• Terese f

dethär med ögonfärg...

Jag och alla i min familj (även min mormor/morfar och även farmor/farfar (tror farfar iaf)) har BLÅA ögon.

Sambons ögonfärg är grön.
    Hans mamma har bruna och hans pappa har gröna. hans syster har bruna ögon.

Våran dotter har BLÅ ögon.

Hur går de ihop, som jag har fattat de är både brunt och grönt dominant så borde inte min unge ha bruna alt. gröna ögon?

• Svar på tråden dethär med ögonfärg...
  • Fröken Susidus

Orkar inte göra om hela exemplet, men googla fram ett korsschema eller diagram för just gener och vad man ärver, borde finnas?

• Oleanna

Jag har ljusbruna med gröna fläckar. Brunt efter min gammelmormor och grönt efter farfar.
    Min sambo har blå melerade. våran son har mörk blå grå.
    Min far har svarta och min mamma gråblå.

Så om brunt är dominant så borde jag ha svarta ögon och min son svarta eller bruna enligt vad alla säger till mig.
    Mendels lag funkar inte riktigt när det gäller ögonfärg. 

Sanning med modifikation.  

• Pyrro_b
    Terese f skrev 2011-02-12 09:41:34 följande:
    spännande att de är så olika, då stämmer inte teorin att brunt alltid är dominant. ?
    Jo brunt är ALLTID DOMINANT....men det är för att du tänker ögonfärg och inte anlag som du inte förstår det.
    Brun ÖGONFÄRG vinner inte alltid över blå FÄRG. Alla har två anlag (ett från mamma ett från pappa) jag som är brunögd med blåögd pappa har alltså BRUN X BLÅ i anlag. Mina barn ärver ALLTID ett av anlagen från mig. Statistiskt sett är det alltså 50% chans att anlaget från mig är brunt och 50% chans att det är blått. Deras pappa har TVÅ blå anlag och alla hans barn får alltså ett blått anlag från honom. Om det anlaget möter ett blått anlag från mig blir barnet blåögt. Om hans anlag möter ett Brunt anlag från mig är det bruna anlaget dominant och vinner så barnet blir brunögt..
    Hade jag däremot haft 2 bruna anlag så hade ALLA mina barn blivit brunögda (fast med ett blått anlag från sin far)
  • Oleanna
    Pyrro_b skrev 2011-02-12 11:13:05 följande:
    Jo brunt är ALLTID DOMINANT....men det är för att du tänker ögonfärg och inte anlag som du inte förstår det.
    Brun ÖGONFÄRG vinner inte alltid över blå FÄRG. Alla har två anlag (ett från mamma ett från pappa) jag som är brunögd med blåögd pappa har alltså BRUN X BLÅ i anlag. Mina barn ärver ALLTID ett av anlagen från mig. Statistiskt sett är det alltså 50% chans att anlaget från mig är brunt och 50% chans att det är blått. Deras pappa har TVÅ blå anlag och alla hans barn får alltså ett blått anlag från honom. Om det anlaget möter ett blått anlag från mig blir barnet blåögt. Om hans anlag möter ett Brunt anlag från mig är det bruna anlaget dominant och vinner så barnet blir brunögt..
    Hade jag däremot haft 2 bruna anlag så hade ALLA mina barn blivit brunögda (fast med ett blått anlag från sin far)
    Men de kan även ärva andra färger som grönt svart lila osv. Detta regleras utifrån färgerna och var på generna allelerna sitter. Brunt är dominant ja men slår inte alltid igenom som du har påpekat.
    Men många  tror att när man säger dominant tror att man automatiskt får bruna ögon.
  • Pyrro_b
    Oleanna skrev 2011-02-12 11:16:54 följande:
    Men de kan även ärva andra färger som grönt svart lila osv. Detta regleras utifrån färgerna och var på generna allelerna sitter. Brunt är dominant ja men slår inte alltid igenom som du har påpekat.
    Men många  tror att när man säger dominant tror att man automatiskt får bruna ögon.
    Jo jag hade först skrivit att det fanns andra anlag som styr annat som andra nyanser etc......men jag tog bort det för att få igenom anlagssynpunkten kontra färgen:)
  • Oleanna
    Pyrro_b skrev 2011-02-12 11:23:40 följande:
    Jo jag hade först skrivit att det fanns andra anlag som styr annat som andra nyanser etc......men jag tog bort det för att få igenom anlagssynpunkten kontra färgen:)
    Då ska man absolut titta på kors schema för att få det lätt överskådligt Skrattande.
     genetik.finns.nu/arv-och-miljo/ogonfarg/
  • Terese f
    Pyrro_b skrev 2011-02-12 11:13:05 följande:
    Jag förstår äntligen!!! :D

Då har alltså min dotter ett grönt och ett blått anlag och hon kan komma att få grönögda barn om de vill sig rätt med hennes framtida man.
  • kallelina

Det är recessiva gener som slagit igenom och gjort att din dotter fått blå ögon. Man kan vara bärare av blå-genen fast eftersom man har anlag för bruna ögon så får man själv bruna ögon. Men man kan föra vidare blå-genen och det är vad som skett i ert fall. Jag tror det kallas "fenotyp" det där anlaget som vi bär men inte visar upp. Det vi visar upp själva kallas "genotyp". Hoppas jag minns rätt nu.

Svar på tråden dethär med ögonfärg...