• Terese f

dethär med ögonfärg...

Jag och alla i min familj (även min mormor/morfar och även farmor/farfar (tror farfar iaf)) har BLÅA ögon.

Sambons ögonfärg är grön.
    Hans mamma har bruna och hans pappa har gröna. hans syster har bruna ögon.

Våran dotter har BLÅ ögon.

Hur går de ihop, som jag har fattat de är både brunt och grönt dominant så borde inte min unge ha bruna alt. gröna ögon?

• Svar på tråden dethär med ögonfärg...
  • Fröken Susidus

Brunt är dominant men om barnet har blått anlag från två håll, dvs att pappan har blått anlag om än längre bak io ledet så kan det slå igenom.
    Gör man ex ett korsschema så blir det tydligt.

Min pappa har gröna ögon och mamma har blåa, vi är 4 systrar varav två har blåa ögon och två har gröna :)
    Så det är fullt möjligt men då ska det som sagt finnas från två håll, min farmor har bla ögon.

Mamma till vårt mirakel
  • Jenna0808

Hej,
    min dotters pappa och jag har båda bruna ögon. Dottern har isblå ögon.
    Så nej brunt är inte dominant. I den bruna färgen kan anlag av blått gömma sig (två blåögda kan inte få ett brunögt barn dock)

• Mymlan80

Fast det behöver väl inte hänga ihop?
    Mina pappa har gröna ögon, min mamma grön/brun-mellerade.
    Jag har gröna ögon, min bror har blå ögon.

Hade hoppats att kanske det gröna från mig skulle slå igenom på sonen, men han är lika blåögd som sin pappa och alla i pappans familj.

Välkommen Liten 091203
  • Pyrro_b
    Jenna0808 skrev 2011-02-11 22:32:50 följande:
    Hej,
    min dotters pappa och jag har båda bruna ögon. Dottern har isblå ögon.
    Så nej brunt är inte dominant. I den bruna färgen kan anlag av blått gömma sig (två blåögda kan inte få ett brunögt barn dock)
    Jo brunt ÄR dominant, det är därför man blir brunögd om man har ett brunt och ett blått anlag!
    Jag har brun-blåa anlag (alltså brunögd)
    Min man är blåögd (alltså blå-blå)

Vår dotter är blåögd
    Sonen blir brunögd

Ett perfekt exempel på statistisk nedärvning alltså:))
  • Asereht

Min far hade blå ögon och min mor stålgrå. Jag och min syster har blå.

Min man har gröna ögon och ett av våra barn har blågrå ögon och de andra riktigt blå.

Jag vet att svärmor har blågrå ögon men har ingen aning om vad makens far hade för färg på ögonen då han är bortgången sedan länge. Har aldrig tänkt på det, måste nog fråga för nu blev jag lite nyfiken.

Tistel med fem ♥ sticklingar ♥   Blogg: www.stickig.se
  • cocos87

Min sambo har bruna ögon, jag har blå. Vår dotter har bruna ögon men vår son har klarblå ögon.

Nathalie 090607, Leo 101105
  • LillaFlingan

här har vi blandat!:)

jag har grönbrun(blågrå) ögon.. det bruna sitter runt pupillerna! (min blåögda tvillingsyster har Exakt likadant!)
    våra föräldrar: pappa: blå ögon, mamma: brungröna
    vår lillebror (med en annan pappa som oxå har brungröna ögon) han har ett typ svart öga, det är så mörkt att man inte ens ser pupillen! och det andra ögat är ljusbrunt!;)

min man har: blåå ögon. (hans föräldrar har pappa: grööna ögon, antagligen med brunt i, mamma: blå).
    (hans syskon har: bror: bruna ögon, bror: blå ögon och syster: grööööna ögon (riktigt skogsgröna).

vår 1a son: BLÅÅÅ , riktigt intensiv blå ögon.
    vår 2a son: ser ut att få  ett brunt öga och det andra vet vi inte ännu.....
    det är liksom beige färg runt pupillen och strålar ut lite och så är det blått.. i vissa ljus ser därför ögat ut att vara grönt.. men i riktigt bra ljus ser man dess true colors.. ;)

jag tror att vår yngste får samma som min lillebror, dock inte ett typ svart öga. men att de har olika färger sas. :)
    lutar dock mer åt ett brunt och ett grönt?/ljusbrunt? öga.. :)

• Fröken Susidus

Jo brunt är alltid dominant men eftersom att man ärver anlag från båda sina föräldrar så kanske man inte ärver just anlaget för brunt.
    Om

Svar på tråden dethär med ögonfärg...