigare människor och länders naturresurser, inget annat. Tror du det så bör du uppdatera dina kunskaper en aning. Sättet vi i väst lever på är om något onaturligt, ensamma och destruktiva.
ThePointOfItAll skrev 2011-02-13 09:43:38 följande:
Har nu googlat och det visar på intet sätt att det jag påstår inte är sant. Det visar hur och när väst industrialiserades, inte vart pengarna och råvarorna som gjorde det möjligt kom ifrån. Tror du allvarligt att vi hade kunnat utvecklas lika snabbt om vi hade betalt för varor och arbetskraft i kolonierna istället för att stjäla dem och använda slavar som arbetskraft? Naivt i så fall...
Som tur är, måste man idag betala arbetare och förhindra miljöskador, därför har många fattig länder svårt att hänga med. Sen ahar ju skulderna från 80-talet en ganska stor del i det också.
Storheten kommer från överlägsen produktionsförmåga - ångkraft, vävstolar, gruvor.
Amerika blev rikare efter slaveriets avskaffande, välstånd kommer av höjd produktionsförmåga, aldrig av slaveri. (Läste att någon skrev att Amerikas (USA) välstånd byggdes i de kolonier som förbjöd slaveri tidigt eftersom arbete där sågs som en väg till välstånd. I slar-delarna sågs arbete som smutsigt och något man försökte distansera sig ifrån.)
Självklart så har den koloniala utsugningen påverkat välståndet här och hur snabbt det gick, det jag vände mig emot var ditt användande av ordet "enbart".
Sedan finns det naturliga förklaringar till varför Europa dominerat välden som absolut inte har med lathet eller IQ att göra. Kort så hade vi i Euroasien turen att ha djur och växter som lämpade sig för domesticering och det i sin tur ledde till jordbruk, större samhällen, resurser som blev över till teknisk utveckling och statsbyggande. Att inte Kina dominerar världen är enbart en tillfällighet. När Columbus "upptäckte" Amerika hade kinerserna en flotta på (om jag minns rätt) på över 400 skepp som var havsgående och långt större än hans små båtar. Dock ledde en maktstrid vid det kinesiska hovet till att den falang som hade båtbyggarna på sin sida förlorade och blev nedlagda. I Europa så såg de många små länderna till att även om någon tog ett steg bakåt i utvecklingen så fanns det någon annan som höll kunskapen vid liv till senare.